تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

جهانبخش خانجانی» جريان اصلاحات كه در تداوم حركت تاريخي ملت ايران در انقلاب مشروطه، انقلاب شكوهمند اسلامي و حماسه بزرگ دوم خرداد همچنان بر مشي اصلاحي و رفرميستي خود تاكيد و اصرار دارد
اتحاد مثلث!

اتحاد مثلث!

فیاض زاهد - محمد مهاجری» وضعيت جديدي كه در سپهر سياست ايران رخ نموده تا حد كم نظيري استثنايي است. براي اثبات و انتقال اين باور تلاش مي‌شود در اين نوشته به برخي ابعاد آن اشاره شود
سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۳ - 2024 November 05
کد خبر: ۱۲۵۵
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۲

خبرنگارانی که سینماگر شدند

غلامرضا موسوی، رسول صدرعاملی، فریدون جیرانی، مهرداد فرید، علی معلم، اصغر نعیمی، محمد خزاعی، وحید اسلامی، رضا درمیشیان و پرویز نوری از جمله افرادی هستند که فعالیت حرفه‌یشان را با خبرنگاری و نویسندگی آغاز کردند و سپس به عالم سینما وارد شدند.
خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در آستانه‌ی 17 مرداد ماه روز خبرنگار، به مرور فعالیت‌های آنها می‌پردازد.
غلامرضا موسوی سالها به‌عنوان خبرنگار و بعدها دبیر سرویس سیاسی در روزنامه «کیهان» فعالیت داشته و مجلات مختلف سینمایی را مدیریت کرده است.
او از سال 1360 با تهیه فیلم « آفتاب نشین‌ها» وارد سینما شد و امروز از تهیه کنندگان شاخص سینما محسوب می‌شود. «جنگ نفتکش‌ها»،« قرمز»، «تنهایی باد»، «حوالی اتوبان»، «من مادر هستم» و «بغض» از جمله آثارش محسوب می‌شوند.
****
رسول صدرعاملی از هفده سالگی با خبرنگاری فعالیتش را آغاز و تا سال ۱۳۵۹ به عنوان گزارشگر، قصه‌نویس، دبیر سرویس حوادث و سپس دبیر سرویس پارلمانی با روزنامه «اطلاعات» همکاری داشت.
او از جمله خبرنگاران حاضر در پرواز انقلاب بوده که به همراه امام (ره) از پاریس به تهران آمد.
صدرعاملی فعالیت حرفه‌ای در سینما را با تهیه فیلم «خونبارش» در سال ۱۳۵۹به عنوان اولین پروژه سینمایی پس از انقلاب آغاز کرد و اولین فیلمش را به عنوان کارگردان به نام «رهایی» در سال ۱۳۶۱ ساخت.
«گل‌های داودی»، «پاییزان»، «قربانی»، «دختری با کفشهای کتانی»، «من، ترانه ۱۵سال دارم» ، «دیشب باباتو دیدم آیدا»، «شب»، «هر شب تنهایی»، «زندگی با چشمان بسته» و «در انتظار معجزه» از ساخته های این کارگردان هستند.
*****
مهرداد فرید فعالیت هنری را با دبیری سرویس بخش هنری روزنامه «سلام» آغاز کرد و بعدها به عنوان سردبیر فصلنامه‌ی «نقد سینما» فعالیت داشت و مؤسس و سردبیر اسبق مجله «فیلم‌نگار» محسوب می‌شود.
وی با ساخت فیلم «آرامش در میان مردگان» ، در سال 90 وارد دنیای فیلمسازی شد و تا امروز «زن‌ها شگفت انگیزند» و «بی تابی بیتا» را ساخته است.
******
فریدون جیرانی از سال۱۳۷۰ فعالیتش را در مطبوعات آغاز کرد و تا خرداد سال 84 سردبیر هفته‌نامه «سینما» بود.
او با فیلم «صعود» در سال 66 کارگردانی را تجربه کرد و «قرمز»، «آب و آتش»، «شام آخر»، «صورتی»، «سالاد فصل»، «ستاره ها»، «پارک وی»، «قصه پریا»، «من مادر هستم» و «خواب زده‌ها» دیگر ساخته‌های او هستند.
علی معلم که این روزها به عنوان تهیه‌کننده فعالیت دارد و آثاری چون «شوکران»، «گاوخونی»، «ازدواج به سبک ایرانی» و «آل» را تهیه کرده است سالهاست به عنوان مدیر مسئول و سردبیر ماهنامه «دنیای تصویر» را منتشر می‌کند و از نویسندگان این مجله نیز است.
پرویز نوری دیگر نویسنده قدیمی سینماست که فعالیت هنری‌اش را از سال ۱۳۳۲ در مطبوعات سینمایی با عنوان نویسنده، منتقد و مترجم آغاز کرد.
او کارگران فیلم‌هایی نظیر «طلوع وانفجار» در سال ۱۳۵۹، «عیالور» در سال ۱۳۵۲ و «رشید» در سال ۱۳۵۰ است.
نوری که این روزها در روزنامه بانی فیلم می‌نویسد در فیلم «طهران تهران» داریوش مهرجویی به عنوان بازیگر مقابل دوربین رفت.
وحید اسلامی هم که سالها به عنوان خبرنگار سینمایی فعالیت داشته به عنوان کارگردان «دزدان خیابان جردان» را به عنوان اولین تجربه سینمایی‌اش ساخته است.
رضا درمیشیان دیگر خبرنگار و روزنامه‌نگار سینمایی است که در نشریات تخصصی فعالیت داشته و با دستیاری کارگردانانی چون داریوش مهرجویی، فریدون جیرانی و علیرضا داودنژاد وارد دنیای سینما شد.
«بغض» اولین ساخته سینمایی او محسوب می شود که با پشت سرگذاشتن این تجربه موفق این روزها در تدارک ساخت فیلم دومش است.
اصغر نعیمی هم که دو فیلم «بی وفا» و «سلام بر عشق» را ساخته است از سال 1368 به عنوان خبرنگار و نویسنده فعالیت مطبوعاتی داشته است.
محمد خزاعی نیز فعالیت خبرنگاری در نشریات مختلف از جمله روزنامه «خراسان» داشته است و بعدها به عنوان تهیه‌کننده سینما آثاری چون « پشت پرده مه»، «جعبه موسیقی»، «پیک نیک در میدان جنگ» و «قلاده های طلا» را تولید کرد.
او که این روزها از گزینه‌های ریاست سازمان سینمایی محسوب می‌شود، دبیری جشنواره‌های متعددی از جمله دوره 30 فیلم فجر را عهده‌دار بوده است.
از منتقدان دیگری که به فیلم‌سازی روی آوردند می‌توان از سیروس الوند، احمد امینی، ایرج کریمی و حمید نعمت‌الله نام برد.
منبع:ایسنا

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: