بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بهاره آروین» مشکل از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان اولیه نیست و در دیگر ممالک هم اوضاع کم‌وبیش به همین منوال است. مشکل در ساختاری است که قرار است کاهش این تعداد اولیه به تعدادی محدود و قابل قبول برای برگزاری انتخابات را امکان‌پذیر کند
نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

شهیندخت مولاوردی» نامزدها باید پاسخ بدهند مساله اصلی برای آنها حجاب و گشت ارشاد است یا اینکه معیشت، زنانه شدن فقر، زنانه شدن اعتیاد، زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی، زنانه شدن ایذر، زنانه شدن سالمندی و... هم برای آنها دارای اهمیت است.
شنبه ۰۲ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 22
کد خبر: ۲۰۲۵۸
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۳

در خصوص آقای هاشمی دچار اشتباه نشدیم

علی تاجرنیا
تدبیر24: ایشان هم در زمان خود کارهایی انجام داده است که قابل نقد است و ما باید بدانیم که در دوره آقای هاشمی و به خصوص در دولت دوم ایشان فضای سیاسی کشور به شدت بسته بود و حلقه بکار گرفته شده در دولت ایشان چربش بسیار زیادی به جریان راست داشت.
هر جریان سیاسی ریشه‌دار در طول حیات سیاسی خود با پیروزی‌ها و شکست‌های گوناگونی مواجه شده و نقاط ضعف و قوتی را در کارنامه خود دارد. در ادامه سلسله گفتگوهای تحلیلی پیشین، بررسی نقاط ضعف و قوت اصلاح طلبان و همچنین بحث انتخابات سال 1384 و نحوه برخورد اصلاح طلبان با هاشمی رفسنجانی موضوعی شد تا درباره آن با علی تاجرنیا گفتگو کنیم که در ادامه می‌خوانید:

ضعف عمده جریان اصلاحات فقدان کارتشکیلاتی کارآمد است

این فعال اصلاح‌طلب با اشاره به گفتمان اصلاح‌طلبی گفت: نقطه قوت جبهه اصلاحات گفتمان آن است. این گفتمان به دلیل روزآمدی و منبعث بودن از تبادل اندیشه و نقطه نظرات مختلفی که در درون مجموعه اصلاح طلبان وجود دارد، مورد توجه قرار می گیرد. در حقیقت این گفتمان، هم به نوعی عامه فهم است و هم می تواند توسعه گرا باشد. اما اگر بخواهم در حوزه نقطه ضعف جبهه اصلاحات صحبت کنم باید بگویم که عمده ترین ضعف جریان اصلاحات فقدان کار تشکیلاتی  کارآمد و فراگیر است. آنچه که باعث شد تا تعدد کاندیداها در انتخابات سال 1384 رقم بخورد، فقدان تشکیلاتی، تعدد مراجع تصمیم‌گیری و این موضوع بود که افراد تصور می کردند زمان کارهای جبهه‌ای به سر آمده و باید به سمت کارهای حزبی حرکت کنیم.

هاشمی آن روزگار هاشمی امروز نبود

تاجرنیا در ادامه گفت: تعدد کاندیداها در سال 1384 یک اشتباه تاکتیکی بود و موجب تشدد در درون جبهه اصلاحات شد که در نهایت نیز سبب شد تا پیروزی در انتخابات شکل نگیرد. اما آن چه که به عنوان تضعیف و یا تخریب آقای هاشمی مطرح می شود، بحث صحیحی نیست. باید به این نکته توجه کرد که بسیاری از مجموعه هایی که در گذشته به تخریب آقای هاشمی می پرداختند،  شاید خارج از جبهه اصولگرائی و در درون اصلاحات بودند، اما هیچ کدام از آن ها چهره‌های شاخص و تشکیلاتی درون جبهه اصلاحات نبودند و هیچ کدام از احزاب و گروه های درون جبهه اصلاحات در راستای تخریب اقای هاشمی حرکت نکردند. در حقیقت چهره‌هایی میدان‌دار تخریب آقای هاشمی بودند که شاید هم‌اکنون هم همان رفتار های تند را به نوع دیگری دارند. نکته دیگری هم که وجود دارد آن است که آقای هاشمی آن روزها هم آقای هاشمی امروز نبود. در حقیقت ایشان چهره ای با یک دست گرایش‌های سیاسی و اجتماعی بودند که ضمن آن که تخریبشان هم کار درستی نبود، اما الزما هم بدین گونه نبود که آقای هاشمی خود را جزئی از جریان اصلاح طلبی بداند و یا آن که تعامل مثبت و سازنده‌ای با آن داشته باشد.

این نماینده پیشین مجلس افزود: این روش خوبی نیست که وقتی مدتی گذشته و افراد متناسب با شرایط تغییرات مثبتی کرده‌اند، ما هم نخواهیم گذشته آن‌ها را نقد کنیم. فلذا بنده فکر می کنم هر کسی که فعالیت سیاسی انجام می دهد، ایراداتی هم دارد و آقای هاشمی هم از این قائده مستثنی نیست. ایشان هم در زمان خود کارهایی انجام داده است که قابل نقد است و ما باید بدانیم که در دوره آقای هاشمی و به خصوص در دولت دوم ایشان فضای سیاسی کشور به شدت بسته بود و حلقه بکار گرفته شده در دولت ایشان چربش بسیار زیادی به جریان راست داشت. همچنین ما باید بدانیم که خبرگان سال 69 در زمانی اتفاق افتاد که آقای هاشمی نسبت به این انتخابات چراغ سبز نشان داد و انتخابات مجلس چهارم و نظارت استصوابی نیز با چراغ سبز آقای هاشمی شکل گرفت.

نباید منزه‌سازی کرد

علی تاجرنیا گفت: خیلی مناسب نیست که مجموعه‌های درون خود را اینچنین نقد کنیم. این هم صحیح نیست که چون زمانی افرادی در نقد آقای هاشمی تندروی کرده‌اند، امروز به منزه‌سازی ایشان بپردازیم. همه این موارد در دایره خود قابل بررسی هستند. کسانی هم که پا را از دایره نقد فراتر گذاشته و پا به تخریب آقای هاشمی گذاشته‌اند کارشان قابل نقد است.

تاجرنیا ادامه داد: در هر صورت باید توجه هم داشت که دوم خرداد 76 در امتداد 8 سال دولت سازندگی شکل گرفت و اگر تمام چیز‌هایی که مطلوب مردم بود در آن زمان رخ می‌داد، دیگر چنین حوادثی پیش نمی آمدند.

اشتباهی در خصوص هاشمی نداشته ایم

این فعال اصلاح‌طلب گفت: برخی از کسانی که فکر می‌کنند باید مجموعه‌های فعلی اصلاح‌طلب را نقد کرد، معتقدند که باید بازگردند و بحث اشتباه جریان اصلاح‌طلبی راجع به آقای هاشمی را مطرح کنند. در صورتی که به نظر من جریان اصلاح‌طلبی راجع به آقای هاشمی اشتباه نکرده است و فقط یک سری افراد دچار تندروی و تخریب شده‌اند.

تاجرنیا ادامه داد: جبهه اصلاحات در دور دوم انتخابات سال 84 از آقای هاشمی حمایت کرد و این نشانگر آن است که اصلاح طلبان آن خط کلی را گم نکرده بودند.

دچار یک خطای استراتژیک شدیم

این فعال اصلاح‌طلب گفت: آقای هاشمی امروز آقای هاشمی 8 سال پیش و یا هاشمی 16 سال پیش نیست. اصلاح طلبان امروز هم همان اصلاح طلبان گذشته نیستند و از گذشته درس‌هایی آموخته‌اند. اما آنچه که مسلم است این است که در سال 84 یک خطای استراتژیک از جانب مجموعه اصلاح طلبان رخ داد و این خطا هم تعدد کاندیداها در انتخابات آن سال بود. قطعا اگر در دور اول این همراهی را با آقای هاشمی می کردیم، ایشان شانس زیادی برای پیروزی در انتخابات داشت. کما اینکه اگر همین اتفاق در مورد آقای معین و یا آقای کروبی رخ می داد هم این مسئله تکرار می شد. بنابر این نمی توان گفت که به آقای هاشمی ظلم شده است.

وی افزود: بنده فکر می کنم که تخریب های صورت گرفته راجع به آقای هاشمی در ابتدای دوره اصلاحات و توسط یک جریان رسانه ای و نه الزاما یک جریان تشکیلاتی و سیاسی رخ داد. بخش عمده‌ای از آن هم با موضع گیری‌های هوشمندانه آقای خاتمی و با بکارگیری افراد نزدیک به آقای هاشمی در بدنه دولت خنثی شد.

تاجرنیا در پایان به سلام نو گفت: ما نباید به دنبال اختلافات باشیم و قطعا اکنون باید همگی از آقای هاشمی حمایت کنیم. ما هم اکنون هم با آقای هاشمی ارتباط داریم. قبل از آقای روحانی، ایشان کاندیدای ما برای انتخابات اخیر بودند. در مورد بحث نقد گذشته اصلاحات فکر می‌کنم که برخی افراد هم با این روش به دنبال استدلال‌سازی برای فاصله گرفتن از جریانات قدیمی‌تر و پیشرو در اصلاحات هستند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: