آموزش کودکان برای فردای بهتر سرزمین

آموزش کودکان برای فردای بهتر سرزمین

شینا انصاری - روز جهانی و هفته ملی کودک فرصتی است برای پرداختن به دغدغه‌ها، مشکلات، بحران‌ها، علاقه‌مندی‌ها و حقوق کودکان، این جوانه‌های زندگی و امیدهای آینده. کودکان در نقاط زیادی از دنیا در حالی اولین قربانی سیاست، فقر، خشونت و جنگ هستند
جهان در آستانه‌ی بازچینش رقابت

جهان در آستانه‌ی بازچینش رقابت

محمدمهدی محمدی-رقابت‌پذیری در سال ۲۰۲۵ تنها یک رتبه‌بندی نیست، بلکه نمایی است از آنچه جهان به سمتش می‌رود: ثبات، شفافیت، و هوشمندی سیاست. کشورمان اگر بخواهد سهمی در آینده اقتصادی جهان داشته باشد، باید نه‌تنها در زمره بازیگران مهم این تغییر جهانی و همکار در سازمان های جدید بین اللملی قرار بگیرد، بلکه باید طراح مسیر خود با پایبندی به موازین و استراتژی های خود باشد. مسیری که از درون طراحی، اصلاح و اجرا می‌شود، نه از بیرون تحمیل.
چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۴ - 2025 October 22
کد خبر: ۱۲۳۱۸۹
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱
به بهانه ی بازی اکرم محمدی در نمایش پروین به نویسندگی و کارگردانی حسین کیانی

مادرانه های اکرم محمدی

از مادرِ علی حاتمی تا مادرِ پروین

 تدبیر24»او هر شب می میرد. با مرگ پروین هرشب می میرد چراکه او یک مادر است و مگر یک مادر می تواند مرگ فرزندش را به همین سادگی ها بپذیرد! برای همین است که «اکرم محمدی» می گوید این نمایش، دو مرگ دارد.

کمی به عقب برمی گردیم و بازی درخشان خانم محمدی در فیلم سینمایی مادر ساخته ی زنده یاد علی حاتمی را به یاد می آوریم. او که در انتخاب نقش بسیار سخت گیر است، می گوید همیشه سعی کرده نقشی را یپذیرد و کاری را قبول کند که حرفی برای گفتن داشته باشد و «پروین» پر از حرف است.

نمایش پروین که این روزها در سالن اصلی تئاتر شهر تهران به روی صحنه می رود اثریست به قلم و کارگردانی حسین کیانی که داود نامور تهیه کنندگی آن را بر عهده گرفته است. این اثر، به برشی از زندگی پروین اعتصامی شاعر بزرگ ایرانی می پردازد و سعی دارد تا به گفته ی حسین کیانی، مخاطب را با خویشتن خویش، مواجه کند.

اکرم محمدی، بازیگر شناخته شده ی کشورمان که در این نمایش، نقش مادر پروین اعتصامی را بازی می کند و به باور بسیاری از مخاطبان و منتقدان آثار نمایشی، مادری در جان او نشسته، می گوید مهم ترین بخش انتخابش در نمایش پروین، زنانگی نمایش بوده و اینکه پروین اعتصامی جزو شاعرانی بوده که مهجور واقع شده. از نظر او زنانی مثل پروین سوای اینکه در چه زمانه ای زندگی کرده اند، از جور و جفای زمانه در امان نبوده اند و سایر زنان نمایش هم از جنس پروین هستند. مادر و صنمی، خدمتکار خانه هم اسیر جریان محدودکننده ی زنان هستند.

او توضیح می دهد که مادر نمایش پروین شاید در ظاهر زنی قدرتمند است که تلاش دارد اوضاع خانه را باثبات نگه دارد اما در واقع از مظلوم ترین زنانی ست که دیده ایم به این دلیل که هیچ وقت برای خودش زندگی نکرده.

خانم محمدی می گوید: پرداختن به این قصه های می تواند بسیار آموزنده و خوب باشد چراکه جامعه ی ما در شرایط حاضر هم درگیر چنین مسائلیست. او می پرسد؟ چرا شرایط اجتماعی ما جوری شده که به زنان ظلم می شود؟ چرا نیمی از جامعه دیده نمی شود و در هر دوره ای به نحوی زنان مورد تبعیض واقع می شوند؟

از همین روست که از نظر خانم محمدی، پرداختن به مسائلی که حقوق زنان را گوشزد می کند آن هم از دید یک نویسنده و کارگردان مرد(حسین کیانی)، اتفاق بزرگی ست.


بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: