بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بهاره آروین» مشکل از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان اولیه نیست و در دیگر ممالک هم اوضاع کم‌وبیش به همین منوال است. مشکل در ساختاری است که قرار است کاهش این تعداد اولیه به تعدادی محدود و قابل قبول برای برگزاری انتخابات را امکان‌پذیر کند
نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

شهیندخت مولاوردی» نامزدها باید پاسخ بدهند مساله اصلی برای آنها حجاب و گشت ارشاد است یا اینکه معیشت، زنانه شدن فقر، زنانه شدن اعتیاد، زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی، زنانه شدن ایذر، زنانه شدن سالمندی و... هم برای آنها دارای اهمیت است.
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 16
کد خبر: ۱۰۷۸۵
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۲

دفاع از جعبه سياه، سكوت درباره «م.ر»

دور دوم رسيدگي به پرونده اختلاس از بيمه ايران و استانداري تهران آغاز شد
تدبیر24: دور دوم رسيدگي به پرونده متهمان اختلاس از بيمه ايران و استانداري تهران در شعبه 79 دادگاه كيفري استان تهران آغاز شد. پرونده اي كه به خاطر نام بردن از برخي مسئولان بلند پايه دولت در آن به پرونده اي جنجالي تبديل شده و دادستان كل كشور تحقيق از "م.ر" را در جريان رسيدگي به اين پرونده تاييد كرده است. در دور اول رسيدگي به اين پرونده كه در شعبه 76 دادگاه كيفري برگزار شد، يكي از متهمان اصلي پرونده تاييد كرد كمك چند صد ميليوني به "م.ر" كرده است. ادعايي كه از سوي جابر ابدالي معروف به جعبه سياه پرونده رد شد. ديروز رئيس دادگاه از ارسال پرونده متهمان جديد از دادسرا به دادگاه خبر داد و حال بايد ديد " م.ر" در ميان متهمان جديد پرونده است . فردي كه از وي در برخي رسانه ها به عنوان سر حلقه ساختمان فاطمي نام برده مي شد. در دور دوم رسيدگي به پرونده به اتهامات 23 نفر از متهمان كه حكم مجازاتشان در ديوان عالي كشور نقض شده بود رسيدگي مي‌شود.

در ابتدای نخستين جلسه دادگاه كه ديروز به رياست قاضي محمدرضا محمدي كشكولي برگزار شد، رئیس دادگاه در تذکری به متهمان اعلام کرد با توجه به حجم پرونده‌ها لازم است نظم دادگاه بر اساس تبصره 2 ماده 188 قانون آیین دادرسی رعایت شود و متهمان در مقام دفاع از افراد نامرتبط با اتهامشان نام نبرند. وی ادامه داد: در این مرحله از دادگاه به اتهام متهمانی که رای آنها از سوی شعبه 32 دیوان عالی کشور نقض شده است رسیدگی خواهد شد. همچنین ممکن است پرونده‌هایی که در این رابطه در دادسرا در حال رسیدگی است به دادگاه بیاید تا رسیدگی کامل انجام شود. رئیس شعبه 79 دادگاه کیفری استان تهران تاکید کرد: در این مرحله از رسیدگی متهمان به سه گروه تقسیم شده که در مرحله نخست به اتهامات 18 نفر رسیدگی خواهد شد.
 آغاز اختلاس از شعبه فاطمي
رئیس دادگاه سپس از قاضی توکلی نماینده دادستان خواست به تشریح کیفرخواست بپردازد که وی بعد از قرار گرفتن در جایگاه گفت در پی کشف شبکه اختلاس در بیمه ایران شعبه‌های فاطمي‌و کرج و همچنین اختلاس در استانداری‌تهران، رسیدگی به پرونده در شعبه 5 بازپرسی دادسرای کارکنان دولت انجام و پرونده با صدور کیفرخواست به شعبه 76 دادگاه کیفری ارسال شد. در مرحله نخست برای 78 نفر رای صادر شد که با تجدیدنظر خواهی 34 نفر پرونده به شعبه 32 دیوان عالی کشور ارسال شد. وی ادامه داد: حکم 23 نفر از متهمان در دیوان عالی کشور نقض و برای رسیدگی دوباره به شعبه هم عرض ارسال شد. همچنین در خصوص اخذ رشوه سه کیفرخواست جدید برای متهمان صادر شده است. با توجه به رای شعبه 76 دادگاه کیفری و مستندات پرونده برای متهمان تقاضای کیفر قانونی را دارم.
وی افزود: به عنوان نخستین متهم آقای (ع .خ) 48 ساله فاقد سابقه کیفری متهم به معاونت در اختلاس توام با جعل به مبلغ 2 میلیارد و 700 میلیون تومان و تحصیل مال نامشروع به مبلغ 260 میلیون تومان است. آقای (ع. خ) با متهمان ردیف اول و دوم ارتباط داشته و برادر همسر متهم ردیف اول مي‌باشد. حکم مجازات وی در خصوص اتهام معاونت در اختلاس توام با جعل و تشکیل شبکه چند نفری نقض شده که متهم چک‌ها را از متهم ردیف اول پرونده گرفته و به واسطه دوستان و فامیل آنها را در بانک نقد مي‌کرد.
سپس نماینده بانک ملی و بيمه ايران در جایگاه قرار گرفتند و به طرح شكايت خود پرداختند. قاضی محمدی کشکولی سپس از آقای (ع. خ) به عنوان نخستین متهم خواست در جایگاه حاضر شود.
 خانواده ام چك نقد مي‌كردند
متهم پس از قرار گرفتن در جایگاه اظهار داشت: از سال 88 در زندان هستم. ابتدا در شهرستان خوی نمایندگی بیمه داشتم. شوهرخواهرم به نام «حمزه نوسی» که متهم ردیف اول پرونده نیز هست آن زمان معاون مدیرکل بیمه استان آذربایجان غربی بود که در ادامه با مدیرکل استان درگیر و از این استان منتقل شد. بعد از این ماجرا برای من نیز پاپوش درست کردند که در دادگاه تبرئه شدم. جریان دادگاههای من 2 سال به طول انجامید. بعد از تبرئه شدن در تهران دفتر نمایندگی بیمه تاسیس کرده و مشغول به کار شدم. در آن زمان حمزه نوسی مي‌گفت ماشین‌های تصادفی را مي‌خریم و آن را در تعمیرگاه خودمان تعمیر کرده و به فروش مي‌رسانیم. شرکت بیمه ایران نباید از این موضوع باخبر مي‌شد. او چک‌های مشتریان را به من مي‌داد تا برایش نقد کنم، من هم به همراه خانواده ام این چک‌ها را نقد مي‌کردیم. در طول 5 سال حدود 80 چک را نقد کردم.
رئیس دادگاه: کل مبلغی که نقد کردی چه میزان بود؟
متهم: حدود یک میلیارد و 800 میلیون تومان
رئیس دادگاه: متهم هستید به تملک 260 میلیون تومان حاصل از فعالیت غیر قانونی این اتهام را قبول دارید؟
متهم: نه، این اتهام را قبول ندارم. بعد از گرفتار شدن، حمزه نوسی و داوود فهیمي‌متهمان ردیف اول و دوم را با یکدیگر روبه‌رو کردند که آنها مدعی شده بودند 20 درصد از سهم چک‌ها را به نقد کننده داده و 80 درصد بقیه را بین خودشان تقسیم مي‌کردند. به همین خاطر تصور مي‌شود بابت نقد کردن هر چک من 20 درصد گرفته ام اما حمزه نوسی 100 تا 200 هزار تومان بیشتر به من نمي‌داد.
رئیس دادگاه: با جابر ابدالی چه ارتباطی داشتی؟
متهم: جابر ابدالی همشهری ما بود و من هیچ ارتباطی با وی نداشتم. از همان زمانی که دستگیر شدیم در تحقیقات مي‌خواستند که ما حرف‌هایی را علیه جابر ابدالی بزنیم و من نیز حرف‌ها را گفتم. با جابر ابدالی هیچ ارتباطی نداشتم.
رئیس دادگاه: در جریان محاکمه در شعبه 76 مدعی شده اید 300 میلیون تومان را در تعمیرگاه کرج به جابر ابدالی داده اید، در این باره چه توضیحی دارید؟
متهم: نه ، این اظهارات مربوط به بازجویی‌ها است. من در دادگاه علیه جابر هیچ حرفی نزدم.
رئیس دادگاه: چک‌ها را از طریق چه کسانی وصول مي‌کردید؟
متهم: از طریق همسرم، دخترم و اعضای (ع. ن) یک میلیارد و 800 میلیون تومان چک وصول کردم که بابت آن حدود 80 میلیون تومان گرفتم. 5 سال است که در زندانم و اجاره خانه ام از طریق حمزه نوسی پرداخت مي‌شود.
رئیس دادگاه: جابر ابدالی گفته حدود 700 میلیون تومان از شما در تعمیرگاه و نمایندگی بیمه فاطمي‌گرفته است در این باره چه توضیحی دارید؟
متهم: این حرف‌های جابر نیست، من با او فقط همشهری هستم و از وی نه پولی گرفته و نه پولی به او داده ام.
در این زمان رئیس دادگاه اعلام کرد: برای افشای حقیقت نیاز به روبه‌رو کردن برخی متهمان با یکدیگر است.
قاضی محمدی کشکولی سپس از متهم در خصوص پشت نویسی چک‌ها پرسید که وی در پاسخ گفت: گاهی شیطنت مي‌کردیم و آدرس اشتباهی مي‌نوشتیم اما هویتمان را صحیح مي‌نوشتیم. آدرس اشتباه نیز در پشت حدود 15 فقره از چک‌ها نوشته شده بود.
رئیس دادگاه: گردش مالی چک‌های وصول شده از سوی شما 2 میلیارد و 702 میلیون تومان است. درباره منشأ این چک‌ها نمي‌پرسیدید؟
متهم: به من مي‌گفتند این چک‌ها مربوط به ماشین‌های تصادفی است. از منشأ پول‌ها خبر نداشتم. اگر تخلفی صورت مي‌گرفت چرا طی این 5 سال حسابرسان بیمه متوجه موضوع نشده بودند.
 زمين فروختم نه پولشويي
رئیس شعبه 79 دادگاه کیفری سپس با تفهیم اتهام به خانم (ع.ح) از او خواست به دفاع از اتهام خود بپردازد.
زن جوان پس از قرار گرفتن در جایگاه با رد اتهام پولشویی به میزان 50 میلیون ریال اظهار داشت: من از ماجرای اختلاس خبری نداشتم، همسرم یک قطعه زمین را به من هدیه داده بود که به خاطر بدهی به برادر شوهرم این زمین را به مبلغ 50 میلیون تومان به آقای داود فهیمي‌فروختیم. آقای فهیمي‌35 میلیون تومان چک داد که این چک را نقد کرده و 30 میلیون تومان آن را به حساب برادرشوهرم واریز کرده وپنج ميليون را نزد خودم نگه داشتم . قرار بود برادرشوهرم که از متهمان پرونده است 20 میلیون تومان را به عنوان طلبش برداشته و با 10 میلیون تومان دیگر برایم کار کرده و سودش را بپردازد. ما بین خودمان یک قولنامه دستی نوشته بودیم که بعد از فسخ شدن این قرارداد قولنامه را پاره کردم و پول آقای فهیمي‌از طریق برادرشوهرم به حسابش واریز شد.
رئیس دادگاه: برادرشوهرتان در بازجویی‌ها مدعی شده دو فقره چک متعلق به بیمه ایران از سوی شما نقد شده است، در این باره چه توضیحی داريد؟
متهم: من فقط یک فقره چک را نقد کردم.
 پدرم مجبورم كرد
سپس رئيس دادگاه يك ساعت تنفس اعلام كرد و بخش دوم دادگاه ساعت 13 آغاز شد. در ابتدای این بخش قاضی محمدرضا محمدی کشکولی رئیس دادگاه با تفهیم اتهام پولشویی به (ن.خ) از او خواست به دفاع از خود بپردازد.
دختر جوان نیز پس از حضور در جایگاه اظهار داشت: پدرم به نام (ع.خ) که صبح به اتهاماتش در این دادگاه رسیدگی شد، از من مي‌خواست که چک‌ها را برایش وصول کنم او خودش چک‌ها را پشت‌نویسی کرده و با هم به بانک مي‌رفتیم. من که در آن زمان 19 سال داشتم چک‌های صادره را به حسابم واریز کرده و چند روز بعد پول آن را به پدرم مي‌دادم من این کار را به اصرار پدرم انجام داده و از موضوع اختلاس خبری نداشتم.
وی در خصوص اعترافات قبلی خود درباره جابر ابدالی گفت: من حرف‌هایی که قبلا درباره وی زده بودم را قبول ندارم و آن صحبت‌ها تحت تاثیر فشار بازجویی بود.
 خسارت خودرو گرفتم
رئیس دادگاه سپس با تفهیم اتهام به یکی از دیگر متهمان پرونده به نام (ش.ق) از او خواست در برابر اتهام پولشویی به مبلغ 10 میلیون تومان از خود دفاع کند. متهم نیز پس از قرار گرفتن در جایگاه با رد اتهامش گفت: من آن زمان برای دریافت خسارت خودروام به شعبه بیمه ایران رفته بودم، صندوقدار دو فقره چک به من داد تا آن را وصول کنم من نیز چکها را وصول کرده و به مسئول باجه دادم. بعد از اینکه 170 هزار تومان خسارت خود را گرفتم از شعبه بیمه ایران بیرون آمدم. اسناد تصادف خودروام نیز ضمیمه پرونده شده است.
 دوستانه چك نقد كردم
(ر.ر) سومین متهمي‌بود که در دادگاه عصر ديروز به اتهاماتش رسیدگی شد. وی که متهم به پولشویی به مبلغ 75 میلیون تومان از طریق وصول 12 فقره چک است مانند دیگر متهمان منکر اتهامات خود شد و گفت: من با متهم ردیف دوم پرونده به‌نام داود فهیمي‌دوست بودم و به خاطر همین رابطه دوستانه چند فقره چک را نقد کرده و پولش را به داود مي‌دادم برای این کار هیچ دستمزدی از داود نگرفتم.
 از اختلاس خبر نداشتم
چهارمین متهمي‌که در جلسه عصر ديروز به اتهامش رسیدگی شد، مرد میانسالی به نام (ح.م) بود که او نیز با رد اتهام پولشویی به میزان 76 میلیون تومان اظهار داشت: من از بستگان داود فهیمي‌هستم که برایش کارهای اداری بیمه و تالار پذیرایی متعلق به وی را انجام مي‌دادم پولی که از داود گرفتم بخاطر همین کارهای اداری بود و از ماجرای اختلاس هیچ اطلاعی نداشتم. آن زمان بخاطر کارهایی که برای داود انجام مي‌دادم ماهیانه مبلغ یک میلیون تومان حقوق مي‌گرفتم.
 به من كمك شد.همين!
آخرین متهمي‌که در دادگاه ديروز پای میز محاکمه قرار گرفت زن جوانی بنام (ل.ز) بود که متهم به پولشویی به میزان 15 میلیون تومان است. (ل.ز) پس از قرار گرفتن در جایگاه در دفاع از خود گفت: من هیچ چکی را وصول نکردم. همسرم نزد داود فهیمي‌کار مي‌کرد، ی‌کروز به‌خاطر مشکلات مالی با داود فهیمي‌تماس گرفته و از او درخواست کردم اگر مي‌تواند مبلغ دو میلیون تومان به ما وام بدهد. او مدیر همسرم بود و توانایی پرداخت وام را داشت چند روز بعد داود به خانه‌ما آمد و یک پاکت پول را به من داد. وقتی پول‌ها را شمردم متوجه شدم 15 میلیون تومان پول به من داده است، این پول بابت قرض بود و من هیچ چکی را وصول نکردم. پس از دفاعیات این متهم قاضی محمدی کشکولی ختم رسیدگی به جلسه را اعلام کرد و قرار است دومین جلسه دادگاه صبح سه شنبه به صورت علنی برگزار شود.

منبع:شرق

 

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: