بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بهاره آروین» مشکل از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان اولیه نیست و در دیگر ممالک هم اوضاع کم‌وبیش به همین منوال است. مشکل در ساختاری است که قرار است کاهش این تعداد اولیه به تعدادی محدود و قابل قبول برای برگزاری انتخابات را امکان‌پذیر کند
نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

شهیندخت مولاوردی» نامزدها باید پاسخ بدهند مساله اصلی برای آنها حجاب و گشت ارشاد است یا اینکه معیشت، زنانه شدن فقر، زنانه شدن اعتیاد، زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی، زنانه شدن ایذر، زنانه شدن سالمندی و... هم برای آنها دارای اهمیت است.
يکشنبه ۰۳ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 23
کد خبر: ۱۷۴۳۸
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۶
حجاريان:

رژیم شاه قابل اصلاح بود

تئوريسين جريان اصلاحات در تازه‌ترين اظهاراتش درباره انقلاب اسلامي ادعا مي‌كند فساد در دوران شاه گسترده نبود و رژیم شاه به لحاظ نظری قابل اصلاح بود، اما در عمل اين اتفاق نيفتاد.

تدبیر24: سعيد حجاريان اخيرا در تازه‌ترين اظهاراتش در گفتگو با شرق درباره پيروزي انقلاب اسلامي، به علل شكست رژيم پهلوي، فساد در حكومت شاه اشاره مي‌كند كه در ادامه به بخش‌هايي از اين مصاحبه اشاره مي‌شود.

حجاريان در پاسخ به اين سؤال كه آيا همچنان از انقلاب دفاع مي‌كنيد، مي‌گويد: نویسندگان ما معمولا انقلاب را به سه‌بخش «ماقبل»، «مابعد» و «ماجرا» تقسیم می‌کنند. البته به ماجرا، «رخداد» هم گفته می‌شود. برخی ماجرای انقلاب اسلامی را 10روز می‌دانند، یعنی از 12بهمن تا 22 بهمن 57 و برخی دیگر حدود پنج‌ماه یعنی از 17 شهریور تا 22 بهمن 57.

قصد من نیز بحث و دفاع از همین بخش، یعنی ماجرای انقلاب اسلامی است. در جامعه، خیلی‌ها می‌پرسند انقلاب برای ما چه‌کار کرد یا انقلاب چه فایده‌ای داشته است؟ مثلا می‌گویند پیش از انقلاب، قیمت دلار فلان‌قدر بوده و الان شده بهمان‌قدر، یا میزان فقر افزایش پیدا کرده و مقایسه‌های اینچنین که نمی‌خواهم به آنها بپردازم. چراکه این موضوع مربوط به «مابعد» داستان می‌شود. حرف من این است که می‌توان از ماجرا کاملا دفاع کرد و باید دفاع کرد.

حجاريان در ادامه بدون اشاره به كارشكني‌ها و رفتار ساختارشكنانه جريان چپ و اصلاحات در دهه گذشته به خصوص در جريان فتنه مقابل انقلاب اسلامي، ادعا مي‌كند كه "از ماجرای انقلاب، برخی از شخصیت‌هایی که امروز جزو جناح راست‌ سیاسی کشور هستند حاضر به دفاع نیستند و برخی افراد که نمی‌فهمند انقلاب چه بوده است یا جوانانی که از ماجرا بی‌خبر هستند."

عضو حزب منحل مشاركت درباره فساد حكومت پهلوي مي‌گويد: دقت داشته باشید که فساد در دوران شاه گسترده نبود، بلکه محدود بود به یکسری طبقات خاص، به‌خصوص ارتش. اما یک مشکل اصلی دیگر محمدرضا پهلوی این بود که پایگاه اجتماعی نداشت.

البته با همه این اوصاف، من معتقدم حتی شاه هم قابل اصلاح بود اما خودش نخواست. او مانند بیماری بود که از دست طبیب فرار می‌کند، دکتر او را دنبال می‌کند و می‌گوید تو مریضی، اما خود مریض، انکار می‌کند و می‌گوید من مریض نیستم؛ کار به جایی می‌رسد که دکتر را زندانی می‌کند. به اعتقاد من فقط یک سیستم تمامیت‌خواه، غیرقابل اصلاح است. چه تمامیت‌خواه راست و چه تمامیت‌خواه چپ. ولی حکومت‌های اقتدارگرا، دیکتاتور و مستبد، قابل اصلاح هستند.

محكوم فتنه 88 در ادامه مي‌گويد: حرف من این است که باید قبول کنیم رژیم شاه به لحاظ نظری قابل اصلاح بود، اما در عمل این اتفاق نیفتاد.

عضو شوراي شهر اول تهران همچنين درباره وضعيت فساد در زمان شاه مي‌گويد: بدترین فساد دوران شاه عدم شایسته‌سالاری بوده است. یعنی افرادی که بر سر کار می‌آمدند لزوما بهترین فرد نبودند و صرفا به دلیل نزدیکی به شاه پست می‌گرفتند. رژیم شاه کاملا یک رژیم سلطانی بود و مشکل اصلی‌اش همین بود، ضمن اینکه پول نفت، فساد می‌آورد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
8
7
بالاخره براي مطرح شذدن هر از چندگاه بايد حرفهايي زد. در سال 57 ديگر چه چيزي از رژيم شاهنشاهي باقي مانده بود كه قابل اصلاح باشد؟ كجاي رژيم شاه قابل اصلاح بود؟ شاهي كه چنان ترسو بود كه بدون اجازه آمريكا حتي جرئت خوردن يك ليوان آب را نداشت كجايش قابل اصلاح بود؟ فسادي كه آقاي حجاريان مي فرمايند گسترده نبود يعني چه؟ من كه در سال 57 دانش آموز اول دبيرستان بودم شاهدم كه يكي دوسال قبل از آن وقتي همكلاسيهاي دوران راهنمايي را بدند اردوي تابستاني در تهران وقتي برگشتند چه داستانهايي از در دسترس بودن مشروب و وقايع ديگر تعريف مي كردند. اين فقط يك نمونه اش.
جعفری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
8
7
حجاریان خدا آخر عاقبتش و ختم بخیر کنه او با زیبا کلام مثل بهاییی ها نشن
hasan
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
0
4
سئوال من از آقای حجاریان این است که اگر ما شاه را اخراج نمی کردیم و حکومت دلخواه مردم را تشکیل می دادیم و همانند انگلیس و یا دیگر کشور های پادشاهی ، پادشاه نقش تشریفاتی داشت هزینه های کمتری بر مردم تحمیل نمی شد. و سئوال دیگر من این است که آیا درست است که آقای سولیوان سفیر آمریکا در بعضی راهپیمایی ها شرکت داشته است.
به امید روزی که عدالت در سراسر دنیا و در کشور ما حاکم باشد
ناهید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
0
1
سلام، نوش دارو بعد از مرگ سهراب
بهتره فکر کنیم حالا باید چیکار کرد
گذشته خوب یا بد، درست یا غلط دیگه گذشته پس سعی کنیم حال و آینده را با عقل و تدبیر و مطالعه و ...
عالم محضر خداست قلبا و عملا باور کن تا دنیا برات بشه بهشت
دندان طمع را بکشیم و عجولانه عمل نکنیم
payam
|
-
|
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
0
0
اگه تو اصلاح شدنی هستی رژیم شاههم اصلاح شدنی بود
کاش با ...که خورده بودی ..بودی یه ...از ..تو راحت می شدن ..
ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
0
1
بزرگان می گویند: گذشته چراغ راه آینده است. امام اول می فرماید: عبرت ها زیاد و عبرت گیرنده کم است. لذابازخوانی تاریخ مفید است
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
0
0
خوب آقای حجاریان بروند شاه را از قبر در بیارورند اصلاحش کرده و استفاده کنند.
نظر شما: