یک عضو کیمسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش قیمت خودرو گفت: هزینههایی که ربطی به ذات و ماهیت مدیریت شده تولید ندارد، نبایستی بر مصرف کننده بار شده و از مردم گرفته شود.
تدبیر24»محمدرضا نجفی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: من با افزایش مکرر قیمتها در
طول یک سال مخالفم، شرط لازم ماندگاری و توسعه رقابت پذیر، رعایت حقوق
مشتریان، رعایت مسئولیتهای اجتماعی و ایجاد اعتماد، ثبات و استقرار در حوزه
کسب و کار است. خاصه خودرو که آثار اقتصادی، رفاهی و ایمنی آن تاثیر
فراوانی بر زندگی آحاد مردم و اقتصاد کشور خواهد داشت.
وی با بیان
این که افزایش مکرر قیمت، عدم توجه متناسب و کافی به منافع متوازن
ذینفعان و نتایج برداشتی جامعه متنوع و متکثر، صرفا در فضای بسته و رانتی
ممکن است و چنین سبکی از کار در بازار رقابتی محکوم به اضمحلال است، افزود:
به همین دلیل است که ما حمایت واقعی، موثر و لازم از تولید را در نهادینه
نمودن این ویژگیها در محیط و محاط صنعت میدانیم و صرف محدودیت دسترسی
مصرف کنندگان را، خدمتی ممکن، مفید، موثر و راهگشا در دراز مدت به صنعت
خودرو نمیدانیم.
نجفی یادآور شد: بخش مهمی از هزینه های غیر
عملیاتی، هزینه های ناشی از سرمایه گذاریهای نابهرهور و فاقد توجیه
اقتصادی( در داخل و خارج از کشور) و هزینههای مالی که در زمان ایجاد فاقد
توجیهات اقتصادی و حقوقی بودهاند نبایستی در محاسبات قیمت تمام شده اعمال و
به مصرف کننده تحمیل شود.
نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان
کرد: این مقدار آشفتگی در بازار علاوه بر آثار مخرب مستقیم در حوزه کسب
وکار آثار مخربی نیز بر امید و اعتماد مردم به آینده و ثبات اقتصادی که
لازمه توسعه است میگردد و این در حالی است که بخش قابل توجهی از افزایش
قیمتها به عملکرد عملیاتی و فعلی تولیدکنندگان ربطی ندارد و عمدتا ناشی از
سیاستها و احیانا اشتباهات مدیریتی است که در ادوار گذشته اتفاق افتاده و
منجر به تحمیل هزینههای سنگینی به خودروساز شده است. لذا این بخش از هزینه
ها بایستی از سرجمع هزینه های قابل قبول برای احتساب در قیمت تمام شده و
عملکرد جاری شرکتها و مدیران خارج شده و تعیین تکلیف آنها در همان
چارچوبهای ایجادیشان صورت پذیرد. با این توضیح احتساب این دست هزینه ها به
عملکرد خودروساز و دریافت آن از مردم ناروا و غیر قابل دفاع است.
نجفی در عین حال تاکید کرد: با مدیریت شفاف و کارآمد در طول زنجیره تامین،
تولید، فروش و خدمات پس از فروش نیز امکان تعدیل بخش دیگری از هزینه ها و
به تبع قیمتها به نفع تولیدکننده و مصرف کننده وجود دارد.