تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

جهانبخش خانجانی» جريان اصلاحات كه در تداوم حركت تاريخي ملت ايران در انقلاب مشروطه، انقلاب شكوهمند اسلامي و حماسه بزرگ دوم خرداد همچنان بر مشي اصلاحي و رفرميستي خود تاكيد و اصرار دارد
اتحاد مثلث!

اتحاد مثلث!

فیاض زاهد - محمد مهاجری» وضعيت جديدي كه در سپهر سياست ايران رخ نموده تا حد كم نظيري استثنايي است. براي اثبات و انتقال اين باور تلاش مي‌شود در اين نوشته به برخي ابعاد آن اشاره شود
جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - 2024 November 22
کد خبر: ۱۴۹۹۵
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۹

جامعه مدنی به مثابه پاد زهر

جامعه مدنی مجموعه نهادهایی‌ست که مردم بیرون از روابط اقتدارآمیز دولت در راستای پیگیری منافع مادی (مانند اتحادیه های صنفی) یا منافع معنوی (انجمن‌های دفاع از محیط زیست) ایجاد می‌کنند
تدبیر24: دوستی در توصیف وضعیت آلودگی هوای تهران می‌گوید انگار درهای شهر را بسته‌اند و دارند از اگزوز کامیونها دود و آلودگی را به درون شهر تزریق می‌کنند. گزارش وضعیت محیط زیست در چند سال گذشته که توسط رئیس جدید سازمان به مجلس ارائه شد نیز نشان می‌دهد که وضع محیط زیست به واسطه عملکرد مخرب مسئولان مربوطه در دولت سابق در حالت بحران قرار دارد. خاک ۶ برابر بیشتر فرسوده شده، تالاب‌ها خشک و جنگلها طعمه حریق شده است. بنزین آلوده، خودروهای غیر استاندارد، صنایع آلوده‌ساز و.. را نیز باید بر این لیست افزود همان عواملی که شهرهای ما را به یک اردوگاه مرگ تدریجی در اثر استنشاق هوای آلوده بدل کرده اند.

از دگر سو عملکرد دولت مهرورز نشان می‌دهد که طرح ادعای ریشه کنی مافیایی که احمدی نژاد قرار بود سیطره آن بر حیات اقتصادی و سیاسی ایران را پایان دهد تنها پوششی بوده است برای تصاحب سهم بیشتری از کیک قدرت و ثروت توسط الیگارشی جدیدی که پیرامون وی شکل گرفته بود. ماجرای ب-ز و گزارش هیئت تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین اجتماعی در کنار دیگر پرونده های مفتوح مدیران دولت کریمه در دستگاه قضا موید صحت ادعای ما می‌باشد.

اما چرا چنین شد؟ آیا می‌توان مشکلات زیست محیطی و چپاول اموال عمومی را به یک مخرج مشترک به سان علت واحد فرو کاست؟ پاسخ این پرسش مثبت است. اگر بر خلاف نگاههای سطحی به اسباب این فجایع با دیدی عمیق به مسئله نگاه کنیم می‌توان گفت آنچه سبب تعطیل دفاع از محیط زیست و آزادی به یغما بردن ثروت عمومی در این ۸ساله شد تمرکز قدرت در دست دولت کریمه به واسطه تعطیل کردن جامعه مدنی در اثر سیاستهای انقباضی دولت بود.

شاید بتوان گفت بهترین الگویی که می‌توان بر اساس آن سیاست را توصیف کرد روابط ستیز بنیاد یا همان جنگ می‌باشد. به عبارت بهتر سیاست نبردی بر سر منابع کمیاب قدرت و ثروت است. در این نبرد تمرکز قدرت چه در قطب دولت باشد و چه در سمت جامعه آثاری مخرب بر جای خواهد گذاشت. تمرکز قدرت در دست دولتمردان و از دگر سو تضعیف جامعه به عدم پاسخگویی دولت، اتخاذ تصمیمات ویرانگر به شکل یکجانبه و بهره گیری از منابع عمومی در راستای نفع شخصی منجر خواهد شد و از دگر سو تمرکز قدرت در سمت جامعه و تضعیف دولت می‌تواند اسباب مشارکت ویرانگر در عرصه سیاست را رقم زند. پس بهترین حالت ایجاد تغییری در روابط قدرت و ثروت در درون جامعه یا به عبارت بهتر گونه‌ایی از تقویت جامعه برای بر هم زدن روابط نابرابر قدرت و ثروت به سود جامعه می‌باشد که به دور از افراط و رادیکالیسم منجر به این تغییرات شود.

