بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بهاره آروین» مشکل از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان اولیه نیست و در دیگر ممالک هم اوضاع کم‌وبیش به همین منوال است. مشکل در ساختاری است که قرار است کاهش این تعداد اولیه به تعدادی محدود و قابل قبول برای برگزاری انتخابات را امکان‌پذیر کند
نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

شهیندخت مولاوردی» نامزدها باید پاسخ بدهند مساله اصلی برای آنها حجاب و گشت ارشاد است یا اینکه معیشت، زنانه شدن فقر، زنانه شدن اعتیاد، زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی، زنانه شدن ایذر، زنانه شدن سالمندی و... هم برای آنها دارای اهمیت است.
پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 20
کد خبر: ۱۲۴۲۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۰

انتخابات رقابتی

انتخابات ریاست جمهوری تا چند وقت دیگر برگزار می‌شود اما برخلاف آنهایی که معتقدند در این انتخابات رویه‌های مرسوم تغییر خواهد کرد و شرایط برای انتخاباتی رقابتی و خوب فراهم خواهد شد، اما به نظر نمی‌رسد که تا کنون شورای نگهبان رویه‌های گذشته خود را تغییر دهد.

تدبیر24» سید مصطفی هاشمی‌طبا - لذا تفاوتی با انتخابات مجلس نخواهد داشت مگر اینکه شورای نگهبان شیوه خود را تغییر دهد و افراد مختلف العقیده و مختلف الرویه‌ای به میدان بیایند. اما مشکل این است که افراد از هر طیف و جناح سیاسی که بیایند نمی‌توانند سیاست‌هایی را پیش ببرند که مسائل اصلی کشور را هدف قرار داده و آنها را حل کند. بنابراین تصور می‌شود که این مساله پوپولیسم شامل حال اصولگرایان و اصلاح‌طلبان با هم شود و به همین دلیل هم هیچ یک از این جریان‌ها سیاست‌های مدونی را قبل از انتخابات ارائه نمی‌کنند. فقط صرفا وعده‌هایی از این جنس می‌شنویم که مردم ایران مردم بزرگی هستند و باید برای مردم کارهایی صورت بگیرد. در شرایطی که کشورمان در زمینه‌های مختلف دچار مشکل است باید یک نفر در انتخابات پیدا شود و شرایط کشور را بنویسد و برای هرکدام از مشکلات راه حل جداگانه‌ای به جامعه ارائه دهد. اگر نه همه تبلیغات یکی است و وعده‌هایی می‌دهند. همان‌طور که اصولگرایان در دولت‌های گذشته خود وعده‌هایی دادند آقای روحانی و اطرافیانش نیز وعده‌هایی دادند که تحریم‌ها را برطرف می‌کنیم. یعنی مثل اینکه همه خود را در دنیا حاکم می‌دانند. لذا اگر یک نفر که برنامه مدونی برای حل مشکلات کشور داشته باشد هم انتخاب نشود می‌تواند برای آینده کشور یک خط مشی مشخصی مطرح کند. در نتیجه اگر هم شورای نگهبان سعه صدر زیادی به خرج دهد، سیاست‌های خود را تغییر دهد و فضا برای حضور همه طیف‌های سیاسی باز تر شود در نهایت هیچ تغییری رخ نخواهد داد. چون کسی نمی‌آید به طور مشخص مشکلات کشور را مطرح و راهکار و راه‌حل‌های این مشکلات را ارائه کند. لذا سال‌هاست که مسائل کشور را به اصطلاح خلبان‌‌ها  روی «اتو پایلوت» گذاشته‌اند که همین طور جلو برود تا ببینیم چه می‌شود. در حالی که امروز احتیاج داریم که سیاست‌ها به صورت قوی پایه‌ریزی شود. برنامه هفتم را هم که نوشته‌اند بر همین مبناست و در آن مشخص نیست اولویت کشور چه چیزهایی است. هیچ‌کس هم نمی‌گوید اولویت من چیست. همه افرادی هم که می‌آیند می‌گویند مردم! ما شما را دوست داریم برای شما کار می‌کنیم و نمی‌گویند که اولویت‌های کشور چیست و چه راه‌حل‌هایی برای مشکلات کشور داریم. برای همین امر است که از تولید صد درصد بنزین داخلی به این رسیدیم که طبق آمار 2 تا 5 میلیون دلار بنزین وارد می‌کنیم. هیچ راه حلی برای این مسائل هم وجود ندارد. هیچ کدام از نامزدها از هر طیفی هم حاضر نیستند که روش بدهند، محدودیت‌ها را بگویند و مسائل را مطرح کنند. در نتیجه تا زمانی که در رویه‌ها رویکردها و عملکردها شاهد تغییرات ملموسی نباشیم نمی‌توان انتظار نتایج شگرف داشت.

 
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: