بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بهاره آروین» مشکل از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان اولیه نیست و در دیگر ممالک هم اوضاع کم‌وبیش به همین منوال است. مشکل در ساختاری است که قرار است کاهش این تعداد اولیه به تعدادی محدود و قابل قبول برای برگزاری انتخابات را امکان‌پذیر کند
نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

شهیندخت مولاوردی» نامزدها باید پاسخ بدهند مساله اصلی برای آنها حجاب و گشت ارشاد است یا اینکه معیشت، زنانه شدن فقر، زنانه شدن اعتیاد، زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی، زنانه شدن ایذر، زنانه شدن سالمندی و... هم برای آنها دارای اهمیت است.
سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 18
کد خبر: ۲۰۷۶۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۵
پس از ابقاء یک ساله‌ی هیات مدیره خانه سینما؛

تمام گفته‌های توحیدی و عسگرپور / «قرار نیست مدام بجنگیم»

فرهاد توحیدی ابراز امیدواری کرد که زودتر از یکسالی که هیات مدیره فعلی خانه سینما ابقاء شده است‌، انتخابات برگزار و یک هیات مدیره پرانرژی کارها را ادامه بدهد.

تدبیر24: محمد مهدی عسگرپور (مدیرعامل خانه سینما) و فرهاد توحیدی (رئیس هیات مدیره خانه سینما) صبح شنبه 24 اسفند ماه در نشستی در تالار سیف‌الله داد این تشکل صنفی، توضیحاتی را درباره مجمع برگزار شده خانه سینما (که به ابقاء یک ساله‌ی آنها رای داد) و برخی مسائل حاشیه‌ای دیگر ارائه کردند.

در ابتدا محمد مهدی عسگرپور به روند فعالیت‌های خانه سینما از زمان بازگشایی در دولت یازدهم اشاره کوتاهی داشت‌ و یادآور شد: از تاریخ 15 مهرماه مجمعی برای بررسی و تصویب اساسنامه پیشنهادی برگزار شد و پس از آن تا 27 مهرماه باید صورت‌جلسه‌ها تنظیم و به وزارت ارشاد تحویل داده می‌شد که این کار در مورد مقرر انجام شد.

او با اشاره به اینکه 29 دی ماه اساسنامه به تصویب مراجع ذی صلاح در وزارت ارشاد رسید و بعد برای ثبت شرکت‌ها ارجاع شد‌، ادامه داد: از اواخر مهرماه و اوایل آبان ماه هم براساس قراری که پیش از آن با وزارت ارشاد داشتیم‌، صنوف مرتبط با خانه سینما باید مدارک خود را شامل اساسنامه‌ها و شورای مرکزی می‌شد‌ به دبیرخانه هیات رسیدگی به مراکز فرهنگی تحویل می‌دادند و تاکید می‌کنم که قرار ما با وزارت ارشاد همین بود.

وی افزود: پس از آن مجمع عمومی دیگری در تاریخ 20 اسفند ماه برگزار کردیم که منجر به ابقای هیات مدیره فعلی برای یکسال دیگر شد.

عسگرپور خاطرنشان کرد: در خلال این مدت یعنی از ابتدا شروع فعالیت دوباره خانه سینما امور جاری این تشکل صنفی دنبال می‌شد‌ که البته بیشتر با جشنواره فجر و مدیریت بخش آرای مردمی و نیز همکاری در طرح «سینما سلام» همراه بود.

مدیرعامل خانه سینما در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه انجمن چهره‌پردازان آخرین صنفی بود که مجمع خود را در تاریخ 8 دی ماه برگزار کرد‌، گفت: مجامع برگزار شده‌، در صنوف مختلف به این دلیل برپا شدند که در دو، سه سال گذشته امکان برگزاری نداشتند. به این ترتیب در پیکره اصناف شاهد تغییر بودیم که برای دو سال فعالیت خواهند کرد، اگر قرار باشد انتخابات خانه سینما برگزار شود، با همین ترکیب جدید همین ترکیب جدید اصناف کار دنبال می‌شود.

عسگر پور با تاکید بر اینکه دستور جلسه آخرین مجمع عمومی خانه سینما از قبل مشخص و برای انتخابات برنامه‌ریزی شده بود‌، اظهار کرد: اساسنامه تصویب شده‌ تفاوت‌ها و شباهت‌هایی با اساسنامه قبلی دارد‌ که یکی از تفاوت‌های آن شکل برگزاری مجمع عمومی با حضور پنج نفر از هر صنف است، یعنی حدود 150 نفر باید در این مجمع حضور داشته باشند‌، اما دوستانی که این کار را انجام دادند به این فکر نکردند که سالن خانه سینما حدود 90 صندلی بیشتر ندارد.

مدیرعامل خانه سینما در ادامه با اشاره به اینکه باید به این موضوع اشاره کنیم که چه پروسه‌ای طی شد تا مجمع عمومی به ابقای هیات مدیره فعلی رسید و همچنین با توجه به اینکه برخی سایت‌ها از ظن خود در این‌باره مطالبی را منتشر کرده‌اند‌، توضیح داد: واقعیت این است در این مقطعی که قرار داریم تعیین و تکلیف وضعیت حقوقی اصناف مهمترین مساله است و این کار یک پروسه زمان‌بر است. البته تاکید می‌کنم منظورم از تکلیف وضعیت حقوقی اصناف، خود خانه سینما نیست چون در این باره تشکیکی در دولت قبل به وجود آمده بود،برطرف شد.

او اضافه کرد: درباره وضعیت حقوقی اصناف هم دو نظر وجود دارد‌،نخست اینکه خانه سینما به عنوان چتر گردهمایی اصناف‌، می‌تواند ماهیت صنفی خود را داشته باشد بنابراین اصناف اعتبار حقوقی خود را از این چتر می‌گیرند. نظر دیگر هم این است که چتری وجود ندارد و باید اعتبار را به وضعیت حقوقی اصناف بخشید.

عسگرپور با بیان اینکه نظریه دوم مبنی بر اینکه اصناف باید تک تک وضعیت حقوقی مشخصی داشته باشند،‌ ما را وارد فضای جدیدی می‌کند که خیلی هم مشخص نیست.

وزارت ارشاد فعلا امکان دادن مجوز صنفی ندارد

وی ادامه داد: وزارت ارشاد فعلا امکان دادن مجوز صنفی ندارد یعنی می‌تواند فقط مجوز انجمن فرهنگی بدهد. به این ترتیب در مدرک تمام گروه‌هایی که این مسیر را رفتند و تا چند ماه قبل می‌گفتند که اول هستند، انجمن فرهنگی قید شده است. یعنی گویی صنفی وجود دارد و آنها یکی از انجمن‌های آن صنف هستند و این دقیقا همان خلا قانونی است.

مدیرعامل خانه سینما تصریح کرد: برخی اعتراض می‌کنند، مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد خانه سینما قانون گریزی دارد اما جای تاسف است که برخی به راحتی قضاوت می‌کنند و سوال نمی‌پرسند که این مسیر چه مشکلی دارد؟! تا ما بگوییم آیا این مسیر به صلاح اصناف است یا نه؟! و یا اینکه این کار به معنای تغییر ماهیت صنف‌ها خواهد بود؟ یا خیر؟

عسگرپور با تاکید بر اینکه انجمن فرهنگی با صنف فرق می‌کند‌، بیان کرد: دوستانی که این مسیر را رفته‌اند آن را به عنوان افتخار تلقی نکنند، چون درگیر مسئولیت‌های مدنی و مالیات می‌شوند و همه اینها بخشی از آن مسائلی است که به خلا قانونی مربوط می‌شود اما شاید این راحت‌ترین یا قابل کنترل‌ترین راه بود که در نظر گرفته شد.

او درباره یکی از مشکلات ثبت اصناف به عنوان انجمن فرهنگی گفت: در بخشی از فعالیت اصناف تاکید شده است که اصناف سینمایی نباید کار سیاسی کنند اما اتفاقا این مساله در بخشی از فعالیت‌های انجمن‌های فرهنگی وجود دارد.

عسگر پور با انتقاد از اینکه در سه سال گذشته فرصت گفت وگو فراهم نبود و به گونه‌ای قیم مابانه صحبت شده که اینها (خانه سینما) چرا این مسیر را نمی‌روند‌، اظهار کرد: در روزهای منتهی به برگزاری مجمع عمومی بار دیگر این بحث‌ها مطرح شد ولی مجمع همواره به دنبال گزینه‌ای برای برقراری آرامش بوده است ،به همین دلیل تصمیم بر این شد که گروهی که به ثبت اصناف به صورت صنف بیشتر مسلط هستند‌، به کار خود ادامه دهند.

عسگرپور خاطرنشان کرد: اگر رابطه خانه سینما را از ابتدای فعالیت آن با دولت مقایسه کنید و البته چهار سال گذشته را در آن لحاظ نکنید، می‌بینید که خانه سینما همواره در تعامل با دولت بوده است. امروز هم تعامل با دولت شبیه آن چیزی است که در این سال‌ها بوده اما بهتر است بخش‌های بد این ارتباط را که به چهار سال گذشته مربوط می‌شود، فراموش کنیم.

مدیرعامل خانه سینما با تاکید بر اینکه نباید چهار سال گذشته را ملاک قرار دهیم افزود: همیشه گفت‌وگو وجود داشته است و اشتباه است که این تعامل را کمپینگ و یا چیز دیگری برداشت کنیم، چون قرار نیست مدام بجنگیم. به همین دلیل در مقاطعی ممکن است حرف ما با دولت یکی باشد گاهی هم ممکن است نباشد که در آن زمان باید ببینیم مصلحت چه چیزی را در نظر می‌گیرد.

او گفت: براین اساس عقل جمیع مجمع عمومی در این بود که براساس آنچه دریافت می‌کند فعلا هیات مدیره خانه سینما که چهار، پنج سال سختی را گذرانده و در پیگیری مسائل حقوقی اصناف آب دیده شده است‌، کار را ادامه دهد تا به ثبات برسد.

در ادامه فرهاد توحیدی ابراز تاسف کرد که همچنان به جای پرداختن به ماموریت اصلی خانه سینما باید مسائل روزمره و اداری این تشکل و نیز حواشی آن توضیح داده شود.

رئیس هیات مدیره خانه سینما ادامه داد: ترجیح ما این بود که امروز دوستان دیگری اینجا باشند و از برنامه‌های هیات مدیره سیزدهم سخن بگویند، به هر حال برای همه‌ ما باعث تاسف است که به جای پرداختن به مسائل اصلی، ماموریت و آنچه برگزیده شده‌ایم، ناچار هستیم مسائل روزمره اداری خانه سینما یا حواشی به وجود آمده را توضیح بدهیم.

توحیدی گفت: مهمترین نکته‌ای که می‌تواند ماموریت ما را بازتاب دهد این است که هیات مدیره خانه سینما ماموریت صنفی دارد، چون فعالان یک حرفه در یک صنف جمع می‌شوند و برای اهداف مشترک خود و بهبود شرایط تلاش کند.

وی با اشاره به اینکه زمان زیادی از پشت سر گذاشتن جشنواره سی و دوم جشنواره فجر نمی‌گذرد،‌ اظهار کرد: دوستان ما آمار تکان‌دهنده‌ای را از این جشنواره تهیه کردند که آماری را از حدود 120 فیلمی که توسط هیات انتخاب دیده‌اند استخراج شده است و در برخی حرفه‌ها 70 درصد افرادی که در این فیلم‌ها شاغل بودند، نیروهای خارج از صنف بوده‌اند. یعنی ما عملا موضوعیت خود را از دست داده‌ایم و به جای اینکه به تامین امنیت شغلی اعضای خانه سینما بپردازیم به چیزهای دیگری مشغول شده‌ایم که ما را از ماموریت خود باز می‌دارد.

توحیدی با بیان اینکه چرخه کار خانه سینما سال‌هاست که مشخص است و تا آنجا که حافظه من یاری می‌کند تنها هیات‌های مدیره‌ی دوره‌های دهم و دوازدهم جان سخت بودند که دوره ماموریت خود را سپری کردند ادامه داد: در اواسط دوره یازدهم هیات مدیره خانه سینما پیش نویس امنیت شغلی آماده و به دولت نهم تقدیم شد. همه گناه آن هیات مدیره هم تذکر به دولت برای مساله امنیت شغلی اصناف سینما بود، در حالی که این تذکر باید از طرف کسانی داده می‌شد که بر قوه مجریه نظارت داشتند.

او با طرح این سوال که چرا کمیسیون فرهنگی این مساله را نپرسید که چرا لایحه امنیت شغلی به مجلس داده نشده است و چرا صندوق بیمه بیکاری تشکیل نشد‌، ادامه داد: آنچه ما برای آن جمع شده‌ایم این است که چرخه امنیت شغلی را گام به گام پیش ببریم تا در جشنواره فیلم فجر با 120 فیلمی که 70 درصد کار آن را خارج از خانه سینما انجام داده‌اند روبرو نشویم! پس خانه سینما اینجا چه کاره است؟

رئیس هیات مدیره خانه سینما یادآور شد: در هشت سال گذشته با انهدام فعالیت‌هایی که از طرف خانه سینما دنبال می‌شد‌، مانند صدور مجوز فیلم‌های اول از طرف کانون کارگردانان، روبرو شدیم. در این مدت ضوابط زیادی کنار گذاشته شد در حالی که برای هرچیزی قاعده‌ای وجود داشت اما الان با لشگری مواجه هستیم که گاه خود اهالی سینما هم آنها را نمی‌شناسند.

توحیدی افزود: در این باره عزم جدی وجود دارد که چطور چرخه تامین امنیت شغلی مستقر و حراست کنیم؟ چطور این چرخه را به جریان سازمان سینمایی متصل کنیم تا زنگ‌ خطرهای لازم در آنجا وجود داشته باشد که اگر کسی خارج از این چرخه آمد‌، شروع به بوق زدن کند.

سخنگوی خانه سینما تاکید کرد: البته اینها به معنای آن نیست که اگر کسی خارج از خانه سینما خواست در سینما کار کند نتواند، بلکه باید با لحاظ کردن درصدی به صندوق بیکاری کارها را دنبال کرد تا به این ترتیب چرخه‌، خود ترمیمی داشته باشد و نظام صنفی را پیش ببرد.

او در ادامه سخنان خود با بیان اینکه تصور می‌کند زودتر از یک سال تعیین شده بتوانیم کار ثبت اصناف را سامان بدهیم و مجمع عمومی خانه سینما را هرچه زودتر برگزار کنیم‌، افزود: به این ترتیب افراد منتخب جدید می‌آیند تا در آرامش به ماموریت صنفی خود بپردازند.

توحیدی همچنین با اشاره به اینکه واژه‌ی «مُزمن» را برای این هیات مدیره شنیده است‌، گفت: امیدوارم زودتر از یکسال این هیات مدیره «مزمن» کارخود را به یک هیات مدیره پرانرژی بسپارد.

********

در ادامه‌ی نشست رسانه‌ای هیات مدیره خانه سینما که فرهاد توحیدی و محمد مهدی عسگرپور به نمایندگی از آنها حضور داشتند، اهالی رسانه سوالات‌شان را مطرح کردند. مطالبی درباره‌ی بیمه صندوق بیکاری ، فشارهای وارده به سینما‌، رد پای مدیران قبلی سازمان سینمایی‌، جشن خانه سینما و اختلاف‌نظر میان تهیه‌کنندگان از مسائل مطرح شده بود.

هیچ‌گاه درباره‌ هدیه ریاست جمهوری تحقیر نکردم

محمد مهدی عسگرپور در پاسخ به سوالی درباره وضعیت بیمه اصناف خانه سینما و هدیه‌ ریاست جمهوری به اصناف در دولت قبلی که رئیس هیات مدیره خانه سینما با تحقیر درباره آن صحبت کرده است،‌ گفت: تعریف خانه سینما با یک اداره کل متفاوت است و اعتبار خانه سینما به اعتبار اصنافش است، درباره هدیه ریاست جمهوری هیچ‌گاه تحقیر نکردیم اما آنچه همیشه گفته‌ایم این است که می‌شد با پولی که صرف پرداخت بُن شد‌، بیمه صندوق بیکاری را تاسیس کرد.

او توضیح داد: توصیه ما به دولت دهم این بود، شما که خانه سینما را تعطیل کردید برای اینکه نشان دهید، همه چیز خوب است بن دادید (که البته اطلاعاتی درباره اینکه به چه کسانی بن داده شده موجود نیست و گویا اطلاعات دزدیده و آتش گرفته است) با نصف آن 10-11 میلیارد تومان هزینه شده در چهار سال قبل می‌شد، صندوق بیمه بیکاری را تشکیل داد.

عسگرپور یادآور شد: ما در آن زمان به دولت توصیه کردیم و الان هم به این دولت می‌گوییم که اگر پول‌ها را جمع کنید، می‌توان صندوق بیمه بیکاری را که از سال برنامه چهارم بودجه جزو وظایف دولت بوده تشکیل داد، ما پس از هفت سال هنوز می‌گوییم این کار باید انجام شود، البته اگر می‌خواهند بن بدهد اشکالی ندارد اما صندوق بیمه بیکاری هم پیگیری کنند.

رئیس هیات مدیره خانه سینما درباره فشارهایی که روی مجموعه اصناف سینمای ایران وارد می‌شود نیز بیان کرد: واقعیت این است که نمی‌توان این مساله را نفی کرد که فشارهایی روی مجموعه فرهنگ و هنر کشور وجود دارد. البته پس از استقرار دولت یازدهم که بذر و امید کاشته شد و همچنان هم ادامه دارد‌. امیدواریم این امید در آثار سینمایی دیده شود‌، اتفاقاتی در جشنواره فجر افتاد که سینما دوباره یک شکل قطبی پیدا کرد.

سینما نظریه‌پردازانی دارند،تریبون در اختیار دارند و...

عسگرپور با اشاره به اینکه فشارهایی روی مجموع فرهنگ و مخصوصا حوزه سینما وجود دارد همانطور که در ورزش فشار بیشتری بر فوتبال وجود دارد، گفت: در سینما نظریه پردازانی هستند که تریبون در اختیار دارند و البته همواره از نبود تریبون گله می‌کنند. اینها اکثرا خارج از حوزه سینما و دلسوز هستند اما اینکه دلسوزی آنها با سینما چه می‌کند مساله دیگری است.

بخش عمده‌ای از اتفاقات حاصل یک نگاه خیرخواهانه نیست

وی با بیان اینکه خانه سینما از 31 صنف و حدود پنج هزار عضو تشکیل شده است و به هر حال اختلاف نظرهایی ممکن است در بین این تعداد اعضا وجود داشته باشد که مدیریت مجموعه را سخت می‌کند،‌ بیان کرد: بخش عمده‌ای از اتفاقات حاصل یک نگاه خیرخواهانه نیست بلکه حاصل یک بلوا است که دست از سر سینما بر نمی‌دارد.

انتخاب دبیر جشن شانزدهم بعد از تعطیلات سال نو

در بخش دیگری از این نشست، فرهاد توحیدی در پاسخ به سوالی درباره برگزاری جشن خانه سینما در دوره یک ساله‌ای که هیات مدیره فعلی فعالیت خواهد کرد اظهار کرد: هنوز دبیر جشن خانه سینما انتخاب نشده است و یکی از اقداماتی که پس از تعطیلات سال نو در دستور کار داریم، انتخاب دبیر جشن شانزدهم است.

او درباره اینکه قرار است آثار سینمایی یک سال گذشته در این جشن بررسی شوند و یا اینکه فیلم‌های مربوط به کل دو سال گذشته در جشن حضور خواهند داشت گفت: در این باره دو نظریه وجود دارد یکی اینکه تمام فیلم‌های دو سالی که جشن برگزار نشده بررسی شود، ولی دیدن و قضاوت حدود 200 فیلم غیرعملی است به همین دلیل این مساله به نظر دبیر جشن و آیین نامه‌ای که تنظیم می‌شود بستگی دارد.

در ادامه عسگرپور در پاسخ به 500 میلیونی که گفته می‌شود به خانه سینما برای پیگیری امورش پرداخت شده ‌، توضیح داد: در زمانی که خانه سینما توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعطیل اعلام شد،‌ فعالیت‌های خانه سینما پیگیری می‌شد اما به هر حال با قطع شدن بودجه با بدهی نسبتا سنگینی مواجه شدیم. البته مبالغی را برخی همکاری و به ما پرداخت کردند و الان به مرور در حال تسویه بدهی‌ها هستیم.

او اضافه کرد: با توجه به اعلام انحلال خانه سینما و ابطال این رای و اتفاقات پیش آمده، بعد اگر به دادگاه می‌رفتیم می‌توانستیم ادعای ضرر و زیان کنیم. چون حداقل طبق آخرین تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت ارشاد داشتیم، بودجه‌ای را دریافت نکردیم. اما ترجیح دادیم تفاهم کنیم مخصوصا در شرایطی که به دولت یازدهم می‌رسیدیم.

عسگرپور تاکید کرد:البته کل مبلغی که داده شده، کمتر از آن چیزی است که به یک سایت داده شده بود تا علیه این دولت فعالیت کند.

وی همچنین درباره‌ی رد پای مدیران گذشته و جواد شمقدری در برخی حاشیه‌ها و اتفاقات پیش آمده، گفت: اگر به حافظه تاریخی کوتاه مدت خود مراجعه کنید، می‌بینید که از یک سال و نیم قبل در حوزه سینما فعالیت‌هایی برای ادامه کار در دولت جدید آغاز شده بود. وقتی شما مقداری پول داشته باشید با یک سایت و چند مصاحبه می‌توانید تنش ایجاد کنید، مخصوصا اگر با کسانی مواجه باشید که مانند دولت قبل کمتر با شما بحث و جدل می‌کنند. به همین دلیل ما باید بیشتر مراقبت کنیم، هرچند جلوی برخی از مسائل را نمی‌شود گرفت، به طوری که می‌بینیم آقای ایوبی خودش مساله‌ی سازمان سینمایی در سایه را مطرح کردند.

در این بارهفرهاد توحیدی هم اشاره کرد سازمان سینمایی در سایه اوضاع را رصد می‌کند تا ببیند سازمان سینمایی فعلی چه زمانی سقوط می‌کند که بعد بیاید «لاله» را تمام کند یا فیلم‌های فاخر خود را بسازد.

‌محمد مهدی عسگرپور درباره اینکه آیا برای پیگیری مسائل خانه سینما و برطرف شدن حاشیه‌ها با کیمسیون فرهنگی هم دیداری صورت گرفته است یا خیر؟ گفت: ما مشخصا درخواست کردیم که لطفا از ما هم بشنوید و سوال کنید تا بدانید این جریان ثبت صنف‌ها به صورت انجمن فرهنگی چیست؟! چون درباره این مساله باید گفت وگو شود. البته شکل بهتر این است که کمیسیون فرهنگی بتواند مشکلات و خلا قانونی را پیدا کند نه اینکه بگوید همه در همین یک چاله‌ای که وجود دارد، بروید.

او با تاکید بر اینکه قانون‌گذار باید آسیب شناسی کند،‌ شان مجلس بسیار بالاتر از این حرف‌هایی است که مطرح می‌شود،‌ اضافه کرد: می‌گویند که اقدام قانونی می‌کنیم حتما این کار را بکنید نه اینکه همه چیز را جمع می‌کنند و در زمان مجمع عمومی خانه سینما تلافی کنند، این کار شایسته نیست، هرچند طرف مشورت آنها کسانی هستند که قبلا تلاش زیادی برای تعطیلی خانه سینما انجام دادند.

تمام راه‌های ممکن برای ثبت اصناف را پیگیری می‌کنیم

در بخش دیگری از این نشست فرهاد توحیدی با تاکید بر اینکه خانه سینما تمام راه‌های ممکن را برای ثبت اصناف پیگیری می‌کند، درباره تعاونی که قرار است در خانه سینما ایجاد شود،‌ بیان کرد: به طور جدی در حال پیگیری این تعاونی هستیم چون خانه سینما به دلیل محدودیت‌هایی که اساسنامه ایجاد می‌کند، نمی‌تواند سراغ انجام فعالیت‌های موازی با اصناف برود. به این ترتیب خانه سینما نمی‌تواند فیلم بسازد یا فیلمی پخش کند یا اینکه سینماداری کند.

او افزود: یکی از مشکلاتی که در چهار، پنج سال اخیر با آن دست و پنجه نرم کردیم، مشکل مالی و استقلال مالی خانه سینما است.

وی با بیان اینکه به همت دولت دهم حامی مالی قبلی خانه سینما دو پا داشت و دوپا هم قرض کرد و رفت، افزود: برای تامین آینده بهتر به دنبال این هستیم که چرا راه‌های دراز مدتی را می‌توان پیش بینی کرد و تعاونی سهام عام یکی از این راه‌هاست.

توحیدی توضیح داد: سهام این تعاونی در بورس عرضه می‌شود و خانه سینما موسسه‌ای با مدیریت مستقل از این تشکل صنفی و اهداف جداگانه تشکیل می‌دهد تا به این ترتیب کارهایی را که می‌توانند ارزش افزوده ایجاد کنند بتوان دنبال کرد. براین اساس در سال آینده تلاش می‌کنیم اولین مجمع عمومی این تعاونی را برگزار کنیم تا سهام آن در بورس عرضه شود.

در بخش پایانی این نشست رئیس هیات مدیره خانه سینما درباره اختلاف‌نظر در بین تهیه کنندگان و اینکه آیا قرار است در یک سال آینده کاری برای اجماع آنها انجام شود،‌ یا خیر گفت: مشکل تهیه‌کنندگی و اساسا سرمایه گذاری در سینمای ایران وضعیت روشنی ندارد که البته این ماجرا سابقه طولانی هم دارد، بنابراین مادامی که ما نتوانیم ساماندهی کنیم این مشکل وجود دارد.

عسگرپور یادآور شد: در چهار سال گذشته اتفاقی که افتاد این بود که مشکلات، ضریب پیدا کردند و بحران‌ها، اساسی شدند. یعنی پیش از این هم تهیه‌کنندگان مشکل داشتند اما با گفت وگو در اتاقی حل می‌شد، ولی در چهار سال گذشته این مساله به برکت مهرورزی به جایی رسید که تهیه‌کنندگان به قصد کُشت مقابل هم ایستادند.

وی ادامه داد: با این حال به نظرم اگر زمینه همکاری آتی آنها شکل گیرد، شرایط بهتر می‌شود و البته این اختلاف باید در سطح دیگری بررسی شود، یعنی باید دولت استراتژی مشخصی در این بخش داشته باشد.

توحیدی هم در این‌باره گفت: یکی از ایده‌هایی که در خانه سینما دنبال می‌کنیم شفاف شدن نظام اعتبارات است. چون وقتی پول نفت به حوزه سینما می‌آید به بودجه‌ای برای تولید فیلم تبدیل می‌شود و دعوا دقیقا سر همین است که چه کسی به کدام مدیر نزدیک‌تر است.

وی توضیح داد: در خانه سینما ایده‌ای که در قالب طرح‌های مختلف از جمله در قالب پیش‌نویس تشکیل سازمان نظام صنفی دنبال می‌شود‌، این است که تخصیص اعتبارات از شکل فعلی بیرون بیاید. یعنی هیاتی تشکیل شود تا با اطلاعات مشخص برای تخصیص اعتبارات تصمیم گیری شود.

رییس هیات مدیره‌ خانه سینما تاکید کرد: در این پروسه تمام اطلاعات و تصمیم گیری‌ها شفاف است چون اگر شکل تخصیص تغییر کند، بسیاری از این دعواها قابل حل خواهند بود.

امیر اثباتی، محمدرضا موینی، امیررضا خادم از جمله اعضاء هیات مدیره خانه سینما بودند که در سالن سیف‌الله داد در هنگام برگزاری نشست حضور داشتند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
صالح دلدم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
0
0
مجمع عمومی خانه سینما لغو گردید . تا زمانی که هیئت مدیره و مدیرعامل خانه سینمای غیرقانونی به باندبازی سیاسی و رفتارهای فراقانونی خود ادامه دهند این خانه همچنان از پایه ویران است و بدیهی است فقط صنوف قانونی ثبت شده تحت عنوان خانه سینمای ایرانیان به ریاست حبیب اله کاسه ساز تنها صنف قانونی و خانه سینمای رسمی می باشد . بهتر است دوستان منافع جمعی و صنفی را فدای منافع فردی خود که مسبوق به سابقه می باشد نکنند
نظر شما: