اسنپ‌بك و تداوم ابهام راهبردي

اسنپ‌بك و تداوم ابهام راهبردي

ابراهیم متقی - فشارهاي بين‌المللي و محدوديت‌هاي اقتصادي ايران پس از 5 مهر افزايش بيشتري پيدا مي‌كند. اين امر به‌گونه اجتناب‌ناپذير تأثير خود را بر زندگي اقتصادي و قابليت‌هاي تاكتيكي ايران به‌جا خواهد
منابع انسانی در بزنگاه آینده

منابع انسانی در بزنگاه آینده

محمدمهدی محمدی - روایت و تحلیلی از آخرین گزارش McKinsey & Company معتبرترین شرکت مشاوره مدیریت جهانی با عنوان HR Monitor 2025
چهارشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۴ - 2025 October 01
کد خبر: ۱۱۴۱۴۱
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۵

چه خبر از سریال‌های محرم؟

فقط دو روز به مهمترین مناسبت مذهبی که همه جامعه اسلامی برای آن برنامه‌ریزی ویژه‌ای دارند باقی نمانده، ولی هنوز تلویزیون نام سریال‌ها و اتفاقات نمایشی‌اش را اعلام نکرده و فقط برنامه‌های مذهبی و پوشش رسانه‌ای اجتماعات و هیئت‌های مذهبی را از سوی دبیر معارف سیما شنیدیم. البته به مشکلات اقتصادی و بودجه‌ای صداوسیما که بر سر راه پروژه‌های الف. تلویزیونی است واقف هستیم و می‌دانیم که مدیران ارشد رسانه‌ملی دوست دارند مختار‌ها بسازند، اما پولی در بساط نیست و وعده‌های دولتمردان و برخی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی هم که به سیما برای ساخت پروژه‌های الف. داده‌اند محقق نشده، اما دلمان هم می‌سوزد گاهی سریال‌های آپارتمانی و برنامه‌های ترکیبی ضعیف برای مخاطب ساخته می‌شود که نه تنها جذب مخاطب ندارند بلکه بی‌تأثیریش عواقب چالش‌های اخلاقی و خانوادگی در پی دارد.

تدبیر24»البته یکی از ضعف‌های بزرگ مدیریتی در رسانه‌ملی عدم وجود خلاقیت و نوآوری و اتکا به سلبریتی‌های بی‌هنر است. چهره در کنار هنر فرهیختگی و جذب مخاطب حداکثری به همراه دارد، اما سلبریتی بدون محتوا فقط عده‌ای طرفدار شهرت و سلفی‌بگیر را درگیر خودش می‌کند؛ همان‌هایی که استوری‌ها و قضاوت‌های غیرعادلانه و غیرعالمانه‌شان در فضای مجازی را جدی می‌گیرند. متأسفانه در میان اسپانسر‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مالی برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیونی هم خبری از ایده‌پردازی و خلاقیت نیست و به جای ارائه یک بسته فرهنگی مطلوب، فقط پول، پول و پول برایشان اهمیت دارد.‌ای کاش در کنار پول، فرهنگ این مرز و بوم هم برایشان اهمیت داشت!

در جائیکه بایستی یک سبد متنوع از آثار نمایشی مطلوب برای یک مناسبت مذهبی مهم همچون ماه عزای حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) آماده و مهیای آنتن تلویزیون باشد هنوز هم در دقیقه ۹۰ به فکر می‌افتند که یک مفهوم کلیشه‌ای و تکراری را بدون تأمل و تعمق ساخته و پرداخته کنند که فقط صرفاً کنداکتور خالی نماند. یا بگویند فلان سریال و برنامه را برای محرم ۹۷ ساخته‌ایم. در حالی هنوز آثار نمایشی و سریال‌های تلویزیونی برای پخش در ماه محرم و همان به طور رسمی اعلام نشده سریال‌های بازپخش همیشگی مثل «پریدخت» و «پرده‌نشین» به قاب تلویزیون آمده‌اند.

البته سریال‌های مختلفی هستند که در مرحله تولید قرار دارند و شاید آنتن تلویزیون در سریال خالی نباشد، اما در حال حاضر مجموعه‌ای که به طور ویژه برای مناسبت تاسوعا و عاشورا و در تناسب با ایام محرم و صفر در حال ساخت باشد وجود ندارد. چند سال است در کنار سریال‌های «مختارنامه»، «معصومیت از دست رفته»، «شب دهم» و... که هر سال در یکی از شبکه‌های سیما بازپخش می‌شوند یک یا دو سریال مناسبتی جدید هم ساخته می‌شوند، اما هیچ حسّ دلچسبی به مخاطب وارد نمی‌کند و هنوز هم همان کار‌های داود میرباقری را دوست دارند هرچه قدر هم در آرشیو صداوسیما مرور شود مردم به آن پرداخت‌های فاخر علاقه دارند. به نظر می‌رسد که تلویزیون هم بر موج ماندگاری این سریال‌
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: