بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بهاره آروین» مشکل از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان اولیه نیست و در دیگر ممالک هم اوضاع کم‌وبیش به همین منوال است. مشکل در ساختاری است که قرار است کاهش این تعداد اولیه به تعدادی محدود و قابل قبول برای برگزاری انتخابات را امکان‌پذیر کند
نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

شهیندخت مولاوردی» نامزدها باید پاسخ بدهند مساله اصلی برای آنها حجاب و گشت ارشاد است یا اینکه معیشت، زنانه شدن فقر، زنانه شدن اعتیاد، زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی، زنانه شدن ایذر، زنانه شدن سالمندی و... هم برای آنها دارای اهمیت است.
شنبه ۰۲ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 22
کد خبر: ۱۲۴۲۳۲
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۸
ظریف:

یقیناً اصلاح‌طلب نیستم!

وزیر پیشین امور خارجه در پاسخ به سؤال محمد قوچانی، صاحب‌امتیاز و سردبیر این مجله گفت: من بندبازی بلد نیستم. ضمن اینکه معتقد به بده‌بستان هستم؛ معتقد به بندبازی نیستم. من اصولی دارم و معتقدم که با این اصول نمی‌توانم کار کنم.

تدبیر24» وزیر پیشین امور خارجه در گفتگو با شماره ۴ کتاب‌نامه آگاهی نو در پاسخ به سؤال محمد قوچانی، صاحب‌امتیاز و سردبیر این مجله گفت: من بندبازی بلد نیستم. ضمن اینکه معتقد به بده‌بستان هستم؛ معتقد به بندبازی نیستم. من اصولی دارم و معتقدم که با این اصول نمی‌توانم کار کنم.

ظریف با تأکید بر اینکه «یقیناً اصلاح‌طلب نیستم»، در پاسخ به اینکه آیا یک تکنوکرات خنثی است یا به راه سوم اعتقاد دارد، گفت: اگر تکنوکرات خنثی بودم که با هر دوی آن‌ها (اصلاح‌طلبان و اصولگراها) می‌ساختم. اینکه هر دو من را زدند، نشان می‌دهد خنثی نیستم. من راه سوم را در حد یک کنشگر اجتماعی یا کنشگر مدنی می‌بینم و هزینه آن را هم دارم می‌پردازم. خنثی نیستم، ولی معتقدم این کنشگری باید در شرایطی پیش رود که به نفع جامعه باشد.

او افزود: کار شدنی در کشور ما اصلاح فکر است. تا اصلاح فکر صورت نگیرد، عوام‌فریبی و قهرمان‌پرستی حاکم می‌شود. با قهرمان‌پرستی نمی‌شود کشور را اصلاح کرد.

ظریف در پاسخ به این سؤال که اگر می‌خواست رئیس‌جمهور شود، برجام بهتر حفظ نمی‌شد؟، گفت: فکر نمی‌کنم. اتفاقاً آن‌هایی که تخریب می‌کردند می‌گفتند دروغ می‌گوید، می‌خواهد رئیس‌جمهور شود. علیرغم همه گفته‌های من همین که می‌گفتند ظریف می‌خواهد رئیس‌جمهور شود باعث شد قانون اقدام راهبردی مجلس را تصویب کنند.

او درباره نامه‌ای که بهار ۱۴۰۰ نوشته و در آن تأکید کرده بود قطعاً نامزد ریاست‌جمهوری نمی‌شود، اما اجازه دهند برجام را به سرانجام برساند، توضیح داد: نامه را نوشتم، چون معتقد بودم وظیفه تاریخی من به انجام رساندن برجام است. در این مسیر انعطاف‌هایی هم داشتم. وظیفه من این بود که ریش پروفسوری را بکنم ریش کامل. ترجیح من این بود که ریش پروفسوری بگذارم، اما گفتم ریش کامل بگذارم، ولی کارم را انجام دهم.

من می‌گویم اینکه ریش من گرد یا دراز باشد، چه تأثیری می‌گذارد؟ جزو اصول هم نیست. بعضی‌ها می‌گویند ببینید تو واداده‌ای، سریع ریش را عوض کردی. خب آن و این ریش چه فرقی دارد؟

ظریف در این گفتگو که درباره انتشار کتاب خاطراتش «پایاب شکیبایی» و به تعبیر او «وصیت‌نامه سیاسی من در حوزه سیاست خارجی» انجام شد، گفت: بیشترین حمایت را از حماس در هفت ماه گذشته در بیرون از دولت، من و معاون وزارت خارجه در دوره من، آقای جابری انصاری کردیم. آقای احمدی‌نژاد چیزی نگفته است، کسی که منکر هولوکاست بود. سران مقاومت رابطه من با خودشان را می‌دانند. چرا من از طرف آمریکا و کانادا تحت تحریم هستم و دوستان نیستند؟ چرا وقتی من کنار رفتم، نتانیاهو می‌گوید شکر که از شر او راحت شدیم؟ این‌ها می‌دانند که من روی نقاط قوت جمهوری اسلامی می‌ایستم، وگرنه اصطلاح ماله‌کش تبلیغاتی و روایت‌سازی است.

 

منبع : آگاهی نو

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: