سردار رادان: نرخ جان مردم چقدر است که 40 نفر از آنان را آتش بزنیم و بعد مهلت میخواهند و این مهلت برای خودروهای حمل و نقل عمومی معنا ندارد
تدبیر24 : ده و سی دقیقه شب آخرین ساعتی بود که در عوارضی تهران - قم برای اتوبوس اسکانیایی که از اصفهان به تهران می آمد ثبت شد چراکه 18 دقیقه بعدترکیدگی لاستیک جلوی آن سبب برخوردش با سواری هوندا ، گاردریل وسط جاده و تصادف شاخ به شاخش با اسکانیای دیگر که از تهران به اردکان یزد در حال حرکت بود شد و از ساعت 22:48 دوشنبه 18 شهریور شمارش معکوس برای عقاب افشان آغاز شد.
چهار ماه و 13 روز از تصادف مرگبار دو اسکانیا در اتوبان قم - تهران که منجر به مرگ 44 تن در میان شعله های آتش دو اتوبوس شد، گذشت و عدد تقویم به آغاز ماهی رسید که پلیس راهور از توقف شماره گذاری اتوبوس های اسکانیا در صورت رفع نشدن ایرادات آن خبر داده بود. بهمن فرا رسید و آنگونه که سردار اسکندر مومنی ، رییس پلیس راهور ناجا در نشست خبری یازدهم آبان ماهش گفته بود " پلیس طی نامهای به شرکت عقاب افشان تولید کننده اتوبوس اسکانیا اعلام کرده که تا بهمن ماه مهلت دارد تا نسبت به رفع نقایص تولیدات خود مانند حل مشکل ایمنی بدنه اتوبوس، سیستم برق رسانی، نزدیکی باطری به باک و ... اقدام کند و در صورت عدم اجرای این امر در مهلت تعیین شده نسبت به مسدود کردن شمارهگذاری این خودرو اقدام کند."
گرچه پیش از این سردار اسماعیل احمدی مقدم، رییس پلیس کشور در 27 شهریور ماه در حاشیه رونمایی از سایت پلیس راهور از مهلتی حدود سه ماهه به شرکت سازنده اسکانیا خبر داده و گفته بود : " قطعا تولیدکننده اسکانیا با مهلتی حدود سه ماه باید ضمن حل مشکل فعلی خودروی خود خودروهای قبلی را نیز فراخوان و اصلاح کند." اما با پایان این مهلت، وی بار دیگر در اظهارنظری صریح در حاشیه دهمین جشنواره نظم و امنیت عمومی به خبرنگاران گفت: " زمانی برای رفع عیوب این خودرو تعیین شده است، اما اگر این عیوب رفع نشود شمارهگذاری نمیکنیم و من توصیه میکنم خودروسازان به جای مقاومت و تکذیب عیب خودرو، آنرا قبول کنند، چرا که در گذشته آتشسوزی و عیب پژو نیز تکذیب میشد اما نهایتا آنرا قبول کردند و اسکانیا بعد از یک نوع خودرو که اسم آن را نمیآورم، میزان تلفات جادهایاش، دو برابر است. "
پس از احمدی مقدم و مومنی ، احمدرضا رادان، جانشین رییس پلیس کشور نیز برای اسکانیا خط و نشان کشید و در جریان بازدید از مرکز نظارت همگانی 197 درباره پایان مهلت ارائه شده به شرکت اسکانیا و برخی اظهارنظرهای مسئولان این شرکت، گفت: "اگر منظور مسئولان این شرکت، چشمپوشی پلیس از حقوق مردم است، باید بگویم که پلیس نمیتواند مردم را مکلف کند اما از تکلیف یک موسسه دیگر چشم بپوشد."
رادان که مدعی بود پلیس" با کسی تعارف ندارد" ادامه داد: " قطعا اگر بخواهیم در مقوله ایمنی اسکانیا تصمیمی باشیم، نباید خیلی از حرفها را بزنیم. اما من به جرات سئوال میپرسم که اسکانیا چه چیزی باید به ناجا میداد که به ما نداده و ما شاکی شده و با آن بد شدهایم و من میخواهیم همین جا از این فرصت استفاده کنم و به آنها بگویم که اگر چیزی از ما دارید، بروید در تمام سایتهای رسمی و غیررسمی درج کنید.
وی درباره امکان تمدید مهلت به اسکانیا نیز گفت:" تمدید مهلت برای کشتن مردم چه معنایی دارد؟ من از شما سئوال میپرسم که نرخ جان مردم چقدر است که 40 نفر از آنان را آتش بزنیم و بعد مهلت میخواهند و این مهلت برای خودروهای حمل و نقل عمومی معنا ندارد. گاهی دیده شده خودروسازان با قبول اشتباه خود، ضمن رفع آن از مردم عذرخواهی میکنند اما این افراد عذر بدتر از گناه میآورند و انشاءالله اراده پلیس بر این است که از حقوق مردم کوتاه نیایند. "
به فاصله چند روز پس از اظهارات صریح رادان ، درحالی که برخی شایعات و شنیده ها از تلاش مسئولان شرکت عقاب افشان برای تمدید مهلت شماره گذاری حکایت داشتند، بار دیگر سردار مومنی ، رییس پلیس راهور ناجا در 21 دی ماه به میدان جدال پلیس و اسکانیا وارد شد و ضمن اعلام آماری از کشته های تصادفات اسکانیا گفت: " علیرغم اینکه اتوبوسهای اسکانیا تنها 9.9 درصد از اتوبوسهای کشور هستند 53 درصد کشتههای تصادفات اتوبوسها را به خود اختصاص دادهاند که این امر نشان میدهد نه تیر برق مقصر بوده و نه کاهش سرعت میتوانسته در این خصوص تاثیرگذار باشد. لذا معتقدیم شرکت تولیدکننده اتوبوسهای اسکانیا به جای فرافکنی باید در خصوص رفع عیب این اتوبوسها اقدام کند چرا که پلیس به هیچ عنوان در این خصوص از منافع مردم کوتاه نمیآید و طبق برنامه زمان بندی اعلام شده در صورت عدم رفع مشکل اقدامات لازم را انجام میدهیم."
رییس پلیس راهور ناجا با تاکید بر اینکه " اگر پلیس موضوعی را مطرح میکند همه مسائل را از جمله تحریم، مشکلات واردات و ... در نظر میگیرد"، گفت: " زمانی که در خصوص رفع مشکل فنی پژو 405 و هوو واکنش نشان دادیم با یک واکنش شدید از سوی شرکتهای تولید کننده مواجه شدیم اما هم اکنون همگان میدانند که این خودروها مشکل داشتند و اقدام پلیس در جهت منافع مردم بوده است و قطعا داشتن یک برگه استاندارد نمیتواند از سوانح و حوادث پیشگیری کند و این امر موضوعی عرف در بین خودروسازان دنیاست که وقتی مشکلی در خودروی آنها به وجود میآید ضمن عذرخواهی نسبت به رفع مشکل اقدام میکنند. این در حالی است که متاسفانه در کشور ما آقایان خودروساز به جای رفع مشکل میگویند خودروی ما به دلیل داشتن برگه استاندارد هیچ مشکلی ندارد این در حالیست که برگه استاندارد کف استاندارد است نه سقف آن. "
امروز نخستین روز بهمن است و اگر منظور پلیس از مهلتی که "تا بهمن ماه" برای رفع نواقص به اسکانیا داده است را اولین روز این ماه در نظر بگیریم، باید امروز یا شماره گذاری اسکانیا متوقف شود یا این شرکت نسبت به رفع نواقص آن اقدام کند و اگر فرض را بر پایان بهمن بگیریم 30 روز دیگر تا پایان اولتیماتوم به شرکت عقاب افشان باقیست و باید منتظر ماند و دید که آیا در آستانه سفرهای نوروزی سازندگان اتوبوسی که به تعبیر رییس پلیس راهور ناجا بیشترین کشته های حمل و نقل عمومی را به خود اختصاص داده پیروز رقابت با پلیس می شود یا این بار نیروی انتظامی به جولان ارابه های مرگ در جاده های کشور پایان خواهد داد؟