با عطف به گفته‌های بالا می‌توان گفت آنچه که به مثابه ابزاری مناسب در این نبرد می‌تواند از تمرکز قدرت (به عنوان علت العلل مشکلات گوناگون) در دست دولت جلوگیری کند و در نتیجه امکان اتخاذ تصمیمات غلط را از میان برد و تقسیم قدرت و ثروت به سود جامعه را منجر شود شکل گیری مجموعه ایی از نهادهاست که در علوم سیاسی تحت نام جامعه مدنی از آن یاد می‌شود.

جامعه مدنی مجموعه نهادهایی ست که مردم بیرون از روابط اقتدار آمیز دولت در راستای پیگیری منافع مادی (مانند اتحادیه های صنفی) یا منافع معنوی (انجمن‌های دفاع از محیط زیست) ایجاد می‌کنند و در بستر پیگیری منافع دولت را تحت تاثیر نفوذ خود قرار داده و از تمرکز قدرت و در نتیجه ثروت در دست دولتمردان جلوگیری به عمل می‌آورند.

نهادهای مدنی مردم را از توده های منفعل به شهروندان فعال بدل می‌کنند و از دگر سو مبنایی برای شکل گیری عرصه عمومی می‌گردند، یعنی جایی که می‌توان مسائل عمومی را مورد تعقل و گفتگو قرار داد و سیطره تک ذهنی دولتها در عرصه سیاست در تعریف اصول و ارزشهایی چون آزادی، برابری و عدالت را پایان داد و این مفاهیم را دوباره بر پایه عقلانیت چند ذهنی عرصه عمومی تعریف کرد و در نتیجه سلطه هژمونیک دولتها را بر روابط نابرابر قدرت و ثروت به چالش کشید.

اگرچه امروز گویی توافقی نانوشته بر سر عملکرد وحشتناک دولت‌های احمدی نژاد در عرصه سیاسی شکل گرفته اما از یاد نبریم که آسیب‌ها و ویرانی هایی که در دولت سازندگی نیز رخ داد و اثرات مخرب آن همچون شکاف طبقاتی و ظهور پوپولیسم ویرانگر را موجب شد همگی به این علت بود که دولت وقت چندان رابطه خوبی با نهادهای مدنی نداشت و حضور ناظر آنان بر عملکرد خویش را بر نمی تافت.

امروز نیز اگر علیرغم شعارهایی که در خصوص بر چیدن شرایط امنیتی و میدان عمل دادن بیشتر به جامعه مدنی داده می‌شود در عمل تغییری صورت نگیرد و یا شهروندان به جای بهره‌گیری از فرصت کنونی و سازمان‌دهی خویش در نهادهای مدنی انتظار داشته باشند که دولت و شخص رئیس‌جمهور همچون یک قهرمان تمامی مشکلات را حل نمایند، معضلات و آسیب های کنونی همچنان به قوت خود ادامه خواهد یافت.

واقعیت‌ها نشان می‌دهد دولتها گرچه به آزاد سازی سیاسی و فرهنگی نیزممکن است مبادرت ورزند اما به تغییر در روابط قدرت و ثروت آنچنان که به سود جامعه باشد رغبت چندانی ندارند . داستان نگاه ابزاری دولتمردان دولت اصلاحات به نهادهای مدنی را می‌توان در همین راستا تاویل کرد. از دگر سو حال که دولت تدبیر قصد دارد سلامی دوباره به نئولیبرالیسم تحت لوای ستایش از کار کارشناسانه
و تخصص‌گرایی دهد تقویت نهادهای مدنی در به چالش کشیدن پیامدهای ویرانگر ذاتی این سیاستها می‌تواند موثر واقع شود.

اگر آلودگی هوا و چپاول اموال عمومی را زهری مهلک برای سلامت جامعه بدانیم که از ناحیه تمرکز قدرت دولتی تولید می‌شود، جامعه مدنی پادزهر این زهر مهلک است.هر گونه اصلاح طلبی واقعی با پرهیز از دعوای حیدری-نعمتی جناحی و در افتادن به دام روزمرگی و بی برنامه گی و تحسین بدون رابطه انتقادی با دولت باید متوجه همین نکته اساسی باشد که گفتیم. هرگونه توجه به مساله نماها تحت لوای نام اصلاح‌طلبی در خوشبینانه‌ترین حالت رفتن به کژراهه و در بدبینانه ترین حالت فرصت طلبی خواهد بود.

منبع:گذار نیوز

حمزه جهانگیری

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: