عضو کمیسیون آموزش مجلس، افزایش مشکلات حوزه آموزش و پرورش را به دلیل کاهش بودجه آن از ۳۵ درصد در سالهای دور به ۱۰ درصد کنونی دانست.
تدبیر24»سیدمحمدجواد ابطحی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به ایراداتی که مدارس دوشیفته دارند، گفت: در نظام آموزشی کشورهای اروپایی، آمریکایی و شرقی مانند روسیه، چین و ژاپن تلاشها در راستای تشکیل مدارس تک شیفت است چراکه کارآیی معلمان و دانشآموزان در مدارس دوشیفته با افت شدیدی روبهرو میشوند.
نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: برنامه دانشآموزان در مدارس دوشیفته دچار اختلال شده و خود دانشآموزان نیز دچار استرس اضطراب میشوند؛ دانشآموزانی که در شیفت صبح در مدارس حضور دارند باید هرچه زودتر مدرسه را تخلیه کنند و این موضوع باعث استرس آنها میشود.
وی بیان کرد: دانشآموزانی که باید در شیفت عصر در مدارس حاضر شوند نیز مشکلات بسیاری دارند و برنامه خواب و آموزش آنها دچار اختلال میشود؛ دربرخی مناطق دانشآموزان ابتدایی ناچارند از مناطق سخت و خلوت عبور کنند که این موضوع برای دانشآموزان ابتدایی خطرناک است.
وی با بیان اینکه به صورت کلی مدارس دوشیفته نتیجهای جز اختلال در یادگیری و مشکل ارتباطی برای دانشآموزان به ارمغان نمیآورد، اظهار کرد: با توجه به کمبود نیروی انسانی در آموزش وپرورش این وزاتخانه در مدارس دوشیفته باید از نیرویهای موجود، در شیفت عصر نیز استفاده کند؛ این درحالی است که معلمان انرژی کافی برای حضور در شیفت دوم مدارس را ندارند بنابراین کارآیی در آنها کاهش چشمگیری مییابد.
بودجه آموزش وپرروش در سال جاری 10.2 درصد بودجه عمومی است
وی با بیان اینکه اگرچه آموزش و پرورش سنگ بنا جامعه مدرن است امابه آن توجه چندانی نشده است، ادامه داد: از آنجایی که آموزش و پرورش بازده اقتصادی نداشت سالانه از سهم این وزارتخانه در بودجه سنواتی کاسته شد؛ درابتدا این بودجه 35 درصد از بودجه سنواتی بود و پس از گذشت چند سال این درصد به زیر 10 درصد رسید؛ در سال جاری بودجه آموزش و پرورش 10.2 درصد بودجه عمومی است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مشکلات کنونی آموزش وپرورش را میتوان در اثر کاهش بودجههای سالیانه دانست.