تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

جهانبخش خانجانی» جريان اصلاحات كه در تداوم حركت تاريخي ملت ايران در انقلاب مشروطه، انقلاب شكوهمند اسلامي و حماسه بزرگ دوم خرداد همچنان بر مشي اصلاحي و رفرميستي خود تاكيد و اصرار دارد
اتحاد مثلث!

اتحاد مثلث!

فیاض زاهد - محمد مهاجری» وضعيت جديدي كه در سپهر سياست ايران رخ نموده تا حد كم نظيري استثنايي است. براي اثبات و انتقال اين باور تلاش مي‌شود در اين نوشته به برخي ابعاد آن اشاره شود
يکشنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - 2024 September 29
کد خبر: ۱۳۶۲۶
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۰
معاون برنامه ریزی وزیر نفت اعلام کرد:

درخواست شرکت های بین المللی نفتی،مذاکره با ایران

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت گفت: پس از توافق ژنو، مذاکراتی به درخواست شرکت های نفتی معتبر بین المللی که خواهان سرمایه گذاری در ایران هستند انجام شده است.
تدبیر24: منصور معظمی سه شنبه شب در همایش سالانه اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی، با انتقاد از ادعاهای مسئولان دولت سابق مبنی بر وجود مافیا در صنعت نفت، اظهار داشت: برخی در هشت سال گذشته می گفتند که مافیای نفتی داریم، اما امروز قصد داریم از آن فضاهای تبلیغاتی خارج شویم و نقش نفت در توسعه کشور را ایفا کنیم

** 44 ذخایر نفتی جهان در خاورمیانه

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت با بیان اینکه، میزان دخایر نفتی دنیا 1668 میلیارد بشکه است، افزود: حدود 44 درصد ذخایر نفتی جهانی یعنی معادل 807 میلیارد بشکه آن در خاورمیانه قرار دارد.

وی با بیان این که، بیش از 80 درصد ذخایر نفتی خاورمیانه تنها در چهار کشور ایران، عربستان، کویت و امارات عربی متحده قرار دارد خاطر نشان کرد: به دلیل وجود نفت، خاورمیانه در تلاطم مسایل سیاسی قرار دارد و در آینده نیز این موضوع بر تحولات سیاسی منطقه تاثیرگذار خواهد بود.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت ادامه داد: مصرف کنندگان به دنبال نفت ارزان و مطمئن هستند و تولیدکنندگان نیز باید تامین امن انرژی برای مصرف کنندگان را پیگیری کنند و به همین خاطر برای ایجاد ثبات انرژی در منطقه، باید یک وفاق اقتصادی میان تولید کنندگان و مصرف کنندگان شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه در بازار انرژی باید به تفاهم برد - برد رسید، افزود: قیمت بالا به نفع تولیدکنندگان نفت و قیمت پایین نیز به نفع مصرف کنندگان نخواهد بود، بنابراین باید به یک قیمت متعادل رسید.

معظمی همچنین با اشاره به ذخایر گازی جهان گفت: بر اساس آمارهای موجود، حدود 43 درصد از مجموع 187 تریلیون متر مکعب ذخایر گازی جهان در خاورمیانه وجود دارد که 34 درصد این ذخایر در ایران قرار دارد و دو کشور ایران و روسیه مجموعا حدود 66 درصد ذخایر گازی جهان را در اختیار دارند.



**
مصرف گاز کشور در مرز هشدار

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت با اشاره به وضعیت نامطلوب مصرف گاز در کشور، گفت: مصرف گاز بخش های خانگی، تجاری و صنعتی در روزهای اخیر با 550 میلیون مترمکعب به مرز هشدار رسیده است.

وی اضافه کرد: به دلیل افزایش مصرف بخش خانگی، گاز برخی واحدهای پتروشیمی کاهش یافته و احتمالا قطع می شود که تداوم آن به اقتصاد کشور لطمه می زند.



**
فشار سنگین بر دولت یازدهم

معظمی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: در مدت زمان کوتاهی که از روی کار آمدن دولت یازدهم می گذرد و در شرایطی که هنوز برخی وزرا، تیم مدیریتی خود را کامل نکرده اند، فشارهای سنگینی بر دستگاه های اجرایی وارد شده است.

وی با بیان این که، اخیرا نیز رییس جمهوری اظهار داشت که وقت بسیاری از وزرا، صرف پاسخگویی می شود ادامه داد: البته این مساله جزو دموکراسی است و ما می خواهیم ارتباط میان نهادهای کشور، دوستانه تر و منطقی تر شود.



**
بخش خصوصی به دنبال دریافت رانت از وزارت نفت نیست

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت با تاکید بر اینکه، وزارت نفت، هیچ منعی برای همکاری با بخش خصوصی ندارد، گفت: بسیاری از مدیران بخش خصوصی، از افرادی هستند که پس از بازنشستگی و یا مهرورزی به بخش خصوصی وارد شده اند.

وی افزود: اگر بخش خصوصی و دولت به تفاهم مشترک نرسند، برداشت های نادرستی از حرف های یکدیگر خواهند داشت و به جای گفت و گو، اختلافات خود را به سطح رسانه ها خواهند کشاند.

معظمی با بیان این که، بخش خصوصی به دنبال دریافت رانت از وزارت نفت نیست، گفت: دولت یازدهم باید به یک تعریف مشخص از بخش خصوصی برسد که به نظر من، بخش خصوصی واقعی همان کارآفرینان هستند.

وی همچنین با انتقاد از روش نادرست خصوصی سازی در کشور، گفت: به اسم اجرایی کردن اصل 44 قانون اساسی، دستگاه های تخصصی را به نهادهای غیر تخصصی واگذار کردند که این مساله برای کشور مشکل ساز شده است.



**
اختصاص 2500 میلیارد تومان از بودجه نفت به هدفمندی یارانه ها

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت با بیان اینکه، اجرای هدفمندی یارانه ها، توان صنعت نفت برای نقش آفرینی در روند توسعه کشور را گرفت، اظهار داشت: در صورت تداوم نحوه کنونی اجرای هدفمندی نه تنها امکان توسعه وجود نخواهد داشت، بلکه شرایط بدتر می شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ماهانه باید 2500 میلیارد تومان از بودجه شرکت ملی نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی برای پرداخت یارانه نقدی هدفمندی یارانه ها واریز شود.

وی ادامه داد: اجرای قانون هدفمندی یارانه ها نه تنها شدت مصرف انرژی را کم نکرده است، بلکه آمارها نشان می دهد که میزان مصرف نسبت به سال 1388 حدود 9 درصد افزایش یافته است.



**
پیش بینی وزارت نفت در بودجه سال آینده محتاطانه بوده است

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت اظهار داشت: برخی می گویند که وزارت نفت به بخش خصوصی در صادرات نفت کمک کند، اما باید اعلام کرد که توان صادرات نفت خام کشور، حدود 2.4 برابر میزان فعلی است، بنابراین این وزارتخانه مشکلی در صادرات ندارد.

وی با بیان این که، عملکرد 9 ماهه وزارت نفت نشان می دهد که رقم های پیش بینی شده در بودجه برای صادرات و کسب درآمد محقق شده است خاطر نشان کرد: اگر محدودیت های ناشی از تحریم ها برداشته شود، وزارت نفت می تواند میزان تولید و صادرات نفت را افزایش دهد.

وی ادامه داد: ارزیابی های بین المللی حاکی از آن است که در سال 2014 نرخ رشد اقتصادی جهان 3.4 درصد خواهد بود که نسبت به نرخ رشد 2.9 درصدی سال 2013 رشد اندکی را نشان می دهد که به تبع افزایش رشد اقتصادی حدود 1.5 تا 1.8 میلیون بشکه به مصرف نفت و میعانات گازی افزوده می شود.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت با بیان اینکه، بودجه پیشنهادی وزارت نفت برای سال 1393 مبتنی بر واقعیت های فعلی است، گفت: با وجود اینکه به مذاکرات ژنو خوش بین هستیم و امیدواریم که به تفاهم دست یابیم، اما پیش بینی وزارت نفت در بودجه سال آینده محتاطانه بوده است.

وی اظهار داشت: برای سال آینده، صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت خام و 400 هزار بشکه میعانات گازی در نظر گرفته شده است.



**
تخفیف خوراک پتروشیمی ها به شرط توسعه واحدها

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت در خصوص افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها، اظهار داشت: هم اکنون نرخ خوراک پتروشیمی ها، سه سنت است که قصد افزایش آن را داریم، چرا که قیمت خوراک پتروشیمی ها در صورتی تخفیف می یابد که درآمدهای حاصله در این بخش برای توسعه پتروشیمی ها اختصاص یابد.

وی افزود: وزارت نفت با وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تعیین نرخ خوراک پتروشیمی به تفاهم رسیده است و نرخ نهایی تا پایان سال جاری مشخص می شود.



**
نرخ جدید حامل های انرژی مشخص نشده است

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت در خصوص افزایش قیمت حامل های انرژی گفت: تا این لحظه به هیچ جمع بندی برای تعیین نرخ جدید حامل های انرژی نرسیده ایم.

وی افزود: قانون، تکالیفی را برای افزایش نرخ حامل های انرژی بر عهده دولت گذارده است که در حال بررسی آنها هستیم.



**
مذاکره با شرکت های نفتی معتبر بین المللی 

معظمی در خصوص مذاکره با شرکت های بین المللی نیز گفت: پس از توافق ژنو، ارتباط های خوبی با شرکت های نفتی معتبر بین المللی که خواهان سرمایه گذاری در ایران هستند برقرار شده است.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت با بیان اینکه بسیاری از این مذاکرات به درخواست شرکت های خارجی انجام شده است، اظهار داشت: این شرکت ها علاقه مند به مذاکره و تجارت با ایران هستند، اما مذاکره با این شرکت ها زمان بر است.

وی همچنین با انتقاد از عدم تحقق سرمایه های گذاری های پیش بینی شده برای توسعه صنعت نفت کشور، گفت: بر اساس تکالیف برنامه پنجم توسعه باید 155 میلیارد دلار در بخش صنایع بالادستی صنعت نفت سرمایه گذاری می شد، اما تنها 42 میلیارد دلار تحقق یافته است.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت افزود: همچنین از 21 میلیارد دلار مبلغ مصوب برای سرمایه گذاری در بخش پایین دستی صنعت نفت، 2.7 میلیارد دلار جذب شده است.

وی ادامه داد: بودجه پیش بینی شده برای بخش پتروشیمی نیز 38 میلیارددلار بوده است که در این بخش نیز صرفا 2.7 میلیارد دلار تحقق یافته است.
منبع:ایرنا

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: