ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

مینو خالقی - «صلح پایدار تنها زمانی ممکن است که طرفین به هزینه‌های تنش‌آفرینی بیشتر از منافع آن بیندیشند»، شاید بیش از هر زمان دیگری درباره رابطه ایران و آمریکا، خصوصا در شرایط فعلی، مصداق داشته باشد.
روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

محمدمهدی محمدی - اقتصاد دیجیتال با تعریف سازوکارهای اقتصادی مبتنی بر داده و فناوری، به یکی از مهم‌ترین عناصر ساختار اقتصادی جهانی تبدیل شده است. این مفهوم نه تنها شامل تجارت الکترونیک می‌شود، بلکه به تمامی ابعاد استفاده از فناوری‌های دیجیتال در زندگی روزمره، از مبادلات مالی تا ارتباطات، پرداخته و تأثیر قابل توجهی بر رفتارهای اجتماعی، فرآیندهای مدیریتی و ساختارهای زیرساختی جوامع دارد. با پیشرفت‌های مداوم و ظهور فناوری‌های نوآورانه، به‌ویژه در حوزه‌های هوش مصنوعی، بیگ دیتا، اینترنت اشیاء و بلاک‌چین، تحولات عمیق‌تری در بازارهای جهانی و شکل‌گیری مدل‌های کسب‌وکار جدید مشاهده می‌شود.
دوشنبه ۳۰ تير ۱۴۰۴ - 2025 July 21
کد خبر: ۱۷۳۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۴

چرا این کابینه رای می‌آورد؟

تجربه 11 دوره کسب رای اعتماد دولت‌های منتخب از مجلس شورای اسلامی نشان از نوع و تنوع مواجهه نمایندگان طیف‌های سیاسی به وزرای معرفی‌شده و رییس‌جمهوری است که

تدبیر24:تجربه 11 دوره کسب رای اعتماد دولت‌های منتخب از مجلس شورای اسلامی نشان از نوع و تنوع مواجهه نمایندگان طیف‌های سیاسی به وزرای معرفی‌شده و رییس‌جمهوری است که با رای قاطع ملت بر این جایگاه تکیه زده است. نوع نگاه موافقان و مخالفان به کابینه روحانی خود موید این مواجهه و تعامل است و همین مواجهه به‌ویژه مخالفان درنهایت هر مخاطبی را به این نتیجه می‌رساند که علی‌القاعده با توجه به استدلال‌های مخالفان و موافقان، این کابینه رای اعتماد خواهد گرفت با این پیش‌بینی محتمل که وزرای پیشنهادی که در نوک پیکان حملات تندروهای مجلس قرار گرفته‌اند با کسب رای کمتری در مقایسه با دیگران روبه‌رو شوند. قاعدتا دلایلی بر این فرض خوش‌بینانه و محتمل موجود است:
1-
شاید مهم‌ترین دلیل، دفاع قاطع رییس‌جمهوری از وزرا معرفی شده است. کسانی که بدون در نظر گرفتن گرایش‌های سیاسی و صرفا با ملاک کارآمدی، تجربه و شایسته‌سالاری انتخاب شده‌اند. به تعبیر دیگر تکلیف مجلس در این ارتباط کاملا روشن است. به‌طور قطع آن دسته از نمایندگانی که به مشکلات و نابسامانی‌های برجای مانده از دولت‌های نهم و دهم واقفند و می‌دانند که توقف روندهای موجود نه تنها به همکاری مجلس بلکه به برنامه و تیمی متناسب با آن نیاز دارد علی‌القاعده به این کابینه رای خواهند داد و با توجه به ترکیب موافقان و مخالفان به نظر می‌آید فرض کسب رای اعتماد تمامی وزرای معرفی‌شده بسیار محتمل‌تر است.
2-
مخالفان کابینه در اولین روز یک‌صدا و با استدلالی مشترک نسبت به بعضی از وزرا موضع‌گیری کردند؛ موضع‌گیری‌ای که در بیشتر موارد با اتهام‌زنی و زدن برچسب فتنه به افراد حاضر و غایب همراه بود تا جایی که زمینه را برای به تشنج کشیدن مجلس نیز فراهم می‌کرد. اما این موضع‌گیری خود حاکی از در اقلیت بودن چنین نگاهی در مجلس است. فقط کافی است به تعداد افرادی که به عنوان مخالف کلیات کابینه ثبت‌نام کرده‌اند نیم‌نگاهی داشته باشیم که به نظر می‌آید واقع‌بینی اکثریت نمایندگان مجلس موجب در اقلیت قرار گرفتن این دیدگاه شده است. این نگاه اقلیت در چهار سال گذشته از همه امکانات موجود برای غلبه این گفتمان استفاده کرد اما مردم در انتخابات با رای خود به روحانی به این گفتمان نه گفتند و نمایندگان نیز با توجه به حوادث قم و نقش افراطیون بیشترین اشراف را نسبت به این گفتمان و پیامدهای آن پیدا کرده‌اند.
3-
اما مجلس شورای اسلامی با 290 نماینده از سراسر کشور مواجه است؛ نمایندگانی که خود بهتر از هرکسی می‌دانند مردم در استان‌ها و شهرستان‌ها با اکثریت آرا به حسن روحانی رای داده‌اند. مطالبه مردم نیز در این انتخابات کاملا روشن و گویاست. آن‌ها در پی تغییر وضع زندگی خود هستند. مشکلات اجتماعی و اقتصادی کمر طبقات فرودست جامعه را خم کرده، سفره‌های مردم کوچک‌تر شده و دولتی که جریان اصولگرایی را در کشور نمایندگی می‌کرد نیز مسبب آن است که اگر چنین دیدگاهی نبود همین مردم به فردی غیراز روحانی رای می‌دادند. رای به روحانی خود گویای این مطالبه است و علی‌القاعده هر نماینده‌ای که خود را نماینده واقعی مردم استان یا شهرستانش بداند به کابینه روحانی رای خواهد داد. اتفاقا اینجاست که باید نشان داده شود مهم‌ترین مسئولیت نماینده دفاع از حقوق مردم و استیفای آن است. و به نظر می‌آید این واقع‌بینی در اکثریت قاطع نمایندگان مجلس نهم موجود است.
4-
اما دلیل دیگر، وقوف نمایندگان به واقعیت‌های موجود ایران در صحنه داخلی و بین‌المللی است. واقعیت‌ها بیانگر عمق و دامنه رو به تزاید این مشکلات است و اولین اولویت برای خروج از این وضعیت تاکید مشترک همه گروه‌ها بر منافع و وفاق ملی است که مقدمه آن همکاری همه‌جانبه با دولتی است که با برنامه‌ای بدون نقص وارد این کارزار سخت و دشوار شده است. و به نظر می‌آید هیچ‌یک از مخالفان حداقل در روز اول نتوانستند کوچک‌ترین ایرادی به برنامه‌های ارائه‌شده وارد کنند.
5-
با اغماض در طول چهار سال گذشته مجلس با بیشترین بی‌حرمتی به‌ویژه پس از شکل‌گیری مجلس نهم که بیشتر نمایندگان آن از فهرست مورد حمایت دولت مستقر نبودند همراه شد و اتفاقاتی در آن رخ داد که در مخیله کمتر کسی خطور می‌کرد و آنچه بی‌نیاز به اثبات است این‌که تنزل ‌شأن نمایندگی و البته جایگاه رییس‌جمهوری در هشت سال گذشته به بی‌سابقه‌ترین حد ممکن رسیده است. حال رییس دولتی آمده که قصد دارد این جایگاه را در موقعیت حقیقی خود احیا کند و انتظار و پیش‌بینی محتمل نیز اقبال اکثریت نمایندگان به این دولت و کابینه معرفی شده است که خود نشانی گویا از این واقع‌بینی است.
6-
اما دلیل دیگر که به باور نگارنده بسیار در تصمیم نمایندگان تعیین‌کننده خواهد بود تاکید رهبری بر همکاری همه‌جانبه تمامی قوا با رییس‌جمهوری است. به‌طور قطع و یقین اولین قدم برای این همکاری رای اعتماد به کابینه‌ای است که منتخب ملت به دفاع تمام‌قد از آن پرداخته است.

منبع:بهار

 

 

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: