بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بهاره آروین» مشکل از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان اولیه نیست و در دیگر ممالک هم اوضاع کم‌وبیش به همین منوال است. مشکل در ساختاری است که قرار است کاهش این تعداد اولیه به تعدادی محدود و قابل قبول برای برگزاری انتخابات را امکان‌پذیر کند
نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

شهیندخت مولاوردی» نامزدها باید پاسخ بدهند مساله اصلی برای آنها حجاب و گشت ارشاد است یا اینکه معیشت، زنانه شدن فقر، زنانه شدن اعتیاد، زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی، زنانه شدن ایذر، زنانه شدن سالمندی و... هم برای آنها دارای اهمیت است.
چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 26
کد خبر: ۱۰۳۹۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۵
غلامرضا ظریفیان فعال سیاسی اصلاح طلب

جنبش دانشجويي؛ نماد پرسشگري

با وجود فراز و نشيبي كه به دلیل ضعف احزاب در كشورمان وجود داشت در طول دوران جنبش دانشجويي كارنامه درخشاني از اين جنبش به جاي مانده است. اين جنبش از آنجا كه سنجه جامعه است . . .

تدبیر24 : روز دانشجو نماد زنده بودن دانشگاه در تحولات تاريخي ماست. اين جنبش از بدو تاسيس در سال32 تاكنون نقش بارزي در معادلات سياسي كشورمان داشته است و امروز هم جنبش دانشجويي نماد دفاع از استقلال كشور، مبارزه با سلطه خارجي و به عنوان مظهر آزادي و آزادگي ظاهر مي‌شود. اين جنبش تا امروز تاثير عظيمي بر جامعه و ارزش‌هاي بنيادين داشته و با روندي اسلامي و ملي در پيوند بوده است. رويكرد اسلامي و ملي دو موضوع مهمی بوده كه در طول تاريخ، جامعه ما به آنها همواره حساسيت نشان داده است.

 عدالت‌طلبي، توزيع منابع قدرت و ثروت، دفاع از آزادي و كيان حرمت انسان در پرسشگري و نفي هرگونه تسلط و سلطه غيرمنطقي بر انسان، بنيادهاي تاريخي ما هستند كه در دانشگاه ظهور كرده و در زمان‌هاي خاص به طور جدی از آن دفاع شده است. از سال32 تا الان اين فراز و نشيب‌ها، با مبارزه و زندان رفتن و دفاع عقلاني ادامه دارد. در 35سال گذشته جنبش دانشجويي به دلیل فقدان و عدم استقرار نهادهاي مدني مانند احزاب و اصناف قوي، بار سنگيني را بر دوش كشيد. همين بار هم صدماتي را متوجه جنبش كرد؛ با اين حال دانشجويان حيات اجتماعي جامعه ايراني را هر روز بهبود داده‌اند.

گفتمان سياسي، ‌گفتمان اجتماعي و گفتمان عدالت‌محور ادبيات گوناگون جنبش دانشجويي را تشكيل مي‌دهند كه در تحولات سياسي كشور بعد از انقلاب مانند جنگ، مبارزه با سلطه و همچنين تحولاتي كه نقش مردم‌سالارانه داشتند مانند انتخابات نقش مهمي را ايفا كرد. در انتخابات 24خرداد نيز كه منجر به روي كارآمدن دولت تدبير و اميد شد دانشجويان نقش ممتازي داشتند. اين جنبش هيچگاه نقش روشنگرانه خودش را از دست نداد و همواره بدنه اصلي روشنفكري ديني را تشكيل داده است.

با وجود فراز و نشيبي كه به دلیل ضعف احزاب در كشورمان وجود داشت در طول دوران جنبش دانشجويي كارنامه درخشاني از اين جنبش به جاي مانده است. اين جنبش از آنجا كه سنجه جامعه است، بايد آزادي‌هاي مصرح در قانون اساسي برايش به رسميت شناخته شود. چراكه اگر به ركود برسد اين قطعا نشان از آسيب‌هاي مهمي دارد. هرچقدر كه جنبش فعال‌تر و پرنشاط‌تر باشد، جامعه نيز بهره بيشتري خواهد برد. جنبش دانشجويي براي كشور يك فرصت است. بايد در اشكال مختلف براي حضور بيشتر اين جنبش تشويقاتي درنظر گرفته شود و بايد كمك كرد كه با نقد منصفانه جامعه را ياري كند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: