ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

مینو خالقی - «صلح پایدار تنها زمانی ممکن است که طرفین به هزینه‌های تنش‌آفرینی بیشتر از منافع آن بیندیشند»، شاید بیش از هر زمان دیگری درباره رابطه ایران و آمریکا، خصوصا در شرایط فعلی، مصداق داشته باشد.
روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

محمدمهدی محمدی - اقتصاد دیجیتال با تعریف سازوکارهای اقتصادی مبتنی بر داده و فناوری، به یکی از مهم‌ترین عناصر ساختار اقتصادی جهانی تبدیل شده است. این مفهوم نه تنها شامل تجارت الکترونیک می‌شود، بلکه به تمامی ابعاد استفاده از فناوری‌های دیجیتال در زندگی روزمره، از مبادلات مالی تا ارتباطات، پرداخته و تأثیر قابل توجهی بر رفتارهای اجتماعی، فرآیندهای مدیریتی و ساختارهای زیرساختی جوامع دارد. با پیشرفت‌های مداوم و ظهور فناوری‌های نوآورانه، به‌ویژه در حوزه‌های هوش مصنوعی، بیگ دیتا، اینترنت اشیاء و بلاک‌چین، تحولات عمیق‌تری در بازارهای جهانی و شکل‌گیری مدل‌های کسب‌وکار جدید مشاهده می‌شود.
سه‌شنبه ۳۱ تير ۱۴۰۴ - 2025 July 22
کد خبر: ۱۰۵۵۰۲
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲

ماهی قرمز بخریم یا نخریم؟

ماهی قرمز بخریم یا نخریم؟ این سئوالی است که شاید ذهن بسیاری از ایرانیان دقیق و حساس به حوزه محیط زیست را درگیر کند. برخی معتقدند خرید ماهی قرمز کار غلطی است و آن را یک حرکت ضد محیط زیستی می‌دانند اما در مقابل برخی از فعالان محیط زیست خرید ماهی قرمز برای سفره هفت سین را خالی از ایراد و اشکال می‌بینند البته به شرط رعایت چند نکته.

تدبیر24»محمد درویش - فعال حوزه محیط زیست- در گفت‌وگو با ایسنا خواستار حساسیت فعالان محیط زیست نسبت به حفظ سنت‌های ایرانی شد و اظهار کرد: یکی از مهمترین موضوعاتی که سبب می‌شود فرهنگ ایرانی یک فرهنگ طبیعت‌دوست قلمداد شود نوروز است چون همزمان با انقلاب طبیعی و رویش دوباره سبزینه در طبیعت حال مردم هم خوب می‌شود و در کمتر ملتی چنین فرهنگی وجود دارد که نوروزشان با آغاز بهار همزمان باشد و اغلب مردم دنیا در زمستان جشن سال نو را برگزار می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه ماهی قرمز یکی از نمادهای فرهنگ ملی ماست و به روایتی بیش از چند هزار سال قدمت دارد، گفت: ماهی قرمز سر سفره هفت‌سین نماد حیات و بالندگی است و نباید به بهانه‌های هر چند به ظاهر منطقی این سنت‌های زیبا را کمرنگ کنیم و حتی از بین ببریم بلکه باید خطرات احتمالی چنین موضوعاتی را مدیریت کنیم.

این فعال حوزه محیط زیست تاکید کرد: مشکل ماهی قرمز این است که نباید در محیط‌های آبی آزاد رها شوند چون می‌تواند به یک گونه مهاجم تبدیل شود و گونه‌های بومی را تحت تاثیر قرار دهند.

درویش ادامه داد: ماهی قرمز ماهی بسیار مقاومی است بنابراین مردم می‌توانند تا مدت‌ها آن را در خانه‌هایشان نگه دارند ولازم نیست حتما بعد از پایان تعطیلات نوروز آن را رها کنند. اما اگر هم خواستند ماهی قرمز را رها کنند باید این گونه را به استخرها، برکه‌ها و حوض‌های بسته در داخل پارک‌ها منتقل و از رهاسازی ماهی قرمز در رودخانه‌ها و دریاها اجتناب کنند. توجه به همین دو نکته کافی است تا بتوانیم ضمن حفظ محیط زیست از یکی از سنت‌های عید نوروز لذت ببریم.

وی با اشاره به اینکه کل ماهی قرمزی که در سال وارد سفره هفت سین مردم ایران می‌شود تنها چهار درصد کل ماهی‌های زینتی خرید و فروش شده در ایران را تشکیل می‌دهد، گفت: جالب است که بیشترین تلفات ماهی‌های اصیل و بومی کشور به دلیل ساخت سدها و ورود پساب و فاضلاب به دریاها است. چگونه است که این خسارت‌های سنگین را به ماهی‌های اصیل و بومی را نادیده می‌گیریم و روی ماهی قرمز حساس می‌شویم.

این فعال حوزه محیط زیست در پایان به فعالان محیط زیست کشور در مورد سنت‌های ایرانی هشدار داد و گفت: مخالفت با خرید ماهی قرمز یا سبز کرده سبزه عید نشان‌دهنده این است که جریانی به عمد یا به سهو تلاش می‌کند نشانه‌ها و نمادهای ملی ما را نابود کند و در نتیجه این خطا ممکن است همبستگی ملی ما خدشه دار شود. فعال واقعی محیط زیست باید حواس جمع باشد که هرگز در چنین دامی نیفتد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: