بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بهاره آروین» مشکل از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان اولیه نیست و در دیگر ممالک هم اوضاع کم‌وبیش به همین منوال است. مشکل در ساختاری است که قرار است کاهش این تعداد اولیه به تعدادی محدود و قابل قبول برای برگزاری انتخابات را امکان‌پذیر کند
نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

شهیندخت مولاوردی» نامزدها باید پاسخ بدهند مساله اصلی برای آنها حجاب و گشت ارشاد است یا اینکه معیشت، زنانه شدن فقر، زنانه شدن اعتیاد، زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی، زنانه شدن ایذر، زنانه شدن سالمندی و... هم برای آنها دارای اهمیت است.
چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 26
کد خبر: ۱۷۷۷۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۲
محسن غرویان استاد برجسته حوزه علمیه قم

یک سال بعد از آن واقعه تلخ

واقعیت این است که جریانی تند طی هشت سال گذشته بر قسمت‌های مختلف کشور مدیریت می‌کردند و هرازگاهی با رفتارهای اینچنینی به اظهار وجود و ابراز قدرت می‌پرداختند . . .

تدبیر24 : رفتار زشت و دور از ادب سال گذشته یک جریان سیاسی در حرم حضرت معصومه(س) کاری بود که باعث ناراحتی علما و عقلای شهر قم شد و اعتراض مردم این شهر را در پی داشت. مردم قم و تمام ساکنان این مرز و بوم متاسف شدند که حرمت حرم حضرت معصومه(س) در آن روز نگه داشته نشد و با مهری که از تربت امام حسین(ع) بود و با کفش از رئیس قوه مقننه هتک حرمت شد.

این رفتاری بود که ملت ایران آن را به هیچ وجه نمی‌پذیرفتند. البته مشخص است مطرح کردن حوادث تلخ گذشته به‌خصوص وقتی زمان زیادی از آن حوادث گذشته است، شاید کار درستی نباشد و باعث تلخی مجدد ذائقه مردمی شود که یادآوری این خاطرات آزارشان می‌دهد اما وقتی صحبت از حادثه قم می‌شود چون بحث یک روز و یک اتفاق نیست و درباره یک جریان سیاسی فعال در کشور است، باید با دقت بیشتری مورد کنکاش قرار بگیرد.

واقعیت این است که جریانی تند طی هشت سال گذشته بر قسمت‌های مختلف کشور مدیریت می‌کردند و هرازگاهی با رفتارهای اینچنینی به اظهار وجود و ابراز قدرت می‌پرداختند. حادثه 22بهمن سال گذشته قم تداوم حوادثی نظیر حادثه 15خرداد حرم امام خمینی(ره) و هجمه به یادگار امام بود و یادگار حوادث تلخ دیگری نظیر حادثه هجمه به آقای ناطق نوری در مشهد مقدس و هجمه به آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی در همین حرم حضرت معصومه(س(

                           

        

این افراد با برنامه‌ریزی منسجم در هشت سال گذشته در کشور فعالیت می‌کردند و هرازگاهی روزنه‌ای برای افشای ماهیت خود پیدا می‌کردند. اما خوشبختانه به دلایل متعدد این جریان به مرور از متن به حاشیه رانده شده است.

عتاب، تذکر و هشدار بزرگان نسبت به رفتارهای ناروا و ناشایست این افراد تاثیر بسزایی در آرام‌شدن فضای سیاسی کشور داشت. رفتار قاطعانه که تاکید شده بود به این کارها راضی نیستند، تاثیر فراوانی در کاهش فعالیت این گروه داشت و اگر عتاب آنها نبود، معلوم نبود برنامه بعدی و قربانی بعدی رفتارهای این عده چه کسی بود.

سال قبل و بعد از این اتفاقات، بزرگان کشور نسبت به این رفتارهای نادرست تذکر دادند و تاکید کردند که با این رفتارها موافق نیستند که بر همین اساس، این افراد سعی کردند کمی دست به عصاتر حرکت کنند. از سوی دیگر در انتخابات ریاست‌جمهوری سال92 مردم به اعتدال رای دادند و فضای سیاسی کشور تغییر یافت.

به این ترتیب این جریان بیش از هر زمانی احساس کرد که مجالی برای تنفس ندارد. اما به هر حال نمی‌توان اذعان داشت که این جریان سیاسی از بین رفته است. اینها بدل به آتشی زیر خاکستر شده‌اند و همچنان به دنبال مجالی برای ابراز وجود می‌گردند. بعضی تحرکات تعجب‌‌برانگیز در مراسم 22بهمن امسال نشان داد که این جریان هنوز در سپهر سیاسی کشور فعالیت می‌کند و اگر فرصتی بیابد، باز هم به همان رفتار رادیکالی خود باز می‌گردد.

به هر حال مردم ایران در این مقطع انتظار دارند که با مسببین این حوادث برخورد قانونی صورت گیرد. رفتار غلطی صورت گرفت و وقت عده‌ای از نمایندگان مجلس هم برای پیدا کردن مسببین این حادثه گرفته شد. گزارشی که البته در نهایت به صورت کامل در صحن مجلس قرائت نشد و بر سوالات و ابهامات افکار عمومی در مورد مسببین این حادثه افزود. حال این مطالبه بحق مردم است که نسبت به گزارش نمایندگان مجلس واکنش نشان مناسب و بموقع نشان داده شود تا مسببین این حادثه دیگر جرات نکنند به حیثیت افراد هجمه وارد کنند.

وقتی این رفتارهای غیراخلاقی انجام می‌شد شاهد بودیم که چه بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی پیدا می‌کرد و تحلیلگران غربی رفتار عده‌ای اندک را مبنای تفسیر و تحلیل خود نسبت به مردم ایران قرار می‌دادند. به هر حال اقدام در مورد این افراد خواسته همه مردم و به خصوص شهروندان قمی است که هر چه سریعتر نتیجه این پرونده مشخص و به عموم مردم اعلام شود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
falah
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
0
2
سلام
برجسته؟!!!
payam
|
-
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
0
0
چی می خوان این روحانیای روحانی زده از مملکت هفت آسیاب با خوت اینا می خواد بگرده مگه نه ؟!!!!!!!!!!!!!!!!
نظر شما: