تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

جهانبخش خانجانی» جريان اصلاحات كه در تداوم حركت تاريخي ملت ايران در انقلاب مشروطه، انقلاب شكوهمند اسلامي و حماسه بزرگ دوم خرداد همچنان بر مشي اصلاحي و رفرميستي خود تاكيد و اصرار دارد
اتحاد مثلث!

اتحاد مثلث!

فیاض زاهد - محمد مهاجری» وضعيت جديدي كه در سپهر سياست ايران رخ نموده تا حد كم نظيري استثنايي است. براي اثبات و انتقال اين باور تلاش مي‌شود در اين نوشته به برخي ابعاد آن اشاره شود
جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - 2024 November 22
کد خبر: ۱۷۵۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۷
در برنامه میلی منفرد برای وزارت علوم مطرح شد

توقف اخراج استادان و دانشجویان

وزارت علوم و سر وکار با دانشجویان، شاید یکی از پرچالش ترین وظایف دولت جدید باشد که برای مدیریت آن جعفر میلی‌منفرد از سوی رئیس جمهور به مجلس پیشنهاد شده است.
تدبیر24:وزارت علوم و سر وکار با دانشجویان، شاید یکی از پرچالش ترین وظایف دولت جدید باشد که برای مدیریت آن جعفر میلی‌منفرد از سوی رئیس جمهور به مجلس پیشنهاد شده است. موضوعات دانشجویی و آنچه مربوط به فضای دانشگاه می‌شود، از حذف کنکور گرفته تا دانشجویان ستاره دار از موضوعات پر بحث سال های اخیر کشور بوده که حال در آستانه تشکیل دولت یازدهم، اهمیتی دو چندان یافته است. جعفر میلی منفرد وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگویی با ایلنا ازبرنامه‌هایش در صورت کسب رای اعتماد برای اداره فضای دانشگاه‌ها گفته است که شايد مهم‌ترین آن مربوط به دانشجویان ستاره‌دار است. وی می‌گوید: "متأسفانه در دولت نهم و دهم با دو پدیده غیرمترقبه و شگرف روبه‌رو شدیم که یکی بازنشستگی و اخراج تعدادی از اساتید باتجربه و مستعد در دانشگاه‌ها و دیگری پدیده‌اي بسیار موهن به نام ستاره‌دار کردن دانشجویان بود، متاسفانه این دو پدیده ضایعات بسیاری را تاکنون برای دانشگاه ایجاد کرده است و هیچ یک از این پدیده‌ها در شأن دانشگاه و آموزش عالی و نیز جامعه فرهیخته ایران اسلامی‌نبوده و نیست." وی متذکر شد: استاد رکن علمی‌ثابت و تعیین‌کننده‌ دانشگاه است. در سال‌های گذشته برخورد حذفی با اساتید مبرز به خصوص در رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی انجام شده است. همچنین در کنار بازنشسته شدن اساتید، شاهد گسترش دوره‌های دکترا بوده‌ایم. درواقع دو امر متعارض رخ داده است. گسترش دوره‌های دکترا نیازمند حضور اساتید مجرب و کارآزموده است. تجربه جهانی آزمون‌های دکترا حکایت از دانشگاه محور بودن آن دارد. متمرکز کردن امتحان دوره‌های دکترا نیز ازجمله مواردی است که با استاندارد‌های متعارف در تعارض است. در این ارتباط گزینش‌های خاص نیز مزید بر علت شد و دانشجویان پذیرفته شده باید به سوالات گزینشی غیرعلمی‌و عمدتاً سیاسی پاسخ دهند.

تفکیک جنسیتی بدون دیدگاه افراطی امر انتخاب را تقویت می‌کند
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری دولت یازدهم خاطرنشان کرد: در ارتباط با تفکیک جنسیتی دانشجویان، حضرت امام(س) و مقام معظم رهبری هشدار دادند که در جهت اسلامی‌کردن دانشگاه از اقدامات ظاهرگرایانه بدون عمق و بدون انجام قبلی آزمون‌های علمی‌و تحقیقی باید پرهیز کرد.دانشگاه یکی از سالم‌ترین مراکز اخلاقی کشور است و قطعاً رعایت شئونات اخلاقی و دینی در هر محیطی و خصوصاً دانشگاه الزامی‌است اما ضرورتاً رعایت این شئونات با امور غیرمتعارف حاصل نمی‌شود بلکه می‌تواند نتایج عکس و مخربی را به دنبال داشته باشد. در مورد برنامه‌ها و رویکرد‌ش در وزارت علوم در علوم انسانی ازجمله علوم سیاسی و مطالعات زنان اظهار داشت: از منظر علمی‌و دینی، آشنایی با هر عرصه معرفت بشری امری ممدوح و بلکه به اعتبار آیات قرآن همچون (اطلبوا العلم ولو بالسین) و احادیث نبوی و ائمه معصومین، واجب و ضروری است. یکی از مهم‌ترین عرصه‌های معرفت بشری علوم انسانی است که مبنا و بنیاد علوم مختلف است. بنابراین هیچ کرانه‌ای از علوم انسانی نباید نادیده انگاشته یا مورد غفلتِ تفحص و تحقیق قرار گیرد.
حذف رشته‌های علوم انسانی، راحت‌ترین راه برای حذف صورت مسائل است
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات وفناوری با بیان اینکه بدیهی است ما از یکسو موظفیم با استخراج میراث عظیم فرهنگ و دین خود، به طرح مبادی و مبانی علوم انسانی و ارائه نظریه در زمینه‌های مختلف آن بپردازیم، اظهار داشت: در این راستا، توجه به کرسی‌های نظریه‌پردازی و ایجاد زمینه‌های حقوقی برای ارائه آزادِ اندیشه در محافل آکادمیک، از وظایف مهم و مبرم به شمار می‌رود. و از سوی دیگر، درک صحیح از تحولات علوم انسانی در جهان معاصر و بهره‌گیری از قدرت‌ها و آشنایی با ضعف‌ها و کاستی‌های آن نیز از وظایف مهم مراکز علمی‌و پژوهشی(دانشگاه و حوزه علمیه) به شمار می‌رود. وی با بیان اینکه گسترش رشته‌های مطالعات علوم سیاسی، مطالعات زنان و ده‌ها رشته دیگر از ضروریات به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: حذف هر رشته علوم انسانی، راحت‌ترین راه برای حذف صورت مسائل و مشکلاتی است که به آسانی حل نمی‌شود. با منع و حذف، ولع و اشتیاق بیشتری حاصل می‌شود و زمینه گسترش عرصه غیررسمی‌این علوم گسترش می‌یابد. طرح مسئله و نقد عالمانه در هر وجه علوم انسانی اعم از دینی و غیردینی، اسلامی‌و غیراسلامی، دو عنصری بوده است که تمدن اسلامی‌را در قرون ۴ تا ۷ هجری به اوج درخشش خود رسانده است. بر این اساس به جای حذف هر رشته، با تقویت علوم انسانی و کارآمدی آن با ایجاد زیرساخت‌ها، قطب‌ها و ورود دانشجویان باهوش و ایجاد بازار کار برای فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها، می‌توانیم خود تولیدکننده و صادرکننده نظریات علمی‌به جهان امروز باشیم.وی همچنین در پاسخ به اینکه برای رویارویی با مشکل کاهش نشاط سیاسی در فضای دانشگاه چه راهکاری اتخاذ خواهید کرد، اظهار داشت: حضور صد‌ها هزار جوان بااستعداد، خوش‌فکر و پرانرژی در دانشگاه، باعث ایجاد عرصه‌های متنوع و متکثر فعالیت‌های خودجوشِ علمی، فرهنگی، اجتماعی، مشاوره‌ای و سیاسی می‌شود. در این ارتباط می‌توان دو نوع نگرش را با این فعالیت‌ها درنظر گرفت. یکی آنکه بگوییم فعالیت دانشجویی، فی‌نفسه فرصت است و برای این فرصت باید ساز و کارهای لازم حقوقی و امکانات موردنیاز فراهم شود و نگرش دیگر اینکه بگويیم فعالیت دانشجویی ذاتاً تهدیدآمیز است و باید به حداقل‌ها در این زمینه بسنده کرد.وی با اظهار تاسف از اینکه در سال‌های گذشته شاهد رکود شدید فعالیت دانشجویان در عرصه‌های مختلف بوده‌ایم که آثار وضعی مختلفی را به همراه داشته است، خاطرنشان کرد: از اولویت‌های وزارت علوم، سامان‌دهی قانونمند فعالیت‌های داوطلبانه دانشجویان در عرصه‌های مختلف است.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: