تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

جهانبخش خانجانی» جريان اصلاحات كه در تداوم حركت تاريخي ملت ايران در انقلاب مشروطه، انقلاب شكوهمند اسلامي و حماسه بزرگ دوم خرداد همچنان بر مشي اصلاحي و رفرميستي خود تاكيد و اصرار دارد
اتحاد مثلث!

اتحاد مثلث!

فیاض زاهد - محمد مهاجری» وضعيت جديدي كه در سپهر سياست ايران رخ نموده تا حد كم نظيري استثنايي است. براي اثبات و انتقال اين باور تلاش مي‌شود در اين نوشته به برخي ابعاد آن اشاره شود
سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۳ - 2024 November 05
کد خبر: ۱۹۵۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۱

آذربایجان شرقی؛ خودروساز یا مونتاژ کار

نام تبریز با صنعت در هم آمیخته شده است، شهری با قدمت چندین ساله در حوزه صنعت که در حال حاضر توانسته است قسمتی از تمرکز زدایی بخش تولید خودرو را به خود اختصاص دهد اما در این بین نکته قابل تامل مونتاژ کار بودن صنعت کاران بخش خودرو در تبریز است

نام تبریز با صنعت در هم آمیخته شده است، شهری با قدمت چندین ساله در حوزه صنعت که در حال حاضر توانسته است قسمتی از تمرکز زدایی بخش تولید خودرو را به خود اختصاص دهد اما در این بین نکته قابل تامل مونتاژ کار بودن صنعت کاران بخش خودرو در تبریز است.

 

 

 منطقه آذربایجان شرقی، با وجود قابلیت‌های برجسته این شهر و استان آذربایجان شرقی در خصوص قطعه سازی، در حال حاضر شاهد هستیم که این استان نتوانسته است سهم خود را در این بین به خوبی ایفا کند. آذربایجان شرقی از دیرباز با قطعه‌سازهای بزرگ مشهور بوده و با توجه به این‌که صنعت قطعه سازی سهم قابل توجهی در اشتغال زایی دارد، بدون شک اگر چرخه تولید خودرو نیز وارد این استان شود می‌تواند در این زمینه حرکت‌های بزرگی انجام شود.

 

 

 برای یادآوری وضعیت خودروسازی در استان و بایدها و نبایدهای این صنعت به گفت‌وگو با نمایندگان مجلس نشستیم. رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این خصوص گفت: آذربایجان شرقی با وجود مجموعه‌های بزرگ تولید خودرو می‌تواند به عنوان قطب خودروسازی کشور مطرح شود.

 

 

 رضا رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به ظرفیت تولید 500 هزار دستگاه خودرو در دو شرکت ایران خودرو تبریز و ایران خودرو آذربایجان، یادآور شد: این مجموعه‌های تولیدی می‌توانند در عرصه اشتغال‌زایی تاثیر بسزایی داشته باشند.

 

 

 وی اظهار کرد: در تفاهم نامه اولیه تولید، ظرفیت ایران خودرو تبریز 300 هزار دستگاه بوده است ولی متاسفانه در حال حاضر کمتر از 100 هزار دستگاه خودرو در آن تولید می‌شود که امید می‌رود با برنامه‌ریزی صحیح، این مهم در سال حماسه اقتصادی محقق شود. همچنین بر اساس تفاهم نامه، ظرفیت تولید ایران خودرو آذربایجان 200 هزار خودرو است.

 

 

 رحمانی با اشاره به فعالیت قطعه‌سازی در استان، یادآور شد: این مجموعه‌ها در حال حاضر توانایی تولید قطعات خودروهای اروپایی را داشته و این قطعات به این کشورها صادر می‌شود.

 

 

 رحمانی با تاکید بر تولید خودروهای به روز و با کیفیت در استان، افزود: اگر قرار بر مونتاژ خودرویی در داخل کشور باشد باید خودروهایی مونتاژ شوند که در حال حاضر در همان کشور اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

 

 وی ضمن انتقاد از اعتماد نکردن به توان فنی خودرو سازی کشور، گفت: متاسفانه در این خصوص خودمان را دست کم می‌گیریم چرا که موقعیت صادرات و توان فنی لازم در مجموعه خودروسازی کشور وجود دارد.

 

 

 رحمانی درباره مذاکره خودروسازان بزرگ کشور با شرکت‌های چینی، یادآور شد: هرگونه همکاری با کشور چین باید منوط به همکاری‌های دو طرفه بوده و انتظار می‌رود نتیجه این همکاری‌ها، تولید خودروهای با کیفیت در کشور باشد، در غیر این صورت مجلس به این موضوع ورود پیدا می‌کند.

 

 

 وی با تاکید بر حمایت از تولید داخلی، خاطرنشان کرد: صنعت خودروسازی به عنوان صنعت اشتغال آفرین در دنیا مطرح است و بدون شک این صنعت می‌تواند راهگشای مناسبی برای کاهش بیکاری در کشور باشد.

 

 

 الهوردی دهقانی، عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز عنوان کرد: بازار خودرو در ایران رقابتی نبوده و انحصار، کمر خودروسازی داخلی را خم کرده است. خودروسازان داخلی باید به سمت تولید خودروهای با کیفیت و با کمترین قیمت حرکت کنند و این امر ممکن نمی‌شود مگر با رقابتی شدن این صنعت.

 

 

 وی، وجود تعرفه‌های سنگین برای واردات خودرو را مانعی برای رقابتی شدن این صنعت، عنوان کرد و راهکار رسیدن به مرز ایده آل در خودروسازی را کاهش تدریجی تعرفه واردات خودرو و تعریف مدت زمان مشخص برای خودروسازان داخلی به منظور رسیدن به متودهای روز دنیا معرفی کرد.

 

 

 دهقانی، نبود استراتژی برای تولید خودرو را یکی دیگر از نواقص این صنعت، اعلام و تصریح کرد: باید استراتژی کلان برای این صنعت تعریف شده و آن را از حالت دوگانگی که در آن گرفتار شده رها کنیم. در حال حاضر خودروسازی ما نه دولتی و نه خصوصی محض است که این امر باعث بروز دوگانگی و در نتیجه لنگ زدن این صنعت شده است.

 

 

 وی، صاحب برند بودن ایران در بخش خودروسازی را یادآور شد و اظهار کرد: نباید این صنعت ملی به حال خود رها شود بلکه برای رشد آن باید آستین‌های همت را بالا زد که تحقق این امر نه تنها زمینه ساز رشد صنعت و به خصوص قطعه سازی کشور می‌شود بلکه شتاب چرخ‌های اقتصاد کشور را نیز در پی خواهد داشت.

 

 

 دهقانی تصریح کرد: خودروسازی واقعی در آذربایجان شرقی اتفاق نمی‌افتد و مجموعه‌های تولیدی موجود در استان مونتاژ کار مطلق بوده و در بعضی موارد حتی زمینه افزایش قیمت محصول تمام شده را موجب می‌شوند چرا که صرفا برای انجام مراحل جزیی مونتاژ خودرو، این محصول از سایر خودروسازی‌ها مانند تهران به آذربایجان شرقی انتقال یافته و دوباره مسیر برگشتی را طی می‌کنند.

 

 

 نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس، چنین رویه تولیدی و پراکندگی تولید خودرو را بدون توجیه اقتصادی دانست و گفت: با وجود تولید بیش از 80 درصد قطعات خودرو به دست قطعه سازان آذربایجان شرقی، در خوشبینانه ترین حالت، مونتاژ کار بودن برای خودروسازان برازنده استان و صنعتگران آن نیست.

 

 

 وی بیان کرد: صنعت خودروسازی نیازمند تحرک برای خروج از شرایط یاد شده است که امیدواریم با روی کار آمدن دولت و کابینه جدید، وضعیت موجود، تغییر و خودروسازی واقعی در ایران اتفاق بیفتد.

منبع:ایسنا

 

 

 

 

 

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
کاظم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
0
0
یادش بخیر مرحوم دکترفرهنگ استادگرانقدراقتصاددردانشگاه (امروزه شهیدبهشتی)وقتی صحبت از مونتاژمیشد چنان برافروخته میشدکه ازشدت خشم مشت خودرامحکم بروی میزمیکوبید وبارگهای ورم کرده گردن فریادمیزد« مونتاژخیانت بوطن است»خدارحمتش کند.
نظر شما: