نیمی از جامعه میل به مشارکت در حوزه سیاسی ایران را ندارند

نیمی از جامعه میل به مشارکت در حوزه سیاسی ایران را ندارند

تقی آزاد ارمکی - انتخاباتی که در پیش داشتیم در سایه یک مجموعه از محدودیت‌ها بود. محدودیت اول این بود که قرار نیست دوره آقای رییسی نقد شود و از یک طرف باید آن را دوره طلایی قلمداد کنید.
با انتخاب خود چه بر سر آينده ایران خواهيم آورد؟

با انتخاب خود چه بر سر آينده ایران خواهيم آورد؟

مرتضی عزتی - ديدگاهي در ايران امروز به صورت واقعي يا در سايه در بخش‌هايي از جامعه قدرت را در دست گرفته است كه مسوول به قهقرا بردن ايران است
يکشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 07
کد خبر: ۱۰۵۳۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۷
دكتر عيسي كلانتري وزیر اسبق کشاورزی

آن نيازها و اين بودجه

بايد بودجه بر اساس شعارها و وعده‌هاي آقاي روحاني در انتخابات خرداد92 تدوين مي‌شد و از سوي ديگر انبوهي از مسائل و مشكلات حل نشده در مقابل دولت يازدهم قرار گرفته است . . .

تدبیر24 : بالاخره بعد از مدت‌ها دولت به شأن مجلس و خودش احترام گذاشت. اين‌بار قرار است بودجه در موعد قانوني‌اش يعني قبل از پايان آذرماه در اختيار مجلس نهم قرار گيرد. اكنون فرصت مناسبي براي ساكنين خانه ملت فراهم شده تا با فراغ‌بال به بررسي بودجه سال93 بپردازند. البته نبايد فراموش كرد با ارائه بودجه در زمان حاضر بهترين فرصت براي دولت يازدهم فراهم شده است تا نظر نمايندگان را درباره نحوه تدوين بودجه در دولت جديد بداند. همگان اميدوارند كه مجلس با دولت همكاري كرده و به‌گونه‌اي درباره لايحه بودجه اعمال نظر كند كه به چارچوب كلي آن لطمه‌اي وارد نشود؛ چراكه قطعا بودجه تدوين شده براي سال93 با محوريت حل مشكلات داخلي و وضعيت ايران در صحنه بين‌المللي از سوي دولت يازدهم تدوين شده است.

در حال حاضر مسائلي مانند تورم، اشتغال و مشكلات اقتصادي مانند گذشته براي تدوين بودجه يك چالش بزرگ محسوب مي‌شود اما به واسطه سياست‌هايي كه در 100روز گذشته دولت تدبير و اميد در پيش گرفته به نظر مي‌رسد كه نسبت به سال‌هاي اخير مصائب تدوين بودجه براي دولت كمتر از گذشته باشد. تحليلگران بر اين باورند در حال حاضر اقتصاد ايران به واسطه نويد كاهش محدوديت‌هاي بين‌المللي نسبت به آينده اميدوار شده و با اطمينان بيشتر گام برمي‌دارد اما كارشناسان اذعان دارند كه مشكلات اقتصادي در داخل كشور بيش از گذشته بودجه را تحت‌تاثير قرار داده است. بر اساس اطلاعات و اظهارنظر كارشناسان، بزرگ‌ترين معضل كشور كمبود آب است. مساله كمبود آب در ايران، بي‌شك معضلي است كه شايد از نظر برخي تحليلگران اقتصادي در حال حاضر دور مانده است؛ چون معضل تامين آب مساله‌اي نيست كه بتوان آن را با تامين منابع خارجي جايگزين كرد. بدون ترديد بايد در بودجه سال93 راهكاري درست براي حل معضل آب در نظر گرفته شود.

بايد دانست كه آب هستي كشور را تشكيل مي‌دهد. اكنون به واسطه برداشت بيش از حد آب در سال‌هاي اخير، هستي كشور در معرض تهديد جدي قرار گرفته است. زماني برآورد مي‌شد حدود 135ميليارد مترمكعب منابع آب به صورت بالقوه در كشور وجود دارد. اكنون برخلاف برآوردها اثبات شده كه ميزان منابع آب به حدود 100ميليارد متر مكعب رسيده است. متاسفانه زماني برآورد مي‌شد ميزان آب‌هاي روان چيزي حدود 90ميليارد مترمكعب است اما در حال حاضر براساس آمار حدود 65ميليارد مترمكعب برآورد می‌شود. كشور با كسري منابع آب‌هاي زير زميني دست و پنجه نرم مي‌كند و با توجه به آمارهايي كه در اختيار دولت يازدهم قرار گرفته همگان اميدوارند كه سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور به اين مساله مهم توجه خاص داشته باشد. اين معضل مهم مساله‌اي نيست كه به سال‌هاي بعد موكول شود. بدون ترديد بايد انتظار داشت در صورتی که فکری اساسی نشود اتفاقی كه براي درياچه اروميه روي داده در آينده نزديك در كل كشور رخ دهد. به ادعاي بسياري از كارشناسان مساله آب بايد در اولويت بودجه قرار بگيرد حتي حل اين معضل بايد بيش از ساير بخش‌ها مورد توجه مجلس و دولت باشد. بايد دانست كه مشکل اساسی آب بخش كشاورزي امروز، تامين منابع مالي است. بنابراين نه‌تنها در بودجه امسال بلكه در تدوين رويكرد آينده سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور باید مساله حياتي آب در اولويت تصميم‌گيري‌ها و برنامه‌ريزي‌ها قرار گيرد. برخي كارشناسان به دولت توصيه مي‌كنند براي تامين منابع مالي جهت اجراي هرچه زودتر پروژه‌هاي ذخيره‌سازي و تامين نياز آب كشور لازم است در صورت كمبود مالي استقراض خارجي صورت بگيرد. البته همگان اذعان دارند مشكلات كشور زياد و قابل‌ چشم‌پوشي نيست.

 منابع مالي كه در سال‌هاي گذشته به وفور در اختيار دولت‌هاي نهم و دهم قرار داشت معلوم نيست چگونه صرف شده است. اكنون كوهي از مشكلات پيش‌روي دولت آقاي روحاني قرار گرفته است و بايد ادعا كرد كه با توجه به وعده‌هاي دكتر روحاني مشكلات ايشان بيش از آنچه تصور مي‌شد، است. از يك‌سو بايد بودجه بر اساس شعارها و وعده‌هاي آقاي روحاني در انتخابات خرداد92 تدوين مي‌شد و از سوي ديگر انبوهي از مسائل و مشكلات حل نشده در مقابل دولت يازدهم قرار گرفته است. مسلما توجه به هر دو سوي مشكل، تدبير و همراهي گسترده‌اي مي‌طلبد و همگان اميدوارند نمايندگان ملت در مجلس نهم مشكلات و مسائل كشور را ديده و با نظر كارشناسان مطلع بودجه سال آينده را در موعد مقرر مورد بررسي قرار دهند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: