بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بهاره آروین» مشکل از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان اولیه نیست و در دیگر ممالک هم اوضاع کم‌وبیش به همین منوال است. مشکل در ساختاری است که قرار است کاهش این تعداد اولیه به تعدادی محدود و قابل قبول برای برگزاری انتخابات را امکان‌پذیر کند
نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

شهیندخت مولاوردی» نامزدها باید پاسخ بدهند مساله اصلی برای آنها حجاب و گشت ارشاد است یا اینکه معیشت، زنانه شدن فقر، زنانه شدن اعتیاد، زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی، زنانه شدن ایذر، زنانه شدن سالمندی و... هم برای آنها دارای اهمیت است.
شنبه ۰۲ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 22
کد خبر: ۱۰۳۸۸۹
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۵

هواپیمای تهران-یاسوج از رده‎‌خارج بود؟

با توجه به سن هواپیما در حال حاضر بحث هایی به سرعت در شبکه های اجتماعی در حال گسترش است که به از رده خارج بودن هواپیما اشاره می کند.
تدبیر24»یک فروند هواپیمای ای تی آر ۷۲ خطوط هواپیمایی آسمان امروز در جریان پرواز تهران به مقصد یاسوج با ۶۶ سرنشین متاسفانه سقوط کرده و کلیه سرنشینان آن کشته شدند. سقوط در ارتفاعات منطقه سمیرم اصفهان رخ داده است و تا لحظه نگارش این گزارش هنوز لاشه هواپیما کشف نشده است. در ادامه نگاهی به این هواپیما و سوابق پروازی آن خواهیم داشت.


EP_ATS از کجا آمده بود؟

شرکت هواپیما سازی ای تی آر یک شرکت مشترک فرانسوی ایتالیایی است که سالهاست در زمینه طراحی و تولید هواپیما فعالیت دارد. هواپیماهای سری ATR-۷۲ از جمله موفق ترین محصولات این شرکت هستند که از سال ۱۹۸۸ تا به امروز در خط تولید بوده و تاکنون حدود ۹۴۴ فروند از این سری ساخته شده است. سری ای تی آر خصوصا مدل ۷۲ در رده هواپیماهای منطقه ای قرار دارد که در چند دهه اخیر بازار بسیار مناسبی خصوصا در مناطق در حال توسعه جهان پیدا کرده اند. هواپیماهای سری ای تی آر در اکثر قاره های جهان مشتری داشته و همه روزه مشغول جابجایی مسافر و بار است.


هواپیمای ای تی آر شرکت آسمان

هواپیمای سقوط کرده شرکت آسمان با کد EP_ATS اولین بار در سال ۱۹۹۳ پرواز کرده و عمری در حدود ۲۴ سال داشته است. این هواپیما از سری ATR-۷۲-۲۱۲ بوده است که به دو دستگاه موتور توربوپراپ مدل پرات اند ویتنی PW۱۲۷ ساخت کانادا مجهز شده بوده است.

طول این هواپیما ۲۷.۱۷ متر، دهانه بال آن ۲۷ متر، وزن نهایی آن در زمان پرواز ۲۳ تن، میزان حمل سوخت در حدود ۵ تن و به طور معمول توان حمل ۶۰ تا ۷۸ نفر مسافر را دارد. سرعت این هواپیما در حدود ۵۰۹ کیلومتر بر ساعت، ارتفاع پروازی آن ۷۶۰۰ و برد پروازی آن ۱۵۰۰ کیلومتر است.

کل ناوگان ای تی آر ۷۲ از شروع تا به امروز حدود ۱۷ مورد سقوط را تجربه کرده است که با توجه به میزان تولید شده و میزان ساعت پروازی این هواپیما عددی کاملا قابل قبول بوده و این هواپیما ما را در رده هواپیماهای امن قرار می دهد. خط هوایی ایران ایر نیز بعد از توافق هسته ای ۲۰ فروند از مدل جدید تر این هواپیما یعنی ای تی آر ۷۲ – ۶۰۰ را سفارش داده و امکان سفارش برای ۲۰ فروند دیگر را نیز دارد. لیست سقوط های این هواپیما تا به الان را در اینجا ببینید.

آیا این هواپیما از رده خارج بود؟

با توجه به سن هواپیما در حال حاضر بحث هایی به سرعت در شبکه های اجتماعی در حال گسترش است که به از رده خارج بودن هواپیما اشاره می کند. هنوز برای هر گونه اظهار نظر درباره علت سقوط این هواپیما بسیار زود است ولی برخی از اطلاعات موجود درباره این هواپیما می گوید که این پرنده ۷ سال در شیراز زمینگیر بوده و به تازگی بعد از طی مرحله تعمیر و اورهال به پرواز درآمده بوده است.

ظاهرا این هواپیما پیش از این در روز ۵ بهمن ماه نیز دچار نقص فنی شده بود و در میانه راه به مهرآباد باز می گردد. یکی از مسئولین شرکت هواپیمایی آسمان نیز در مصاحبه ای اعلام کرده است که مشکل نه نقص فنی و بلکه شرایط جوی و موقعیت بد مکانی فرودگاه یاسوج بوده است.
برچسب ها: تدبیر24 هواپیما
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: