بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بهاره آروین» مشکل از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان اولیه نیست و در دیگر ممالک هم اوضاع کم‌وبیش به همین منوال است. مشکل در ساختاری است که قرار است کاهش این تعداد اولیه به تعدادی محدود و قابل قبول برای برگزاری انتخابات را امکان‌پذیر کند
نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

شهیندخت مولاوردی» نامزدها باید پاسخ بدهند مساله اصلی برای آنها حجاب و گشت ارشاد است یا اینکه معیشت، زنانه شدن فقر، زنانه شدن اعتیاد، زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی، زنانه شدن ایذر، زنانه شدن سالمندی و... هم برای آنها دارای اهمیت است.
يکشنبه ۰۳ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 23
کد خبر: ۱۲۴۲۴۴
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۲

مبنای تعیین نرخ اجاره بها چیست؟

تدبیر24» مجتبی یوسفی، عضو هیات رییسه مجلس یازدهم و منتخب مجلس دوازهم درباره قانون جدید برای بازار اجاره مسکن اظهار داشت: در قانون جدید بحث چالشی که موافقان و مخالفان زیادی داشت تعیین دامنه قیمت اجاره بود که این موضوع یکی از بحثهای جدی قانون است.

اقتصاد ۱۰۰ نوشت:وی ادامه داد: در مقاطعی که قیمتها در مناطقی رو به رشد است و بازارهای موازی، باعث تشدید التهاب در بازار مسکن شدهاند در این موقعیت حتما باید حاکمیت و دولت در بازار نقش آفرینی کنند که البته نقش به معنای رگولاتوری است و نه به معنای اینکه به طور صفر و صد قیمت مقطوع گذاشته شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم گفت: یکی از اشکالات دولت دوازدهم این بود که وزیر مسکن آن دولت با افتخار اعلام میکرد که در بخش مسکن اقدامی انجام نداده است که البته این مقایسه به این معنای این نیست که دولت بعد از آن مشکل بخش مسکن را حل کرده اما همین اتفاقی که افتاد این بود که همین قوانین مصوب شده در بخش مسکن را شروع به اجرا کرد. قبول داریم که سیستم پولی و بانکی در بخش ارایه تسهیلات به بخش مسکن هنوز با اعداد ذکر شده در اسناد بالادستی و قانون بسیار فاصله دارد اما مجموع تسهیلات ارایه شده را نسبت به سالهای گذشته افزایش داد و البته همزمان با اینکه در استانهایی پرداخت تسهیلات روند رو به جلویی داشت، در برخی از استانها هیچ اقدامی انجام نشدهاست.

یوسفی از تعیین سقف اجارهبها براساس نرخ تورم استانها و شهرها در قانون جدید خبر داد و افزود: در بحث ارایه دامنه قیمتها بحث اول این بود که دولت یک عدد و درصد ثابت را اعلام کند که در اجرای این اقدام با توجه به تجربههای سالهای گذشته، دیدیم که دولت در اجرای آن موفق نبود. به طوریکه اعلام سقف قیمت در برخی از استانها و شهرها و مناطق خود عامل افزایش قیمت اجارهبها شد و این اعداد ثابت کلی برای تمام استانها در شهرهای کوچک که به افزایش سرسام آور نرخ اجاره مبتلا نبودند هم به اجرا رسید و برای مثال سقف ۲۰ درصدی که به طور رسمی از سوی دولت اعلام شد منجر به افزایش نرخ اجارهبها شد حال اینکه همین عدد در شهرهای بزرگ کارایی نداشت.

وی گفت: در قانون جدید به شورای عالی مسکن این اختیار داده شد که به برخی از استانها ورود کند و نسبت به نرخ تورم آن استان و شهر نسبت به تعیین سقف اجارهبها اقدام کند و اعداد برای تمام کشور به طور مطلق نسبت به فراخور استان یا هر شهر متفاوت باشد. اگر نرخ رشد بالاتر از نرخ تورم و نرخهای بازار غیرمتعارف بود شورای عالی مسکن باید به بازار مسکن آن شهر یا استان ورود کند و دامنه قیمت مشخص کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم و منتخب دولت دوازدهم اظهار داشت: هرچند که با این موضوع موافق هستم که باید دولت در بخش مسکن به عنوان پیشران اقتصاد از جایگاه رگولاتوری ورود کند اما برای آن دورهای عدد مطلق اعلام شد به جرات میتوانم بگویم که اصلا اعداد تعیین شده برای سقف قمیتی در بازار اجارهبها به اجرا نرسید و به همین دلیل این اختیار را به شورای عالی مسکن دادیم که در استانهایی که دامنه افزایش قیمت غیر متعارف است ورود و سقف قیمت را به اجرا برساند.

 

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: