وزیر بهداشت از تغییر و تحول در حوزه پیشگیری، درمان و توانبخشی کشور خبر داد و گفت: پژوهشهای خوبی در بخش تصادفات و مرتبط با اعتیاد برای نشان دادن تصویر واقعی ترسیم شده است ولی باید به سمت تربیت مدیران پژوهشی پیش رویم.
به گزارش
تدبیر24 به نقل از تسنیم، سید حسن هاشمی با اشاره به تغییر و تحول در حوزه پیشگیری، درمان و توانبخشی کشور اظهار داشت: پژوهشهای خوبی در بخش تصادفات و مرتبط با اعتیاد برای نشان دادن تصویر واقعی ترسیم شده است ولی باید به سمت تربیت مدیران پژوهشی پیش رویم، زیرا راه توسعه پایدار در کشور و در هر نقطهای از جهان علم و پژوهش است.
هاشمی افزود: پژوهش در حوزههای مختلف علوم پزشکی پیشرفت چشمگیری داشته است زیرا تعداد محققان ما تا ۲۰ سال پیش انگشتشمار بود. تعداد مقالات اندک بود ولی امروز شاخصها نشان میدهد از نظر کمی پیشرفت چشمگیری داشتیم اما نیاز داریم پژوهش را در قالب کارهای کاربردی شکل دهیم تا مردم و سیاستگذاران کشور احساس کنند پژوهشگران و محققان کمکحالشان هستند.
وی در چهاردهمین جشنواره پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد: البته پژوهشهای خوبی هم در بخش تصادفات و مرتبط با اعتیاد که تصویر واقعیای را ترسیم کرد و در حوزه بایو تکنولوژی و نانو انجام شده است.
هاشمی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته بیشترین بودجه در بودجه عمومی مربوط به پژوهش در حوزه سلامت است، اما نباید فراموش کرد که اکنون مقرراتی که در کشور وضع میشود، بازدارندگی لازم را ندارد به خاطر آن است که پژوهش لازم را در آن حوزه مرتبط نداشتهایم.
وی بیان داشت: پژوهش سلامت باید پاسخگوی نیازهای دانشگاههای علوم پزشکی، بیمارستانها و مراکز آموزشی باشد و فکر میکنم در این دوره وزارت بهداشت باید تلاش مضاعفی انجام دهیم چون ما در مقطعی هستیم که اگر در حوزه سلامت روی همین ریل حرکت کنیم در آینده با بحران روبرو خواهیم شد. اتفاقات ناگواری در سالهای پیش رو خواهد افتاد که اگر در حوزه پیشگیری، درمان و توانبخشی تغییر و تحولی ایجاد کنیم از این بحران جستهایم.
وزیر بهداشت گفت: متأسفانه به دلایلی که قابل ذکر نیست در دو سال اخیر هم ما و هم وزارت علوم دچار افت شده ایم که به تصمیمگیریهای دو سه سال قبلتر بر میگردد و بخش کوچکی از این مشکلات مربوط به اعتبارات است. ۳۵ تا ۴۰ درصد تولید علم کشور در حوزه سلامت است اما بودجه آن کمتر از ۱۲ درصد کل بودجه پژوهشی کشور است.
وی خاطرنشان کرد: باید بتوانیم کارهای پژوهشی را تحت عنوان گرنتهای پژوهشی در اختیار محققان قرار دهیم که البته در کشور ما به دلیل قوانین و موارد مختلف کار سختی است و باید به سمتی پیش برویم که مدیران پژوهشی به ویژه در بخش علوم پایه و بالینی تربیت کنیم.