ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

مینو خالقی - «صلح پایدار تنها زمانی ممکن است که طرفین به هزینه‌های تنش‌آفرینی بیشتر از منافع آن بیندیشند»، شاید بیش از هر زمان دیگری درباره رابطه ایران و آمریکا، خصوصا در شرایط فعلی، مصداق داشته باشد.
روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

محمدمهدی محمدی - اقتصاد دیجیتال با تعریف سازوکارهای اقتصادی مبتنی بر داده و فناوری، به یکی از مهم‌ترین عناصر ساختار اقتصادی جهانی تبدیل شده است. این مفهوم نه تنها شامل تجارت الکترونیک می‌شود، بلکه به تمامی ابعاد استفاده از فناوری‌های دیجیتال در زندگی روزمره، از مبادلات مالی تا ارتباطات، پرداخته و تأثیر قابل توجهی بر رفتارهای اجتماعی، فرآیندهای مدیریتی و ساختارهای زیرساختی جوامع دارد. با پیشرفت‌های مداوم و ظهور فناوری‌های نوآورانه، به‌ویژه در حوزه‌های هوش مصنوعی، بیگ دیتا، اینترنت اشیاء و بلاک‌چین، تحولات عمیق‌تری در بازارهای جهانی و شکل‌گیری مدل‌های کسب‌وکار جدید مشاهده می‌شود.
يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۴ - 2025 August 10
کد خبر: ۱۱۲۴۸۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۹

ایده نداری، حداقل کپی کن!

یک برنامه‌ساز تلویزیون معتقد است که اگر برنامه‌سازان نمی‌توانند ایده‌های جدیدی ارائه بدهند و خلاقیت داشته باشند، حداقل می‌توانند با تماشای نسخه‌های خارجی ایده‌های جدید بگیرند.

تدبیر24»امیرحسین آذر در گفت‌وگویی با ایسنا درباره ساختار تکراری برنامه‌های تلویزیونی به ویژه در حوزه‌های مذهبی و فرهنگی، اظهار کرد که به طور کلی در ساختار برنامه‌ها بحث فرم و محتوا در میان است. در بحث فرم برنامه‌های تلویزیونی ساختار برنامه‌ها بسیار یکنواخت است و هیچ دخل و تصرف و خلاقیتی در آنها صورت نمی‌گیرد. اغلب برنامه‌ها به سراغ ساختارهای دیگر از رنگ و نور جدید گرفته تا فرم، دکور و قالب برنامه‌ نمی‌روند.

او با بیان اینکه «ساختار برنامه‌های تلویزیونی بیشتر گفت‌وگو محور است»، با تاکید بر لزوم تغییر این ساختار، خاطرنشان کرد: اگر برای طراحی و تولید ساختارهای جدید ایده و خلاقیت نداریم، حداقل می‌توانیم با تشکیل اتاق‌ فکرهایی ایده‌های جدید را پردازش کنیم یا در آخر با تماشای نسخه‌های خارجی برنامه‌های تلویزیونی ایده بگیریم.‌

این برنامه‌ساز با بیان اینکه برنامه‌های تکراری باعث کاهش مخاطب می‌شود، یادآور شد: باید بدانیم که دیگر مخاطب امروز رنگ و نور کِسِل را نمی‌پسندد و با توجه به گسترش روزافزون دنیای ارتباطی می‌تواند به راحتی شبکه را عوض کند.    

آذر با بیان اینکه «برنامه‌سازان حرفه‌ای به اندازه رشد شبکه‌های تلویزیونی پیشرفت نداشته‌اند»، گفت: باید به این نکته توجه کرد که برای تولید برنامه‌های جدید و حرفه‌ای امکانات و تجهیزات کافی را نداریم و نتوانستیم در این سال‌ها نیروهای متخصص زیادی را تربیت کنیم. همین موارد باعث می‌شود که خروجی چندان خوبی در تلویزیون نداشته باشیم.

او همچنین با اشاره به تولید برنامه‌های مناسبتی در تلویزیون، تاکید کرد: با وجود اینکه برنامه‌سازان می‌دانند که در مناسبت مد نظرشان باید برنامه تولید کنند و از تاریخ آن مناسبت نیز آگاهی دارند، اما باز هم دیر دست به کار می‌شوند و همین امر باعث کاهش سطح کیفی برنامه‌ها می‌شود. از سوی دیگر اغلب در برنامه‌های تلویزیونی از کارشناسان تکراری سیما استفاده می‌شود که البته بعضا کارشناسان خوبی هم هستند، اما برای مخاطب تکراری شده‌اند.

این برنامه‌ساز منابع مالی را از دیگر دغدغه‌های مهم برنامه‌سازان تلویزیونی برشمرد و گفت: ما برنامه‌سازان ملزم به اخذ مشارکتی مالی هستیم که طبیعتا اظهارنظرهایی را هم به همراه دارد. این در حالی است که اگر همچون سابق منابع از خود سازمان تامین می‌شد، شرایط بهتری برای برنامه‌سازان وجود داشت.

آذر همچنین در پاسخ به اینکه آیا جوان‌گرایی می‌تواند به بهتر شدن برنامه‌های تلویزیونی کمک کند؟ اظهار کرد: جوان‌گرایی اگر در حوزه‌های اجرایی صورت بگیرد بسیار خوب است اما در حوزه‌های تصمیم‌گیری و مشاوره نیاز به تجربه وجود دارد. تجربه نشان داده که مدیران شبکه‌ها و گروه‌ها اگر تجربیات بیشتری داشته باشند، پخته‌تر عمل می‌کنند. در این اواخر نیروهای جوان در صداوسیما روی کار آمده‌اند و از این نظر شرایط بهتر شده است. اما باید به این نکته نیز توجه کرد که در خیلی از حوزه‌ها ضمن جوان‌سازی باید تجربه‌ها را هم نگه داشت.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: