نیمی از جامعه میل به مشارکت در حوزه سیاسی ایران را ندارند

نیمی از جامعه میل به مشارکت در حوزه سیاسی ایران را ندارند

تقی آزاد ارمکی - انتخاباتی که در پیش داشتیم در سایه یک مجموعه از محدودیت‌ها بود. محدودیت اول این بود که قرار نیست دوره آقای رییسی نقد شود و از یک طرف باید آن را دوره طلایی قلمداد کنید.
با انتخاب خود چه بر سر آينده ایران خواهيم آورد؟

با انتخاب خود چه بر سر آينده ایران خواهيم آورد؟

مرتضی عزتی - ديدگاهي در ايران امروز به صورت واقعي يا در سايه در بخش‌هايي از جامعه قدرت را در دست گرفته است كه مسوول به قهقرا بردن ايران است
چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 03
کد خبر: ۱۲۵۲۰
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۳

سياست صحنه ستيز و سازش است

: اينكه يك ملت چيزي را ببخشد يا چيزي را نبخشد بعدا تبديل به هويت آن مي‌شود. اما چگونه مي‌توان يك مساله‌اي را ببخشد؟ بخشيدن در موضع قدرت ...
تدبیر24: يك فعال سياسي اصلاح‌طلب با بيان اينكه نلسون ماندلا كمك كرد تا رابطه سياه‌پوستان و سفيدپوستان جوش بخورد، تاكيد كرد: سياست صحنه ستيز و سازش است و لازم است هر دو را داشته باشيم و ماندلا نيز از اين ابزار به خوبي استفاده كرد و موجب پيوند خوردن روابط سياهان و سفيد پوستان شد. سعيد حجاريان در نشست «مدارا، ميراث ماندلا» كه توسط سازمان مردم‌نهاد اميد نسل سوم عصر ديروز برگزار شد، درباره ماندلا و ميراثش گفت: ماندلا جمله‌اي دارد كه مي‌گويد «مي‌بخشم اما فراموش نمي‌كنم» اما سوالي كه ايجاد مي‌شود اين است كه آيا مي‌توان فراموش نكرد؟ و اينجا دو مبحث روي مي‌دهد، يكي فعل بخشيدن و ديگري فراموش كردني كه انفعال است و در اينجا اين انفعال عارضي است. اين تحليل‌گر مسائل سياسي ادامه داد: اينكه يك ملت چيزي را ببخشد يا چيزي را نبخشد بعدا تبديل به هويت آن مي‌شود. اما چگونه مي‌توان يك مساله‌اي را ببخشد؟ بخشيدن در موضع قدرت است، چرا كه با قدرت است كه مي‌توان بخشيد. مشاور سيدمحمد خاتمي ادامه داد: بخش دوم حرف ماندلا در فراموشي است. در چين معبدي است كه سربازان چيني و كره‌اي در آن مدفون شده‌اند و چند روز پيش كه نخست‌وزير ژاپن مي‌خواست از آن معبد ديدار كند چيني‌ها و كره‌اي‌ها آن را توهين به خود دانستند. اين نشان مي‌دهد كه نمي‌توان يك چيز را به راحتي فراموش كرد. وي با بيان اينكه آفريقاي جنوبي پس از سقوط آپارتايد با چند شانس روبرو شد تا به جنگ داخلي نرسيد، تاكيد كرد: يكي از اين چند شانس‌ها، انتخاب اين كشور براي ميزباني جام‌جهاني بود. سپس بانك جهاني و صندوق بين‌المللي پول كه به اين كشور كمك‌هايي كردند و سفيدپوستان كار بلد كمك كردند تا اين كشور با كمك اين وام‌ها تكاني به خود بدهد. حجاريان با بيان اينكه ماندلا كمك كرد تا رابطه سياه‌پوستان و سفيدپوستان جوش بخورد، تاكيد كرد: سياست صحنه ستيز و سازش است و لازم است هر دو را داشته باشيم و ماندلا نيز از اين ابزار به خوبي استفاده كرد و موجب به هم پيوند خوردن روابط سياهان و سفيدپوستان شد.

عبدي: كار سياست، كاهش آلام جامعه است

يك فعال سياسي اصلاح‌طلب نیز كار سياست را كاهش آلام جامعه دانست و تاكيد كرد: كار سياستمدار اين نيست كه فقط مبارزه كند و در زندان باشد، مبارزه‌اي كه به كاهش آلام جامعه نينجامد فايده‌اي نيز ندارد. عباس عبدي نیز که در نشست «مدارا، ميراث ماندلا» سخن می‌گفت درباره ماندلا و ميراثش با بيان اينكه ماندلا را نمي‌توان از جامعه جدا دانست، اظهار کرد: اما اين حرف به اين معني نيست كه وي را فارغ از استعداد‌هايش تحليل كنيم، چرا كه وي قوه ماندلا شدن را نيز داشت. ايلنا نوشت؛ اين تحليل‌گر مسائل سياسي مهم‌ترين دستاورد ماندلا را انتقال يك رژيم‌ نژادپرست به رژيم ديگري دانست و تصریح کرد: اگر ما شرايط آن روزهاي آفريقا را مشاهده كنيم مي‌بينيم كشوري مانند زيمبابوه نيز در‌‌ همان سال‌ها به انقلاب رسيده بود و از نظر نرخ توسعه در جايگاه بدي قرار نداشت، اما اينك در قعر نرخ توسعه است. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب كار سياست را كاهش آلام جامعه دانست و تاكيد كرد: كار سياستمدار اين نيست كه فقط مبارزه كند و در زندان باشد مبارزه‌اي كه به كاهش آلام جامعه نينجامد فايده‌اي نيز ندارد. وي ادامه داد: سياستمداري كه نتواند مقاومت درست داشته باشد، مسير را هم درست طي نمي‌كند. عبدي مداراي مدنظر ماندلا را در معناي اخلاق فردي ندانست و خاطرنشان كرد: مداراي مدنظر ماندلا به معناي الزام رفتاري در سياست است تا بر مبناي آن بر اساس اصول رفتار كرد.

منبع:آرمان امروز

 

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: