بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بهاره آروین» مشکل از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان اولیه نیست و در دیگر ممالک هم اوضاع کم‌وبیش به همین منوال است. مشکل در ساختاری است که قرار است کاهش این تعداد اولیه به تعدادی محدود و قابل قبول برای برگزاری انتخابات را امکان‌پذیر کند
نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

شهیندخت مولاوردی» نامزدها باید پاسخ بدهند مساله اصلی برای آنها حجاب و گشت ارشاد است یا اینکه معیشت، زنانه شدن فقر، زنانه شدن اعتیاد، زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی، زنانه شدن ایذر، زنانه شدن سالمندی و... هم برای آنها دارای اهمیت است.
پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 20
کد خبر: ۱۲۴۲۷۱
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۰
گزارش یورونیوز از جنگنده های فرانسوی و روسی در آسمان اوکراین؛

سرنوشت جنک اوکراین چه می شود؟

اگر روزی دارایی‌های روسیه از مسدود بودن خارج شود - مثلا فرض کنید جنگ تمام شود - دیگر نمی‌توان از این سودهای بادآورده برای پرداخت وام آمریکا به اوکراین استفاده کرد و نیاز به توافقی برای تقسیم بار مالی آن با سایر کشورها دارد.

قرار بود جنگنده‌های رافال تا سال ۲۰۲۹ جایگزین این میراژها شوند، ولی به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور فرانسه قصد دارد بازنشستگی این هواپیماها را جلو بیاندازد تا امکان انتقالشان به اوکراین فراهم شود.

با این حال پاریس ممکن است به دنبال خرید میراژهای اضافی از مشتریان صادراتی خود برای انتقال آن‌ها به اوکراین نیز باشد. امانوئل ماکرون از ذکر «نام کشورهای شریک» امتناع کرده و گفته است حفظ محرمانه بودن چنین جزئیاتی «موثرتر» خواهد بود.

با این حال، این «کشورهای شریک» که چنین جنگنده‌ای را در اختیار دارند پرشمار نیستند و می‌‌توان به نام آن‌ها رسید.

فرانسه جنگنده‌های میراژ ۲۰۰۰ را از کجا می‌تواند برای اوکراین تامین ‌کند؟

قطر یکی از این کشورهایی است که پیشتر قصد داشت ۱۲ جت میراژ خود از همین مدل را به اندونزی بفروشد. با این حال اندونزی به طور ناگهانی خرید ۷۹۰ میلیون دلاری‌اش را لغو کرد و حالا فرانسه می‌تواند از طرف اوکراین برای بازخرید آن‌ها تلاش کند.

همچنین در حال حاضر نیروی هوایی یونان ۲۴ عدد از چنین جنگنده‌هایی را در اختیار دارد. از آنجا که این کشور مدتی است در صدد تعویض ۱۸ میراژ قدیمی خود با جنگنده‌های جدیدتر نظیر رافال است و همچنین آتن از جمله کمک‌کنندگان نظامی به اوکراین محسوب می‌شود، ممکن است این میراژها بتوانند به اوکراین راه پیدا کنند.

مصر، هند، پرو، تایوان و امارات عربی متحده نیز این میراژها را در اختیار دارند، اما این کشورها ممکن است تمایلی به برانگیختن خشم روسیه با صدور مجوز انتقال (حداقل به صورت علنی) نداشته باشند و با تهدیدات امنیتی شدیدی مواجه شوند.

میراژها‌ چه مشخصاتی دارند؟

میراژ ۲۰۰۰ آخرین عضو از خانواده جنگنده‌های جت مافوق صوت با بال دلتا توسط شرکت «داسو اویشن» بود. از این جنگنده که خط تولید آن در دهه هفتاد میلادی آغاز به کار کرد تا سال ۲۰۰۷ تعداد ۶۰۱ عدد تک‌سرنشین و آموزشی دوسرنشینه ساخته شد که ۳۰۱ عدد برای ارتش فرانسه و مابقی برای مشتریان صادراتی بود.

این جنگنده‌ها می‌توانند تا ۲.۲ برابر سرعت صوت شتاب بگیرند و نزدیک به ۷ تن مهمات حمل کنند. این میزان در مدل‌های مختلف میراژ تفاوت می‌کند.

تقریباً یک ششم (۹۷ یا ۹۸) عدد از این جنگنده‌ها، که مشابه با جنگنده اف-۱۶ آمریکایی توسعه یافته‌اند، طی چهار دهه خدمات عملیاتی از بین رفته است.

 

چرا ماکرون می‌خواهد به زلنسکی میراژ ۲۰۰۰ بدهد؟

میراژهایی که فرانسه قصد دارد در اختیار اوکراین قرار دهد، نسل سوم میراژ ۲۰۰۰ به نام میراژ ۵-۲۰۰۰ هستند که در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی با سیستم ناوبری مدرن، سیستم جنگ الکترونیک دیجیتال یکپارچه جدیدتر و یک رادار ارتقا یافته با حالت پنهان‌کاری تجهیز شدند.

از نظر عملیاتی، میراژ ۲۰۰۰ در چندین درگیری مسلحانه در مرزهای ایران، پاکستان، پرو و اکوادور به عملیات پرداخته‌اند و گشت‌های هوایی رزمی متنوعی را انجام داده‌اند. با این حال به جز یک مورد، میان جنگنده‌های ترکیه و یونان، رزم هوایی از آن‌ها مشاهده نشده است.

در واقع میراژها بیشتر در نقش پشتیبانی از نیروهای زمینی در یوگسلاوی سابق، افغانستان، مرز هند و پاکستان، خاورمیانه و شمال غربی آفریقا (به ویژه چاد، لیبی و مالی) کاربرد داشته‌اند.

وضعیت فعلی در آسمان اوکراین چگونه است؟

اگرچه نیروی هوایی اوکراین به طور قابل ملاحظه‌ای دو سال در نبرد با تسلیحات هوایی بسیار پیشرفته و متعدد روسیه دوام آورده است، با این حال جنگنده‌های این کشور که شامل سوخو-۲۷ و میگ-۲۹ متعلق به دهه ۸۰ میلادی می‌شوند در حال حاضر توانایی محدودی برای وارد کردن خسارات به هواپیماهای جنگی جدیدتر روسیه نظیر سوخو-۳۰، سوخو ۳۵ و میگ-۳۱ دارند.

اوکراین همچنین شماری از جنگنده‌های خود را در طول جنگ اخیر از دست داده و ماه‌هاست در مذاکرات خود با کشورهای غربی به دنبال جایگزین کردن آن‌ها است.

آیا میراژها با موشک‌های هوا به هوای «میکا» می‌توانند نیروی هوایی روسیه را شکست دهند؟

میراژهای سری ۲۰۰۰-۵ اساساً برای استفاده از موشک میان‌برد میکا (MICA) ساخته شده است که ۱۱۲ کیلوگرم وزن دارد و شامل یک کلاهک تکه‌تکه ۱۲ کیلوگرمی هستند. یک میراژ می‌تواند تا شش بمب این‌چنینی را حمل کند و با استفاده از رادار چند پرتوی خود، چهار بمب را به طور همزمان به سمت اهداف مختلف پرتاب کند.

این موشک‌ها که هر کدام حدود ۱.۵ میلیون یورو قیمت دارند، می‌توانند به حداکثر سرعت ۴ ماخ برسند و به اهداف در فواصل برد کوتاه و متوسط اصابت کنند.

یکی از این موشک‌ها با نام میکا-آر‌اف (MICA-RF) بردی برابر ۸۰ کیلومتر دارد، این اما هنوز از برد موشک‌های روسی «آر-۷۷-۱» (R-77-1) با حدود ۱۱۰ کیلومتر است عقب‌تر است. بنابراین جنگنده‌های روسی همچنان می‌توانند ابتدا شلیک کنند، مگر اینکه در برخورد رودررو غافلگیر شوند.

همزمان باید گفت که رادارهای جنگنده‌ها به اندازه تسلیحات‌شان مهم است، اگرچه روسیه و اوکراین هر دو به طور گسترده از رادارهای زمینی برای نبرد هوایی نیز استفاده می‌کنند.

رادارهای داپلر میراژها بردی حداکثر تا ۱۵۰ کیلومتر دارند. اگرچه به طور کلی این عملکرد بهتر از رادار‌های جنگنده‌های به جا مانده از دوران شوروی اوکراین است، با این حال در مقایسه با جنگنده‌های روسی مدرن مانند رادار قدرتمند سوخو-۳۵ که بردی تا ۴۰۰ کیلومتر دارد ضعیف محسوب می‌شود.

بنابراین، خلبانان میراژ اوکراینی باید تاکتیک‌های پیچیده‌ای را با استفاده از جنگ الکترونیک، پوشش زمینی، رادارهای زمینی و پدافند هوایی زمینی برای تضعیف موقت/محلی مزیت‌های راداری روسیه اجرا کنند تا بتوانند جنگنده‌های روسی را در هوا شکست دهند.

 

آیا اوکراین می‌تواند میراژهای خود را بهبود بخشد؟

از اوایل دهه دو هزار میلادی، یعنی دوره ساخت میراژهای ۲۰۰۰-۵، تجهیزات پیشرفته جدیدی نظیر موشک‌های «میکا-ان‌جی»، موشک‌های هوا به سطح، رادارهای ارتقا یافته و جستجوگر‌های تصویربرداری رادار فعال فروسرخ برای این جنگنده‌ها تولید شده است.

هرچند این تجهیزات می‌توانند روی میراژها نصب شوند، با این حال جنگنده‌های هند و یونان در صف دریافت آن‌ها قرار دارند و ممکن است اوکراین مجبور شود منتظر بماند.

از طرفی این موشک‌ها و تجهیزات بسیار گران هستند و اکثرا آن‌ها فقط توسط فرانسه تولید می‌شود. به همین خاطر باید دید که پاریس چگونه می‌خواهد آن‌ها را در اختیار اوکراین قرار دهد.

 

سرعت پیشروی روسیه در خارکیف با رفع محدودیت‌های تسلیحاتی غرب کند شد

به گفته‌ لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، سرعت پیشروی نیروهای ارتش روسیه در منطقه خارکیف، پس از رفع محدودیت‌های تسلیحاتی وضع شده از سوی آمریکا و دیگر متحدان اوکراین کاهش یافته است.

آقای آستین در یک کنفرانس خبری گفت: «ما شاهدیم که روس‌ها در شرق اوکراین، به ویژه در اطراف خارکیف، با مقاومت سختی روبرو هستند.»

وی تصریح کرد که پیشروی ارتش روسیه در منطقه خارکف رو به کندی گذاشته است و نبردها در خط مقدم به حال ثابت بازگشته است.

به گفته وزیر دفاع آمریکا، این تحولات پس از آنکه برخی از متحدان اوکراین محدودیت وضع شده برای استفاده کی‌یف از تسلیحات اهدایی برای انجام عملیات در خاک روسیه را لغو کردند، به وقوع پیوسته است.

لوید آستین که در حاشیه نشست وزیران دفاع ناتو در بروکسل سخن می‌گفت، تصریح کرد: «آنچه که من می بینم کند شدن پیشروی روس‌ها و تثبیت شرایط در بخش‌های ویژه‌ای از خط مقدم است. با این حال فکر می کنم شاهد پیشروی‌های تدریجی و البته فراز و نشیب هایی در آینده خواهیم بود.

وی در ادامه به نگرانی‌ها در هفته‌های گذشته نسبت به پیشروی قابل توجه نیروهای ارتش روسیه درمنطقه خارکیف اشاره کرد و گفت: فکر نمی‌کنم در آینده شاهد چنین چیزی باشیم.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده اواخر ماه مه در نهایت به استفاده از سلاح‌های آمریکایی برای حمله ارتش اوکراین به اهدافی در داخل خاک روسیه چراغ سبز نشان داد.

به گفته کی‌یف، اهداف مد نظر در خاک روسیه که اوکراین قصد حمله به آنها را در نزدیکی مرزهای خود دارد مراکزی پشتیبان برای انجام حمله به خارکیف و تقویت قوای نیروهای عمل‌کننده روس جهت تصرف دومین شهر بزرگ اوکراین به شمار می‌‌روند.

مسکو تصمیم کشورهای غربی برای رفع محدودیت‌های مرتبط با استفاده از سلاح‌های اهدایی برای حمله به خاک روسیه را به عنوان نوعی تشدید تنش از سوی غرب محکوم کرده است.

شهردار خارکیف دو روز پیش (۱۱ ژوئن) به رویترز گفته بود که ارتش اوکراین در همین راستا به چندین سکوی پرتاب موشک در داخل خاک روسیه حمله کرده و این امر به کاهش شدت حملات ارتش روسیه به این شهر کمک کرده است.

ایهور تِرِخوف ضمن اشاره به ادامه حملات موشکی و پهپادی ارتش روسیه به منطقه خارکیف، می‌گوید که این تغییر راهبرد به برقراری آرامش نسبی کمک کرده است.

وی در همین خصوص می‌افزاید: «به همین دلیل است که شاید خارکیف در روزهای اخیر ... دوره ... آرامی را تجربه کرده است ... زیرا دیگر شاهد حملات بزرگی همانند آنچه ماه گذشته روی داد، نیستیم.»

لوید آستین، وزیر امور خارجه آمریکا در بخش دیگری از این کنفرانس خبری گفت که اوکراینی‌ها از سلاح‌های اهدایی به خوبی استفاده می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: «اوکراینی‌ها اقدامات زیادی برای تقویت مواضع دفاعی خود انجام داده‌اند و از سلاح‌ها و مهماتی که در اختیارشان قرار گرفته، به خوبی استفاده می‌کنند.»

 

 

نشست گروه۷ با طعم «استقراض به اوکراین»

 

با توجه به اینکه جنگ در اوکراین در سومین سال خود قرار دارد و احزاب راست افراطی به مراکز قدرت در اتحادیه اروپا راه یافتند و خاورمیانه نیز درگیر آتش جنگ در نوار غزه است، اکنون می‌توان گفت که جهان دموکراتیک در این هفته به نشست گروه هفت در ایتالیا چشم دوخته‌اند.

نشست سران گروه ۷ در تفرجگاه ساحلی «بورگو اگنازیا» در جنوب ایتالیا، احتمالا ضعیف‌ترین گردهمایی رهبرانی است که این گروه در این چند ساله به خود دیده است؛ بطوریکه اکثر شرکت‌کنندگان درگیر برگزاری انتخابات یا بحران‌های داخلی هستند، یا اینکه پس از سال‌ها تصدی‌گری دچار حس سرخوردگی شده‌اند و ناامیدانه سعی در حفظ قدرت خود دارند.

 امانوئل ماکرون از فرانسه و ریشی سوناک از بریتانیا به منظور حفظ محبوبیت و مشروعیت سیاسی رو به افول خود در برابر جریان‌های سیاسی دیگر، هر دو مشغول مبارزه برای کارزارهای انتخابات زودهنگام هستند.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در انتخابات اخیر پارلمان اروپا شکستی تحقیرآمیز از جانب ملی‌گراهای راست افراطی متحمل شد و این نگرانی را به وجود آورد که او نیز به زودی با چالشی برای رهبری روبرو خواهد شد.

جاستین ترودو که ۹ سالی می‌شود نخست وزیر کانادا است نیز آشکارا در مورد احتمال کناره گیری از شغل «احمقانه» خود صحبت کرده است.

فومیو کیشیدای ژاپنی هم که خود را برای انتخابات اواخر سال جاری میلادی آماده می‌کند، هم اکنون با کمترین میزان محبوبیت شخصی خود مواجه است.

بعد از آن هم نوبت به جو بایدن می‌رسد. هانتر، پسر رئیس جمهور ۸۱ ساله ایالات متحده روز سه شنبه و تنها دو هفته مانده تا مناظره سرنوشت‌ساز پدرش با دونالد ترامپ در کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به اتهام خرید غیرقانونی اسلحه مجرم شناخته شد.

فقط می‌ماند جورجا ملونی ایتالیایی که برخلاف سران سایر ۶ کشور، همچنان پیروزهای پیاپی خود را تجربه می‌کند.

دو سال پس از به عهده گرفتن رهبری حزب راست افراطی برادران ایتالیا، علاقه‌مندان مصمم و سر به فلک کشیده خانم ملونی با موفقیت سهم حزب او را از سبد آرای انتخابات روز یکشنبه پارلمان اروپا افزایش دادند. او اکنون در موقعیتی قرار دارد که تأثیر قابل توجهی در شکل دادن به جهت‌گیری آینده سیاست اتحادیه اروپا در بروکسل خواهد داشت.

از ماه ژانویه امسال که ریاست دوره‌ای گروه ۷ به ایتالیا سپرده شد، مقامات اروپایی و ایالات متحده بر روی حل و فصل اختلافات خود در مورد طرح استفاده از دارایی‌های مسدود شده روسیه در بانک‌های غربی برای تضمین وام‌های اوکراین تلاش می‌کنند.

ایالات متحده پیشنهاد استفاده از سود حاصل از حدود ۲۴۲ میلیارد یورو از دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی روسیه که عمدتاً در اتحادیه اروپا نگهداری می‌شود، برای کمک به اوکراین را داده است.

علاوه بر این، این پیشنهاد شامل اعطای وام ۴۶ میلیارد یورویی از طرف دولت ایالات متحده به کی‌یف است که وجوه مسدود شده روسیه را به عنوان وثیقه برای این وام در نظر می‌گیرد.

دیپلمات‌های ارشد تایید کردند که پیش از آنکه رهبران برای نشست سه روزه گروه ۷ در جنوب ایتالیا بیایند، توافق بر سر این موضوع حاصل شده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین نیز ر این نشست حضور خواهد داشت و انتظار می‌رود با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، یک توافقنامه امنیتی دوجانبه جداگانه امضا کند.

پیچیدگی این موضوع در این است که اگر روزی دارایی‌های روسیه از مسدود بودن خارج شود - مثلا فرض کنید جنگ تمام شود - دیگر نمی‌توان از این سودهای بادآورده برای پرداخت وام آمریکا به اوکراین استفاده کرد و نیاز به توافقی برای تقسیم بار مالی آن با سایر کشورها دارد.

اگر طرح پیشنهادی وام به اوکراین به تایید سران گروه ۷ نرسد، این خطر وجود دارد که بحث به اواخر تابستان موکول شود که در آن صورت به طرز خطرناکی به انتخابات نوامبر ایالات متحده نزدیک خواهد بود. حال آنکه تعداد کمی از مقامات اروپایی مطمئن هستند که در صورت پیروزی ترامپ، او یک متحد قابل اعتماد در جنگ اوکراین علیه روسیه نخواهد بود.

تدبیر24» یورونیوز در گزارشی نوشت:امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، اعلام کرده است که این کشور تا پایان سال جنگنده‌های چند منظوره میراژ ۲۰۰۰ را در اختیار کی‌یف خواهد گذاشت و به خلبانان اوکراینی نحوه کار با آن‌ها را آموزش خواهد داد.

رئیس‌جمهور فرانسه تعداد قطعی میراژهای اهدایی را ذکر نکرده است. نیروی هوایی فرانسه در حال حاضر تعداد ۲۶ فروند ارتقا یافته از نوع «اف» چنین جنگنده‌ای را در اختیار دارد که همگی در قالب یک اسکادران فعالیت می‌کنند.

پیچیدگی این موضوع در این است که اگر روزی دارایی‌های روسیه از مسدود بودن خارج شود - مثلا فرض کنید جنگ تمام شود - دیگر نمی‌توان از این سودهای بادآورده برای پرداخت وام آمریکا به اوکراین استفاده کرد و نیاز به توافقی برای تقسیم بار مالی آن با سایر کشورها دارد.

در همین حال، پاپ فرانسیس به عنوان اولین رهبر کلیسای کاتولیک نیز قرار است روز جمعه در اجلاس گروه هفت در مورد خطرات هوش مصنوعی و همچنین پایان صلح آمیز جنگ در اوکراین و غزه سخنرانی ‌کند و قدرت مذهبی خود را به گردهمایی امسال بیاورد.

برنامه ای که ملونی برای این اجلاس تعیین کرده است، به منافع راهبردی ایتالیا - از جمله آفریقا، مهاجرت و دریای مدیترانه - معطوف است.

دولت او قصد دارد از سرمایه گذاری در زیرساخت‌های آفریقا برای کاهش جذابیت مهاجرت انبوه به اروپا استفاده کند.

 

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: