بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بهاره آروین» مشکل از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان اولیه نیست و در دیگر ممالک هم اوضاع کم‌وبیش به همین منوال است. مشکل در ساختاری است که قرار است کاهش این تعداد اولیه به تعدادی محدود و قابل قبول برای برگزاری انتخابات را امکان‌پذیر کند
نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

شهیندخت مولاوردی» نامزدها باید پاسخ بدهند مساله اصلی برای آنها حجاب و گشت ارشاد است یا اینکه معیشت، زنانه شدن فقر، زنانه شدن اعتیاد، زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی، زنانه شدن ایذر، زنانه شدن سالمندی و... هم برای آنها دارای اهمیت است.
سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 18
کد خبر: ۲۰۹۵۶
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۸

تفاوتی بین اندیشه مصباح و سلفی‌ها نمی‌بینم

حجت‌الاسلام مصطفی درایتی
تدبیر24: از لحاظ نوع عملکرد با عملکرد آن ها یکسان است. من نمی توانم تفاوت عملی بین این دو تفکر ببینم. تنها چیزی که وجود دارد آن است که آن سلفی گری، سلفی گری سنی است و این هم سلفی گری شیعی.

اخیرا آیت‌الله مصباح یزدی در یک سخنرانی سعی کرده تا با الگوگیری از شخصیت‌های دینی، مالک اشتر را به عنوان یک الگو در زیست اجتماعی و سیاسی به جوانان معرفی کند. اما وی در معرفی مالک او را یک جنگجوی خشنی تصویر کرده که کسی را در میدان زنده نمی‌گذاشت. وی در ادامه توضیح داده که مالک به وظیفه عمل می‌کرده و ما هم امروز باید به وظیفه‌مان عمل کنیم. ترویج روحیه خشن در بین جوانان فعال سیاسی و طرح این سخنان در حالی صورت می‌گیرند که تعارض کاملی با تحقق وحدت و همدلی ملی دارند. همچنین اخیرا این رهبر معنوی گروه افراطی موسوم به جبهه پایداری برخی از برداشت‌های اینچنینی خود را به امام(ره) نسبت داده است. در همین رابطه سلام نو گفتگویی با حجت‌الاسلام مصطفی درایتی انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

این پژوهشگر دینی توضیح داد: ما مانع تفکر کسی نیستیم و هرکسی می تواند اندیشه خود را داشته باشد. اما نگاه اینچنینی به حکومت و دین با نگاهی که انقلاب را ایجاد کرد هیچ گونه سازگاری ای ندارد. انتقاد جدی که ما داریم آن است که چرا این تفکرات را به حضرت امام نسبت می دهند. در صورتی که اگر آقایان بگویند که این سخن من است و آن را به شخص دیگری نسبت ندهند، طرح سخنانشان تا جایی که اصول امنیت ملی اجازه دهد هیچ مشکلی ندارد.

مصطفی درایتی در ادامه به «پایگاه خبری تحلیلی سلام نو» گفت: طالبان نیز همین حرف ها را بیان می کند. در حقیقت این اندیشه به اهل تشیع اختصاص ندارد و اگر اندیشه سلفی ها را دنبال کنید می بینید که طرز نگاه آن ها همین طرز نگاه برخی آقایان در داخل کشور است.
 
تفکر سلفی‌ها هم همین است

این استاد حوزه گفت: سلیقه آقای مصباح از دین و نوع حکومت همان چیزی است که آن را طرح می کند و اسمش را هم حکومت اسلامی می گذارد که در واقع همان خلافت اسلامی است. بعضی سلفی‌ها هم این موضوع را طرح می کنند. اما نگاه رحمانی که امام نسبت به دین و حکومت داشت، هیچ سازگاری با تفکر آقای مصباح ندارد. لذا آقایان اینگونه می‌گویند که امام قبلا نام حکومت اسلامی را به کار می برده است و منظورش هم همین تفکرات ماست. در صورتی که شما باید با این حرف بخش گسترده‌ای از زندگی امام را نفی کنید. زیرا طرح حکومت اسلامی در آن زمان با توجه به ادبیاتی بود که وجود داشته است. اما وقتی به عرصه عمل ورود پیدا می‌کند، حاصلش می شود همان جمهوری اسلامی که امام بسیار بر آن تاکید داشت و حتی حاضر نبود که یک کلمه از آن کم و یا زیاد شود. در حقیقت این نگاه مرحوم امام بوده است و مردم از همین منظر به امام اقبال نشان داده اند.
 
ارتباطی با امام ندارد

حجت الاسلام مصطفی درایتی گفت: اگر بنا باشد که از حکومت اسلامی که همان خلافت اسلامی است و برخی از اهل سنت هم آن را طرح می کنند صحبت کنیم، باید بدانیم که این یک نوع نگاه و اندیشه است اما هیچ گونه ارتباطی به نگاهی که به واسطه آن انقلاب ایجاد شد و حضرت امام به آن توجه داشت ندارد.

وی ادامه داد: بسیاری از بزرگان با این نگاه آقایان مخالفند و نگاه اینچنینی به دین و حکومت داری را مطلوب نمی دانند. اما در هر صورت این مردم هستند که انتخاب می کنند که کدام نگاه مطلوبتر است.

این سلفی گری شیعی است

درایتی در پاسخ به سوالی مبنی بر آن که تفاوت اندیشه آقای مصباح به عنوان یک روحانی شیعه با سلفی‌ها چیست؟ گفت: خود آقای مصباح باید این فرق را مشخص کند. در حقیقت نگاه سلفی ها نسبت به دین یک نگاه خشونت آمیز است و این نگاه در عملکرد آن ها به وضوح دیده می شود. این نوع نگاهی هم که برخی از آقایان در داخل دارند شاید مبانی متعددی داشته باشد اما از لحاظ نوع عملکرد با عملکرد آن ها یکسان است. من نمی توانم تفاوت عملی بین این دو تفکر ببینم. تنها چیزی که وجود دارد آن است که آن سلفی گری، سلفی گری سنی است و این هم سلفی گری شیعی.

بردن آبروی افراد را واجب می دانند

عضو شورای مرکزی مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان استان خراسان رضوی افزود: سلفی گری نگاه خاصی به دین است و عملکردش هم مبتنی بر خشونت است. به این علت به آن ها تکفیری می گویند که کسانی را که با تفکر آن ها مخالفند، مرتد و خارج شده از دین می نامند.

درایتی در پایان به سلام نو گفت: روزنامه هایی که از این تفکر حمایت می کنند، خوش سابقه‌ترین افراد را هم به صدها تهمت و اتهام متهم می کنند. نکته جالبی هم که وجود دارد آن است که این آقایان این کار خود را واجب می دانند و بردن آبروی کسی که با اندیشه آن ها موافق نیست اولین قدم آن هاست.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
5
14
من از مطلبی که نوشتید تشکر می کنم. تحلیل شما رو در صورتی که پاسخ قانع کننده ای به سوالات زیر بگیرم خواهم پذیرفت.
برای همه مشخص هست که در مقابل تفکر آقای مصباح، دوستان آقای هاشمی و طرفدرانشان صف کشیده اند. لطفاً در یک جمله بفرمایید چطور امکان دارد که آقای هاشمی متناسب با شرایط زمان و متناسب با آنچه که ایجاب می کند تغییر موضع می دهد؟
مگر مبنای فکری مشخصی ندارند که از تراز یک انسان انقلابی در چند دهه گذشته امروز به سطحی رسیده اند که شخصی بنام صادق زیباکلام (بدون داشتن درجاتی در علوم حوزوی و یا حداقل عناوین و القاب مرسوم در آن) براحتی از جانب ایشان که یک آیت ا... هستند اعلام موضع می کند؟
http://www.zibakalam.com/news/1708

آیا اگر فردا ایجاب کند که مثل پادشاه عربستان با رییس جمهور آمریکا بر سر سفره مشروب هم بنشینند برای مصلحت اینکار را می کنند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
16
4
آخه مومن این چه سئوالیه ؟مگر همه کسانی که مواضع رهبری را بیان و تفسیر می کنند شخصیت های مذهبی اند ؟ ،دکتر صادق زیبا کلام دکترای علوم سیاسی دارند،آیت ا.. هاشمی هم تنها یک شخصیت مذهبی نیست بلکه یک سیاستمدار انقلابی برجسته است ، اگر آقای زیبا کلام از قول هاشمی به تشریح احکام مذهبی می پرداخت حق با شما بود، در مورد تفکرات سیاسی آقای هاشمی هم باید بگویم، خداوند در قرآن کریم فرموده که ما شما را امتی معتدل و میانه رو فرار دادیم (آیه 143 سوره مبارکه بقره )و همچنین در آیه 106 همان سوره می فرماید ما هیچ آیه ای را نسخ نکنیم وحکم آنرا وا نگذاریم ،الا آنکه آیه ای بهتر یا مانند آن بیاوریم ، زندگی انسانها آکنده از آیات ناسخ و منسوخ است و انتظار می رود آدمیان نیز همانند پروردگارشان هر آیه ای را نسخ کنند حکمی بهتر یا همانند آن بیاورند، در ضمن وجود مجتهدین نیز به همین علت است که متناسب با هر دوره زمانی با استفاده از قر آن و حدیث احکامی را صادر کنند که ضمن تقابل نداشتن با اصول اسلامی حل کننده مشکلات روز دنیای اسلام .مسلمین باشد ، از اسلام که بگذریم آیا خود شما امروز ،همانند دوسال پیش فکر می کنید و عمل می کنید ،یا ضمن پایبندی به اصول اخلاقی و اسلامی تصمیمات جدیدی برای پیشرفت زندگی تان اتخاذ می کنید که در گذشته نمی کردید ،فکر شما بازتر شده، بر دانش شما افزوده شده، ،شرایط امروز با 2 سال پیش متفاوت است در نتیجه تفکر و عملکرد شما هم با دو سال پیش متفاوت است، تمامی این موارد در مورد شخص آیت ا..هاشمی هم صدق می کند فراموش نکنید که ایشان از نوابغ سیاسی انقلاب و از سرمایه های ارزشمند نظام است و همیشه نزدیک ترین نگاه را به اعتدال داشتند و دارند ، که متناسب با منافع ایران در هر دوره زمانی است . در مورد سئوال دوم شما هم واقعا تعجب می کنم !!حتی آنهایی که در دل ایمان به اسلام و انقلاب ندارند و از قبل آن نان می خورند هم این مسائل را رعایت می کنند ،آنوقت آیت ا.. هاشمی که خود از ستون های مستحکم نظام اسلامی است ،پای بر روی اساسی ترین احکام اسلامی نهد ؟ چرا فکر می کنید تعامل با دنیای خارج یعنی همانند آنها شدن؟ ایران باید بتواند با تمامی کشور ها رابطه برقرار کند و با آنها تعامل کند ، سیاست تقابل با جهان دیگر پاسخگو نخواهد بود .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
بسیار خوب تا حذوذی قانع شدم ولی لحن و یا سبک این مقاله بازتاب‌دهندهٔ لحن دانشنامه‌ای نیست. لطفاً کلمات ستایش‌گونه و غیر ادبی و عبارت‌های نادانشنامه‌ای را بزدایید.
مستوفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
6
13
ولی من قانع نشدم
اقدامات آقای هاشمی فاصله زیادی با یک شخصیت مذهبی دارد چه برسه به درجه اجتهاد. مردم که نمیتونن صبر کنند تا ایشان به بلوغ فکری برسند و هر روز یک موضع جدید بگیرند. مردم عادی ایراد نداره هر 2 سال یکبار نظرشون عوض بشه ولی اینکار از یک استوانه بعیده.
در خصوص مواضع سیاسی هم که زحمت رو داده اند به اصلاح طلبان خورده پا، پس عملا اعلام بازنشستگی کنند بهتره.
ضمنا حامی اصلی سلفی های منطقه پادشاه عربستان است که با تاسف فراوان در حال حاضر از بین سیاسیون ایران نزدیک ترین ارتباط رو با آقای هاشمی داره طوری که ملک عبدالله بهش میگه داداش. بعلاوه موضع هاشمی در قبال سوریه رو فراموش نکردیم.
این مواضع تنش زا کار شما حجج اسلام نیست عزیزم بگذارید بزرگترها خودشان عندالزوم صحبت میکنند و اعلام موضع انجام میشه. برای آقای ابیاتی زوده که به این حوزه ورود کنه. زودتر از موقع خودت رو خرج کنی میسوزی. باش حالا بعدا به "معتدلینی" مثل شما بیشتر نیاز میشه هنوز کار به اینجاها نرسیده که شما احساس مسولیت کنی.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
11
15
شما غلط می کنید !! شما چه کاره اید که آقای مصباح را زیر سوال می برید ! ... خاک بر سر اعتدال و اعتدالیون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۱
1
13
سلام
خب حالا شما تفاوتی نمی‌بینید، یعنی تفاوتی هم نیست؟
یکمی سعی کنید درست ببیند تا دیگه این حرفو نزنید.
اللهم ارنی الاشیاء کما هو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
هی
دوستدار هاشمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۴
3
1
با کمال معذرت روزگاری همه مبلغ این نوع حرفها بودند در حال حاضر روزگار آن حرفها گذشته و خریدار ندارد چون سلفی ها در عراق وسوریه سنگ تمام گذاشته اند وکسی مسئولیت این حرفها را به عهده نمیگیرد. با کمال معذرت حضرت امام خمینی هم میگفتند امام علی فقط یک ضربه میزد ویا زبان طالقانی شمشیر مالک اشتر بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۵
4
10
به نظر تدبیر24
رهبر معظم انقلاب نظر شخصی مثل اقای مصباح رو قبول دارن یا امثال درایتی رو؟؟
حضرت آقا قبلا نظرشونو در این مورد فرمودن. که گفتن اقای مصباح خلا وجود شهید مطهری و .. را پر کردند. اینم تو زمان هجمه همینگونه شما و اصلاح طلبان فرموده بودن.. که بد تو دهنی خوردین.
قران مجید فرموده عده ای میایند که خود را اصلاح گر می دانند اما در حقیقت مفسدند.. عینیت قران رو داریم میبینیم خدارو شکر
برین با فتنه گرایی مثل ... و ... و دارو دستشون مثل ... و..خوش باشین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۵
2
8
تا معیار وملاک ارزیابی افکار واندیشه ها چه باشد ، اگربغض وکینه باشد حرف آقای درایتی جایی برای مطرح شدن پیدا میکند . درغیر این صورت تفاوت نظر آقای مصباح بانظر آنها تفاوت بین گُـــل و خاراست.
احمد
|
Germany
|
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
3
11
باید از آقای درایتی سوال میکردید فرق بین اندیشه شما با منافقین و سلفی ها در چیست ؟
نظر شما: