بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بهاره آروین» مشکل از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان اولیه نیست و در دیگر ممالک هم اوضاع کم‌وبیش به همین منوال است. مشکل در ساختاری است که قرار است کاهش این تعداد اولیه به تعدادی محدود و قابل قبول برای برگزاری انتخابات را امکان‌پذیر کند
نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

شهیندخت مولاوردی» نامزدها باید پاسخ بدهند مساله اصلی برای آنها حجاب و گشت ارشاد است یا اینکه معیشت، زنانه شدن فقر، زنانه شدن اعتیاد، زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی، زنانه شدن ایذر، زنانه شدن سالمندی و... هم برای آنها دارای اهمیت است.
جمعه ۰۸ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 28
کد خبر: ۱۸۰۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۶

رشد ۳،۷۱ درصدی جمعیت زنان

رشد ۳،۷۱ درصدی جمعیت زنان کشور طی سال‌های گذشته
بر اساس آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران حدود 50 درصد سرمایه انسانی کشور را زنان تشکیل می‌دهند که نشان‌دهنده رشد ۳،71 درصدی جمعیت زنان طی سال‌های گذشته است. -

 

در پی تحولات اجتماعی و اقتصادی در کشورهای مختلف طی سال‌های اخیر، اوضاع اشتغال به شدت متحول شد و نیاز به نیروی کار افزایش یافت.

 

تنوع کارها و نیاز به نیروی کار متناسب با آنها افزایش مشاغل خدماتی و اداری، برنامه ریزان را بر آن داشت تا هرچه بیشتر از وجود زنان در بازار کار استفاده کنند در نتیجه روند رو به رشد حضور زنان در بازار کار شتاب و قوت بیشتری گرفته است و زنان برای دست یابی به موقعیت کار پس از ارتقای تحصیلات اوقات خود را در بیرون از خانه سپری می‌کنند.

 

از این رو به‌دنبال پیشرفت بانوان در علوم و فنون عده زیادی از زنان پس از پرداختن به فعالیت‌های اقتصادی به مرور از کار خانه‌داری کاسته و بر کوشش خود در مشاغل اجتماعی و اقتصادی افزوده‌اند.

 

در یک دوره ۵۵ ساله از سال ۱۳۳۵الی ۱۳۸۵ به استناد آمارهای سرشماری جمعیت کشور از ۱۸ میلیون و ۹۵۴ هزار نفر به ۷۵ میلیون نفر در سال ۹۰ رسیده است و بر همین اساس جمعیت زنان کشور نیز از ۹ میلیون و ۳۰۹ هزار نفر در سال ۱۳۳۵ به ۳۷ میلیون و ۲۴۴ هزار نفر  در سال ۹۰ رسیده است که این آمارها نشان می‌دهد در طی این سال‌ها جمعیت زنان کشور ۳،۷۱ برابر شده است.

 

رشد جمعیت زنان شهری و روستایی کشور طی این دوره حاکی از افزایش سهم جمعیت زنان به‌ویژه در نقاط شهری است و این آمارها حاکی است که حدود ۵۰ درصد سرمایه انسانی کشور زنان هستند و بکارگیری و استفاده از این سرمایه کشور را در دستیابی به اهداف توسعه سرعت کمک بسزایی می‌کند.

 

البته از ابتدای دهه ۸۰ رشد جمعیت بیشتر از مقدار مورد انتظار بوده است و دلیل آن هم افزایش افراد در سن ازدواج و باروری در این دهه است که عمدتا متولدین سالهای ۵۷ تا ۶۷ هستند.

 

می توان گفت که تقریبا در تمام سال‌های مورد بررسی رشد جمعیت زنان از مردان بیشتر بوده است که از نتایج افزایش امید زندگی بیشتر زنان نسبت به مردان در طی این سالها است که خود نتیجه بهبود شرایط زندگی برای همه افراد به ویژه برای زنان است. البته مقادیر رشد جمعیت مردان و زنان در دهه ۸۰ به هم نزدیک شده و در سال ۸۵ رشد جمعیت زنان حتی از مردان نیز کمتر شده است.

 

منبع: فارس


بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: