ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

مینو خالقی - «صلح پایدار تنها زمانی ممکن است که طرفین به هزینه‌های تنش‌آفرینی بیشتر از منافع آن بیندیشند»، شاید بیش از هر زمان دیگری درباره رابطه ایران و آمریکا، خصوصا در شرایط فعلی، مصداق داشته باشد.
روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

محمدمهدی محمدی - اقتصاد دیجیتال با تعریف سازوکارهای اقتصادی مبتنی بر داده و فناوری، به یکی از مهم‌ترین عناصر ساختار اقتصادی جهانی تبدیل شده است. این مفهوم نه تنها شامل تجارت الکترونیک می‌شود، بلکه به تمامی ابعاد استفاده از فناوری‌های دیجیتال در زندگی روزمره، از مبادلات مالی تا ارتباطات، پرداخته و تأثیر قابل توجهی بر رفتارهای اجتماعی، فرآیندهای مدیریتی و ساختارهای زیرساختی جوامع دارد. با پیشرفت‌های مداوم و ظهور فناوری‌های نوآورانه، به‌ویژه در حوزه‌های هوش مصنوعی، بیگ دیتا، اینترنت اشیاء و بلاک‌چین، تحولات عمیق‌تری در بازارهای جهانی و شکل‌گیری مدل‌های کسب‌وکار جدید مشاهده می‌شود.
سه‌شنبه ۳۱ تير ۱۴۰۴ - 2025 July 22
کد خبر: ۱۰۴۶۰۵
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰

دود اگزوز خودروهای دیزلی خطر ابتلا به بیماری‌ عصبی را بالا می‌برد

پژوهشگران آمریکایی در بررسی اخیر خود، دریافتند قرار گرفتن در معرض اگزوز خودروهای دیزلی، خطر ابتلا به بیماری عصبی را کاهش می‌دهد.
تدبیر24»ممکن است خطر "اسکلروز جانبی آمیوتروفیک" (ALS) برای افرادی که به طور متداوم در معرض اگزوز خودروهای دیزلی قرار دارند، افزایش یابد.

اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یا "بیماری لو گهریگ" (Lou Gehrig)، نوعی شرایط عصبی پیش‌رونده است که در آن، سلول‌های عصبی که حرکات داوطلبانه عضله را کنترل می‌کنند، آسیب می‌بینند.

دکتر "آیشا دیکرسون" (Aisha Dickerson)، از نویسندگان این پژوهش و همکارانش در دانشگاه "هاروارد" (Harvard)آمریکا، قرار است یافته‌های خود را در مورد این موضوع در نشست سالانه "آکادمی مغز و اعصاب آمریکا" (AAN)که آوریل امسال در لس‌آنجلس برگزار می‌شود، ارائه دهند.

رابطه میان اگزوز خودروهای دیزلی و بیماری لوگهریگ

پژوهش‌های پیشین ادعا کرده‌اند که امکان دارد عوامل محیطی، در رشد بیماری لو گهریگ موثر باشند.

اگزوز خودروهای دیزلی، ترکیب گازها و ذرات جامد است که از راه احتراق سوخت دیزلی تولید می‌شود.

این گروه پژوهشی، پس از بررسی 1,639 بزرگسال با میانگین سنی 56 سال بین سال‌های 1982 تا 2013، آنها را مبتلا به بیماری لوگهریگ تشخیص دادند. هر یک از این بزرگسالان، از نظر سن و جنسیت با 100 نفر که با این بیماری مبتلا نبودند، مقایسه شدند و سابقه کاری آنها مورد بررسی قرار گرفت. براساس این پژوهش، افرادی مانند کارگران، خدمه ایستگاه و رانندگان اتوبوس، بیشتر از بقیه مردم در معرض اگزوز خودروهای دیزلی قرار دارند.

خطر این بیماری در مردانی که بیش از 10 سال چنین مشاغلی داشتند، تا 20 درصد بیشتر از کسانی بود که در این مدت در معرض اگزوز خودروهای دیزلی قرار نداشتند.

به گفته دکتر دیکرسون، این پژوهش، برای درک علل بیماری لوگهریگ، نیاز به توجه و کار بیشتری دارد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: