نیمی از جامعه میل به مشارکت در حوزه سیاسی ایران را ندارند

نیمی از جامعه میل به مشارکت در حوزه سیاسی ایران را ندارند

تقی آزاد ارمکی - انتخاباتی که در پیش داشتیم در سایه یک مجموعه از محدودیت‌ها بود. محدودیت اول این بود که قرار نیست دوره آقای رییسی نقد شود و از یک طرف باید آن را دوره طلایی قلمداد کنید.
با انتخاب خود چه بر سر آينده ایران خواهيم آورد؟

با انتخاب خود چه بر سر آينده ایران خواهيم آورد؟

مرتضی عزتی - ديدگاهي در ايران امروز به صورت واقعي يا در سايه در بخش‌هايي از جامعه قدرت را در دست گرفته است كه مسوول به قهقرا بردن ايران است
سه‌شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 02
کد خبر: ۱۳۳۸۵
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۵

آمریکا از پیش شرط خود برای ایران عقب‎نشینی کرد

مقامات ارشد آمریکایی اعتقاد دارند، این اولین بار بود که کری علناً در زمینه احتمال نقش‎آفرینی ایران در مذاکرات صلح سوریه، بدون پذیرش اصول ژنو1، به اظهارنظر پرداخت
تدبیر24: به دنبال صحبتهای روز گذشته جان کری وزیر خارجه آمریکا درباره نقش آفرینی ایران در کنفرانس صلح ژنو، سایت euroasiareview در تحلیلی به بررسی آن پرداخت.

خبرگزاری رویترز روز گذشته صحبتهای وی را "اولین مرتبهای که آمریکا درباره احتمال حضور ایران در حاشیه کنفرانس ژنو2 -در صورت عدم دعوت تهران- سخن میگوید" دانست.

پیش از این واشنگتن و گروههای معارض و تروریستی سوری با حضور جمهوری اسلامی مخالفت کرده بودند و برای آن شروطی قائل شده بودند که تهران آنها را رد کرده بود

در نشست مطبوعتی در بیتالمقدس، کری مجددا بر مخالفت آمریکا با حضور رسمی ایران در ژنو2 که قرار است 22 ژانویه (2 بهمن) برگزار شود، تاکید کرد و آن را به دلیل عدم پذیرش موافقت کنفرانس ژنو1 دانست.

بر اساس این توافق که سال 2012 به امضا رسیده بود، دولت سوریه و مخالفان اقدام به تشکیل دولت انتقالی بر اساس "رضایت طرفین" میکنند. آمریکا اعتقاد دارد معنای این عبارت، کنار گذاشته شدنِ کامل بشار اسد رئیس جمهوری سوریه است. اما روسیه با این نظر مخالف است.

سایت euroasiareview، صحبتهای کری درباره امکان نقشآفرینی سازنده ایران را حتی با وجود عدم پذیرش توافق 2012، "تغییر لحن" دانست.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: "آیا آنها می‏توانند در حاشیه [کنفرانس] مشارکت داشته باشند؟ آیا راههایی وجود دارد که موثر باشند؟ آیا نمایندگی آنها در ژنو ... میتواند حضور یابد تا به فرآیند کمک کنند؟ شاید راههایی برای تحقق آن وجود داشته باشد."

وی همچنین به خبرنگاران گفت در این زمینه دبیرکل (سازمان ملل) و خود ایران باید تصمیم بگیرند.

مقامات ارشد آمریکایی اعتقاد دارند، این اولین بار بود که کری علناً در زمینه احتمال نقشآفرینی ایران در مذاکرات صلح سوریه، بدون پذیرش اصول ژنو1 به اظهارنظر پرداخت.

این سایت در تحلیل خود، از تاثیر توافق هستهای ایران و گروه 5+1 در اتخاذ این رویکرد سخن گفت.

منبع:مهر

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: