وی ادامه داد: در تئوری فعلی توسعه با توجه به این که اصلی ترین عامل توسعه، نیروی انسانی است ، آموزش و نظام تعلیم و تربیت اهمیت بسیار بالایی دارد.
الهیار با بیان این که اهمیت آموزش در فرهنگ، اجتماع و انسان سازی تاثیرگذار است عنوان کرد: نهادی میتواند نقش موثری در زمینه آموزش ایفا کند که دارای انعطاف و سلامت عملکرد داشته باشد.
وی با اعلام این که برای حضور موثر در اجتماع محتوای برنامه های آموزشی بسیار مهم هستند گفت: نباید آموزش و پرورش را گذرگاهی برای تحصیل و رسیدن به مقاطع بالاتر تصور کرد.
الهیار اظهار کرد: نیاز به رویکرد تحلیلی و تغییر محتوا در آموزش و پرورش احساس می شود، بنابراین رویکرد جدید را در ابتدای سال آینده به ادارات ابلاغ می کنیم که یکی از این تغییرات ارتقاء معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی به معاونت توسعه مدیریت است.
وی با تصریح این موضوع که کلیشهای ترین موضوع آموزش و پرورش کسری بودجه است یادآور شد: کسری بودجه وجود دارد اما در تحلیل های اقتصادی یک معلول قلمداد می شود.
وی کسری بودجه را یک معادله دو طرف شامل اصل کفایت و استفاده صحیح دانست و ادامه داد: حل مشکل کسری بودجه یک مربع با چهار ضلع برنامه درسی، ساختار اداری، ساختار نیروی انسانی و تنوع منابع مالی است.
الهیار با اشاره به این که بار برنامه درسی منجر به نیازمندی منابع فیزیکی و مالی می شود در مورد ساختار اداری آموزش و پرورش بیان کرد: در کشور دارای ۷۶۰ منطقه هستیم که ۷۳۰ منطقه عملیاتی محسوب می شوند.
وی خاطرنشان کرد: ۳۰ درصد از مدارس شهری ما زیر ۱۰۰نفر دانش آموز دارند و این حاکی از عملکرد کم مقیاس در آموزش و پرورش است.
معاون توسعه و مدیریت پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان این که ۳۰۰ هزار پست مدیریتی در آموزش و پرورش تعریف شده است گفت: بسیاری کشورها از سهم GDP که منابع مالی خارج از دولت است برای مقابله با کسری بودجه استفاده می کنند.
وی تصریح کرد: ضریب بهرهوری در آموزش و پرورش ۴۵ درصد است که این یعنی ۵۵ درصد پرت منابع داریم و همین امر منجر به کسری بودجه می شود.