تفکیک جنسیتی بدون دیدگاه افراطی امر انتخاب را تقویت میکند
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری دولت یازدهم خاطرنشان کرد: در ارتباط با
تفکیک جنسیتی دانشجویان، حضرت امام(س) و مقام معظم رهبری هشدار دادند که در جهت
اسلامیکردن دانشگاه از اقدامات ظاهرگرایانه بدون عمق و بدون انجام قبلی آزمونهای
علمیو تحقیقی باید پرهیز کرد.دانشگاه یکی از سالمترین مراکز اخلاقی کشور است و
قطعاً رعایت شئونات اخلاقی و دینی در هر محیطی و خصوصاً دانشگاه الزامیاست اما
ضرورتاً رعایت این شئونات با امور غیرمتعارف حاصل نمیشود بلکه میتواند نتایج عکس
و مخربی را به دنبال داشته باشد. در مورد برنامهها و رویکردش در وزارت علوم در
علوم انسانی ازجمله علوم سیاسی و مطالعات زنان اظهار داشت: از منظر علمیو دینی،
آشنایی با هر عرصه معرفت بشری امری ممدوح و بلکه به اعتبار آیات قرآن همچون
(اطلبوا العلم ولو بالسین) و احادیث نبوی و ائمه معصومین، واجب و ضروری است. یکی
از مهمترین عرصههای معرفت بشری علوم انسانی است که مبنا و بنیاد علوم مختلف است.
بنابراین هیچ کرانهای از علوم انسانی نباید نادیده انگاشته یا مورد غفلتِ تفحص و
تحقیق قرار گیرد.
حذف رشتههای علوم انسانی، راحتترین راه برای حذف صورت مسائل است
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات وفناوری با بیان اینکه بدیهی است ما از یکسو موظفیم
با استخراج میراث عظیم فرهنگ و دین خود، به طرح مبادی و مبانی علوم انسانی و ارائه
نظریه در زمینههای مختلف آن بپردازیم، اظهار داشت: در این راستا، توجه به کرسیهای
نظریهپردازی و ایجاد زمینههای حقوقی برای ارائه آزادِ اندیشه در محافل آکادمیک،
از وظایف مهم و مبرم به شمار میرود. و از سوی دیگر، درک صحیح از تحولات علوم
انسانی در جهان معاصر و بهرهگیری از قدرتها و آشنایی با ضعفها و کاستیهای آن
نیز از وظایف مهم مراکز علمیو پژوهشی(دانشگاه و حوزه علمیه) به شمار میرود. وی
با بیان اینکه گسترش رشتههای مطالعات علوم سیاسی، مطالعات زنان و دهها رشته دیگر
از ضروریات به شمار میرود، خاطرنشان کرد: حذف هر رشته علوم انسانی، راحتترین راه
برای حذف صورت مسائل و مشکلاتی است که به آسانی حل نمیشود. با منع و حذف، ولع و
اشتیاق بیشتری حاصل میشود و زمینه گسترش عرصه غیررسمیاین علوم گسترش مییابد.
طرح مسئله و نقد عالمانه در هر وجه علوم انسانی اعم از دینی و غیردینی، اسلامیو
غیراسلامی، دو عنصری بوده است که تمدن اسلامیرا در قرون ۴ تا ۷ هجری به اوج درخشش
خود رسانده است. بر این اساس به جای حذف هر رشته، با تقویت علوم انسانی و کارآمدی
آن با ایجاد زیرساختها، قطبها و ورود دانشجویان باهوش و ایجاد بازار کار برای
فارغالتحصیلان این رشتهها، میتوانیم خود تولیدکننده و صادرکننده نظریات علمیبه
جهان امروز باشیم.وی همچنین در پاسخ به اینکه برای رویارویی با مشکل کاهش نشاط
سیاسی در فضای دانشگاه چه راهکاری اتخاذ خواهید کرد، اظهار داشت: حضور صدها هزار
جوان بااستعداد، خوشفکر و پرانرژی در دانشگاه، باعث ایجاد عرصههای متنوع و متکثر
فعالیتهای خودجوشِ علمی، فرهنگی، اجتماعی، مشاورهای و سیاسی میشود. در این
ارتباط میتوان دو نوع نگرش را با این فعالیتها درنظر گرفت. یکی آنکه بگوییم
فعالیت دانشجویی، فینفسه فرصت است و برای این فرصت باید ساز و کارهای لازم حقوقی
و امکانات موردنیاز فراهم شود و نگرش دیگر اینکه بگويیم فعالیت دانشجویی ذاتاً
تهدیدآمیز است و باید به حداقلها در این زمینه بسنده کرد.وی با اظهار تاسف از
اینکه در سالهای گذشته شاهد رکود شدید فعالیت دانشجویان در عرصههای مختلف بودهایم
که آثار وضعی مختلفی را به همراه داشته است، خاطرنشان کرد: از اولویتهای وزارت
علوم، ساماندهی قانونمند فعالیتهای داوطلبانه دانشجویان در عرصههای مختلف است.