تدبیر24 : در شرایطی که در ماه های پایانی مدیریت عزت الله ضرغامی بر سازمان صدا و سیما عملکرد بسیار ضعیف وی با انتقادهای گسترده ای مواجه شده است مدیران این سازمان عریض و طویل در تازه ترین اقدامات خود به آنتن فروشی های میلیاردی روی آورده اند و حتی کار را به جایی رسانده اند که برنامه های اختصاصی به نام شرکت های تجاری روانه آنتن می کنند .
به گزارش خبرنگار ما دو شب گذشته بدون هرگونه اطلاع قبلی برنامه ای در بهترین ساعت پخش تلویزیون روی آنتن سراسری شبکه یک سیما رفت که تعجب بسیاری از مردم و کارشناسان حوزه رسانه را بر انگیخت . ماجرا از آن قرار بود که با قطع پخش برنامه های عادی شبکه یک به ناگاه برنامه ای با عنوان "استودیو آوازه" در ساعت 22 شنبه شب روانه گیرنده های تلویزیونی کرد که در آن محمد سلوکی به عنوان مجری 45 دقیقه وظیفه داشت با انواع متن های ادبی که به کلمه آوازه ختم می شدند و با مدد گرفتن از حضور بازیگری چون امیر حسن رستمی محصولات مواد غذایی شرکت "آوازه" را تبلیغ کند . این موضوع در حالی سوال بر انگیز بود که پیش از این شرکت های تجاری تنها مجاز بودند به عنوان اسپانسر در برنامه های روتین صدا و سیما حاضر شوند و در کنار پخش برنامه، چند باری به تبلیغ کالا های خود بپر دازند . اما ظاهرا بودجه ها و در آمدهای سوپر میلیاردی این سازمان آنقدر کم آمده است که مدیران عالی این نهاد را بر آن داشته که پدیده آنتن فروشی را که پیش از این به صورت مخفیانه انجام می شد به صورت کاملا علنی و با اختصاص ساعت پربیننده تلویزیون به یک شرکت تجاری رواج دهند . نکته جالب اینجاست که این بار تلویزیون حتی نام برنامه و استودیو پخش آن را به صورت کامل به نام یک شرکت تجاری زده و از هیچ کوششی برای تبلیغات پر حجم این شرکت فروگذار نکرده است . کار حتی تا جایی پیش رفت که مجری این برنامه در اقدامی خنده دار در سراسر برنامه از بینندگان درخواست می کرد که از این پس در فرهنگ مکالمات و محاورات خود بیش از پیش از کلمه" آوازه " به جای سایر کلمات استفاده کنند .
البته پدیده آنتن فروشی های عجیب و غریب صدا و سیما برای اولین بار نیست که مطرح می شود چرا که پیش از این نیز اختصاص همین ساعت شبکه یک به پخش تبلیغات همه جانبه شرکت هواپیمایی متعلق به بابک زنجانی (البته قبل از دستگیری) و یا اختصاص ویژه برنامه گلخانه برای انجام قرعه کشی شرکت "محسن" خبرساز شده بود . از سوی دیگر با وجود راه اندازی یک شبکه مجزا برای تبلیغات بازرگانی به نام بازار ، حجم عظیمی از تبلیغات های تلویزیونی در انواع اقسام برنامه ها از برنامه کودک گرفته تا برنامه های گفت و گو محور و حتی سریال ها عملا صدا و سیما را به عنوان یک کارتل عظیم تبلیغاتی – اقتصادی که با سواستفاده کامل از انحصارگرایی خود در آمدهای بی حد و حصر میلیاردی را به جیب می زند مطرح کرده است .
البته رسانه میلی آقای ضرغامی به همین جا هم بسنده نکرده و در بسیاری از برنامه های تولیدی به خصوص برنامه های گفت و گو محور خود شرط دعوت از میهمانان مختلف از جمله کارآفرینان و یا صاحبان پول و سرمایه را منوط به واریز رقم های متناوب به حساب برنامه سازان کرده است . این کار تا جایی پیش رفته است که امروز بسیاری از تهیه کنندگان در جلسات خصوصی خارج از سازمان به بسیاری از افراد و شرکت ها پیشنهاد می کنند در قبال پرداخت رقم های کلان ساعت های دلخواه در شبکه های دلخواه خود را اجاره کنند .
این در حالی است که صدا و سیما به عنوان یک رسانه ای که متعلق به همه مردم است و از بودجه رسمی بیت المال ارتزاق می کند و در آمدهای روتین میلیاردی هم دارد از اساس نباید محل سودجویی سرمایه دارانی باشد که برای شهرت و یا سرپوش گذاشتن بر اقدامات خود از آنتن صدا و سیما استفاده می کنند . به راستی رقم قرار داد شرکت آوازه چقدر است که که مدیران سازمان را مجاب کرده حتی برنامه ای را به نام آن شرکت بزنند که قرار است هر برنامه آن 110 میلیون نیز به خریداران خود اهدا شود . چندی پیش اعتراض نمایندگان مجلس به آدم شویی صدا و سیما در قبال بابک زنجانی مدت ها در میان سیاسیون و اصحاب رسانه جنجال برانگیز بود حال باید دید شورای نظارت بر صدا و سیما در قبال این آنتن فروشی های رسانه ملی چه تصمیماتی اخذ خواهند کرد ؟