تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

جهانبخش خانجانی» جريان اصلاحات كه در تداوم حركت تاريخي ملت ايران در انقلاب مشروطه، انقلاب شكوهمند اسلامي و حماسه بزرگ دوم خرداد همچنان بر مشي اصلاحي و رفرميستي خود تاكيد و اصرار دارد
اتحاد مثلث!

اتحاد مثلث!

فیاض زاهد - محمد مهاجری» وضعيت جديدي كه در سپهر سياست ايران رخ نموده تا حد كم نظيري استثنايي است. براي اثبات و انتقال اين باور تلاش مي‌شود در اين نوشته به برخي ابعاد آن اشاره شود
يکشنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - 2024 September 29
کد خبر: ۱۱۷۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۰
عیسی کلانتری وزیر اسبق کشاورزی

لزوم بازنگری در قانون هدفمندی یارانه‌ها

شیوه پرداخت یارانه به مردم روش اشتباهی بود که بي‌ترديد دولت يازدهم باید آن را اصلاح كند. بسياري از كارشناسان معتقدند كه به سه دهک بالای جامعه نباید يارانه . . .

تدبیر24 : نمایندگان مجلس نهم عدم پیش‌بینی نحوه اجرای هدفمندی یارانه‌ها را از ایرادات وارده به لایحه بودجه سال 93 دانسته‌اند. با شیوه اجرایی که تاکنون هدفمندی یارانه داشته است، دهک‌های اول و دوم جامعه بیشترین سود را از آن برده‌اند. هدفمندی یارانه‌ها و اعتباراتی که برای آن در نظر گرفته شده است، تاکنون آثاری مانند افزایش تورم، افزایش نقدینگی و کاهش قدرت خرید مردم را در پی داشته است. لذا لازم است دولت فکر اصلاح طرح هدفمندی یارانه‌ها باشد. پیش از این مشخص شده بود که بخش تولید از یارانه‌ها بهره‌مند شود اما این پیش‌بینی در دولت قبل اجرایی نشد.

بايد اذعان كرد به واسطه اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها قیمت تمام شده تولیدات، هزینه‌های سوخت و انرژی به شدت بالا رفت. باید منتظر ماند و ديد که دولت در آینده چه تصمیماتی خواهد گرفت زیرا طرح هدفمندی به صورت اشتباه و معیوب اجرا می‌شد و ادامه دادن این نقص بیشتر از گذشته به اقتصاد ضربه می‌زند. مهم‌ترین نکته در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، تاکید بر کاهش نیافتن یارانه پرداختی به تولیدکنندگان بخش کشاورزی و حمایت از آنان، از طریق پرداخت کمک‌های بلاعوض یا یارانه سود تسهیلات یا وجوه اداره تنظیم شده بود اما مرکز پژوهش‌های مجلس برآورد کرده است که قیمت تمام شده محصولات کشاورزی چند درصد بالاتر رفته و اثر ات بسیار منفی بر تولید محصولات کشاورزی بر جای گذاشته است.

شیوه پرداخت یارانه به مردم روش اشتباهی بود که بي‌ترديد دولت يازدهم باید آن را اصلاح كند. بسياري از كارشناسان معتقدند كه به سه دهک بالای جامعه نباید يارانه نقدي تعلق مي‌گرفت و در مقابل افراد طبقات پایین جامعه باید بهره بیشتری ببرند تا شاهد تحول و تغییر در جامعه باشیم. در سال 91، پیش‌بینی شده بود که دولت با اجرای هدفمندی یارانه‌ها 25 هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد اما هزینه‌هایی که دولت برای پرداخت یارانه‌ها متقبل شد بیش از 50 هزار میلیارد تومان بود که سبب شد بخش عمده‌ای از بودجه عمرانی کشور صرف پرداخت یارانه و استقراض بانکی شود. در اساس هدفمندی یارانه‌ها، طرحی مفید و سود بخش است اما اجرای آن در این مدت بسیار با مشکل همراه بوده و کشور بسیار متضرر شده است.

در زمان اجرایی شدن طرح حذف یارانه بنزین و افزایش قیمت آن پیش‌بینی و ادعا می‌کردند که دولت از درآمد‌های حاصل از آن بهره‌مند خواهد شد و مطمئن بودند که با کاهش مصرف انرژی در کشور همراه خواهد بود اما در عمل شاهد بودیم که این پیش‌بینی به وقوع نپیوست و حتی منجر به صرفه‌جویی هم نشد. با این شرایط نیاز به یک بازنگری جدی در مورد هدفمندی یارانه‌ها که تاکنون وجود داشته است، حس می‌شود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
پارس آباذ حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
0
0
چون دكتر كلانتري باسواذ و تحصيل كردانذ بررسي شود شايد طرچ وي خوب باشد.چون با پول پرداختي مردم راضي نيست
نظر شما: