عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش مجلس معتقد است تبدیل هدایت تحصیلی به اجبار تحصیلی، باعث تحریک دانشآموزان برای ورود به رشتهتجربی شده است.
تدبیر24»علیرضا سلیمی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به بالا بودن تعداد داوطلبان کنکور سراسری سال 97 در رشته علومتجربی گفت: امروزه کشور با سیل عظیم جوانان بیکار مواجه است و بسیاری از جوانان تصور میکنند با خواندن رشتهتجربی، پزشک خواهند شد؛ زیرا پزشکان در کشور دارای درآمد خوب و مناسب هستند و آنها میتوانند نسبت به بقیه برای آینده خود برنامه ریزی داشته باشند.
نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با تشریح دلایل گرایش دانشآموزان به رشتهتجربی افزود: مشکل اصلی در این خصوص، آموزشعالی است؛ زیرا دانشگاه بدون آموزش مهارتی، فارغالتحصیلان را روانه بازارکار میکند و به دلیل نبود شغل مناسب برای آن رشته تحصیلی، باعث افزایش آمار فارغالتحصیلان بیکار میشود؛ بنابراین آموزشعالی به شدت نیاز به بازسازی دارد و باید سریعا این مشکل عدم آموزش مهارتی به دانشجویان حل شود تا هر سال به آمار فارغ التحصیلان بیکار افزوده نشود.
این نماینده مجلس در دوره دهم ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات گرایش دانشآموزان به رشتهتجربی، مشاوره قبل از ورود به دبیرستان است؛ در این زمینه هدایت تحصیلی تبدیل به اجبار تحصیلی شده که باعث تحریک دانشآموزان برای ورود به رشتهتجربی شده است.
سلیمی گفت: باید دانش آموزان را قانع کرد که با ورود به رشتههای مهارتی میتوانند برای خود ایجاد اشتغال و کارآفرینی داشته باشند؛ لذا ورود به رشتههای تئوری نمیتواند زمینهساز اشتغال برای آنها باشد.
عضو فراکسیون فرهنگیان در مجلس تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات این بخش، عدم تجهیز هنرستانهای فنیوحرفهای و کاردانش است زیرا متاسفانه دانشآموزانی که وارد بخش مهارتآموزی میشوند، هیچ آموزش مناسبی از جانب هنرستانها به آنها ارائه نمیشود و تجهیزات لازم برای یادگیری آنها وجود ندارد، بنابراین عدم آموزش صحیح به دانشآموزان در این حوزه نیز میتواند باعث افزایش آمار بیکاران شود.
نماینده مردم محلات در مجلس دهم تأکید کرد: اگر آموزش فنیوحرفهای در کشور به رسالت خود پایبند بود و آموزش صحیح به دانشآموزان ارائه میداد، به طور قطع میتوانست گرایشات تحصیلی در دوران دبیرستان را تغییر داده و باعث ایجاد تحول در نظام آموزشی کشور شود.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس خاطرنشان کرد: باید وزارت آموزشوپرورش و وزارت علوم به دنبال ایجاد تحول بنیادین در سیستم آموزشی کشور باشند و با تقویت آموزشهای مهارتی و هدایت تحصیلی مناسب در دوران دبیرستان، گرایشات را از رشته تجربی به رشتههای مهارتی تغییر دهند و از بروز مشکلات آموزشی در کشور و از بالا رفتن آمار فارغالتحصیلان بیکار در کشور جلوگیری کنند.