بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بهاره آروین» مشکل از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان اولیه نیست و در دیگر ممالک هم اوضاع کم‌وبیش به همین منوال است. مشکل در ساختاری است که قرار است کاهش این تعداد اولیه به تعدادی محدود و قابل قبول برای برگزاری انتخابات را امکان‌پذیر کند
نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

شهیندخت مولاوردی» نامزدها باید پاسخ بدهند مساله اصلی برای آنها حجاب و گشت ارشاد است یا اینکه معیشت، زنانه شدن فقر، زنانه شدن اعتیاد، زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی، زنانه شدن ایذر، زنانه شدن سالمندی و... هم برای آنها دارای اهمیت است.
پنجشنبه ۰۷ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 27
کد خبر: ۱۲۴۱۵۲
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۲

قیمت سوله چگونه محاسبه می شود؟

 

 

سوله ها، ساختمان‌ های بزرگ و چند منظوره ای هستند که برای کاربرد های متفاوتی مانند حمل و نقل، انبار، ساختمان های تجاری، مسکونی، ورزشی، تولیدات صنعتی و مواردی از این قیبل، طراحی و ساخته می شوند. این سازه ها، معمولاً بدون ستون ‌های درونی و دارای سقف‌ های بلند هستند تا فضای بیشتری را برای فعالیت های گوناگون فراهم ‌کنند.

برآورد قیمت سوله، یکی از عوامل بسیار مهم، پیش از رسیدن به مراحل طراحی و ساخت آن است. قیمت سوله ها، به عوامل متعددی بستگی دارد که تغییر هر یک از آن ها، در نهایت به تغییر قیمت نهایی سوله منجر خواهد شد. با ما همراه باشید، تا نحوه محاسبه قیمت سوله و تمام عوامل تاثیرگذار بر آن را با یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت سوله

تعیین نوع کاربری سوله

اولین و اساسی ترین مرحله در طراحی و ساخت سوله، تعیین نوع کاربری آن است. این مسئله، در فرایند محاسبه قیمت نیز صدق می کند. از آن جایی که سوله ها کاربرد های فراوانی دارند، تا پیش از تعیین کاربری سوله، تقریبا هیچ چیزی برای مهندسین و طراحان مشخص نخواهد بود. بنابراین، می توان گفت که پیش از انجام این مرحله، تخمین قیمت نهایی غیرممکن است. پس از مشخص نمودن نوع کاربری سوله، تمام نیاز های آن یکی پس از دیگری برای طراحان نمایان می شوند. به عنوان مثال، متراژ و ابعاد مورد نیاز، تعداد طبقات، وزن تقریبی سوله، روش ساخت متناسب، اندازه دهانه و ... از موارد مذکور هستند که در ادامه، به توضیح نقش تاثیرگذار هرکدام خواهیم پرداخت.

محاسبه متراژ سوله

پس از این که نوع کاربری سوله مشخص شد، می توان به راحتی متراژ آن را نیز تعیین نمود. متراژ، یکی از عوامل اصلی در تعیین قیمت کلی سوله است و با در نظر داشتن متراژ تقریبی، می توان یک برآورد تخمینی بر قیمت نهایی سوله داشت. لازم است بدانید، حتی متراژی که شما در نهایت به شرکت سوله ساز اعلام می کنید، صرفا یک عدد تقریبی و خام است که باید توسط مهندسین مورد بررسی های تخصصی قرار گیرد. بنابراین، در مراحل بعدی، احتمالا با افزایش یا کاهش نسبی این عدد مواجه خواهید شد.

محاسبه وزن سوله

وزن سوله، درواقع وزن مقدار فولادی است که در ساخت اسکلت فلزی این سازه به کار می رود. طبیعتا، با افزایش میزان فولاد مصرفی، وزن سازه و در نهایت، قیمت آن نیز بیشتر خواهد شد. بنابراین، بعد از تعیین نوع کاربری و متراژ سوله، می توان وزن و قیمت تقریبی فولاد مصرفی در آن را تخمین زد. اما پیش از انجام این کار، بهتر است یک فاکتور مهم دیگر را نیز درنظر گرفت و سپس به تخمین وزن سازه پرداخت. این فاکتور پر اهمیت، روش ساخت سوله است.

روش ساخت سوله

سوله ها، به روش های گوناگونی قابل طراحی و ساخت هستند. یکی از این روش ها، روش تیرورقی است. در ساخت سوله به روش تیرورقی، میزان فولاد مصرفی بسیار زیاد بوده و به همین دلیل، سوله از وزن بسیار بالایی برخوردار خواهد بود. همچنین، این روش محدودیت هایی در ساخت دهانه سوله ایجاد خواهد کرد به طوری که ساخت سوله تیرورقی از دهانه 20 متر به بالا، به دلیل مصرف بسیار زیاد فولاد، دیگر صرفه اقتصادی برای سازندگان و همچنین خریداران نحواهد داشت. به همین دلیل، این روش بیشتر در گذشته مورد استفاده قرار می گرفت و امروزه، اغلب از روش های به روز تر و سبک تر مانند روش خرپایی استفاده می شود.

سوله های خرپایی، به سوله های سبک معروف اند. در ساخت این سوله ها، میزان بسیار کمی فولاد مورد استفاده قرار می گیرد؛ اما این مسئله، تناقضی در مقاومت و استحکام این سوله ها ایجاد نخواهد کرد.

اقلیم محل احداث سوله

شرایط اقلیمی محل احداث و اجرا، از عوامل تاثیرگذار در قیمت سوله است. در این مناطق، ابتدا باید نوع آب و هوا مورد بررسی قرار گیرد. سپس، با توجه به این مسئله، جزئیات مربوطه، در مرحله طراحی سوله لحاظ خواهند شد. به عنوان مثال، در مناطق بادخیز، باید اقداماتی تخصصی جهت استحکام و مقاوم سازی سوله صورت بگیرد تا در آینده، منجر به خسارات و هزینه های گزاف نشود. در مجموع، سوله هایی که در مناطق بادخیز و تحت تاثیر برف قرار دارند، هزینه بالاتری نسبت به سوله های دیگر خواهند داشت.

شرایط اقلیمی، روی تجهیزات تکمیلی سوله نیز تاثیرگذار خواهد بود. برای مثال، نصب و اجرای سیستم های تهویه مناسب در مناطق گرم و خشک، عایق بندی در سوله های سردخانه ای و اجرای فوندانسیون تخصصی در سوله های صنعتی و انبارداری، همه و همه، از اقدامات ضروری در هنگام ساخت سوله هستند که تاثیر ویژه ای بر قیمت آن خواهند داشت.

تعداد طبقات سوله

حتما تا به حال سوله های چند طبقه را مشاهده کرده اید. این سوله ها بیشتر برای پارکینگ های طبقاتی، مراکز درمانی، ورزشی و انبار ها مورد استفاده قرار می گیرند. سوله های چند طبقه، نیاز به زیربنا و فوندانسیون بسیار مقاوم تری برای حفظ پایداری سازه و توزیع موثر بار در سر تا سر آن دارند. محاسبه قیمت این نوع سوله ها، مانند سوله های دیگر به راحتی قابل تخمین نبوده و پیچیدگی های خاص خود را دارد. برای برآورد قیمت کلی این سازه های چند طبقه، ابتدا باید متراژ و سپس وزن فولاد مصرفی در تک تک طبقات را محاسبه کرده و کوچک ترین جزئیات نیز تعیین کننده خواهند بود.

اندازه دهانه سوله

دهانه سوله، یکی از اقسام تعیین کننده در ابعاد و قیمت نهایی آن است. دهانه سوله ها می توانند با توجه به نوع کاربری سازه، به شکل قوسی یا شیبدار و در ابعاد مختلفی ساخته شوند که این مسئله به تنهایی، از عوامل تاثیرگذار بر قیمت سوله خواهد بود. علاوه بر این، روش های متنوع ساخت و شکل ظاهری سازه نیز، محدودیت هایی در ساخت دهانه سوله ایجاد خواهد کرد. به عنوان مثال، ساخت سوله تیرورقی، با دهانه بیش از 70 متر امکان پذیر نخواهد بود و اگر متراژ دهانه بیش از ابعاد تعیین شده باشد، به تشخیص مهندسین و طراحان سازه، روش دیگری برای ساخت در نظر گرفته خواهد شد که تمام این عوامل، تاثیر مستقیم بر قیمت نهایی سوله خواهند داشت.

کلام آخر

سوله ها، به عنوان سازه هایی پایدار و پرکاربرد، به بسیاری از نیاز های متنوع بشر در زمینه های گوناگون پاسخ داده اند. در فرایند تصمیم گیری برای ساخت سوله، محاسبه مجموع قیمت پروژه، یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار خواهد بود. برآورد دقیق و موشکافانه این قیمت، بدون مشورت با مهندسین و طراحان شرکت سوله ساز ممکن نخواهد بود؛ اما امیدواریم با خواندن این مقاله، شناختی بر عوامل تاثیرگذار بر قیمت سوله و امکان محاسبه تقریبی آن را کسب کرده باشید.

برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: