عدهای از بنیاسرائیل به دلایلی که در آیات 78 و 79 سوره مبارکه «مائده» ذکر شده است؛ توسط 2 نفر از پیامبران بزرگ الهی لعنت شدند که عدهای تبدیل به میمون و عدهای دیگر نیز تبدیل به خوک شدند.
تدبیر24: در ابتدای این مطلب مهم سخن خدا را که به زیبایی توسط «اکبرالقراء» تلاوت شده است گوش کنید.
کسى که نسبت به فساد، بىتفاوت باشد ملعون انبیاست
حضرت داود علیهالسلام، بنیاسرائیل را به خاطر تخلّف از حکم تعطیلى روزهاى شنبه لعنت کرد و حضرت عیسى علیهالسلام نیز بدان جهت که بنیاسرائیل پس از خوردن مائده آسمانى که با دعاى آن حضرت و براى اطمینان قلبى آنها نازل شده بود باز کفر ورزیدند، آنان را لعنت کرد.
امام باقرعلیهالسلام فرمود: نفرین حضرت داود، آنان را خوک و نفرین حضرت عیسى، آنان را میمون کرد. (تفسیر نور)
این مطالب در تفسیر آیه 78 سوره مبارکه «مائده» آمده است، این آیه میفرماید: «لُعِنَ الَّذِینَ کَفَرُواْ مِن بَنِی إِسْرَائِیلَ عَلَى لِسَانِ دَاوُودَ وَ عِیسَى ابْنِ مَرْیَمَ ذَلِکَ بِمَا عَصَوا وَّ کَانُواْ یَعْتَدُونَ؛ از میان فرزندان اسرائیل آنان که کفر ورزیدند به زبان داوود و عیسى بن مریم مورد لعنت قرار گرفتند این [کیفر] به خاطر آن بود که عصیان ورزیده و [از فرمان خدا] تجاوز میکردند (78)»
عدم نهی از منکر، کاری زشت
آیه بعد از این آیه شریفه نیز یکی دیگر از ویژگیهای ناپسند این عده از قوم بنیاسرائیل را بیان میکند و می فرماید: «کَانُواْ لاَ یَتَنَاهَوْنَ عَن مُّنکَرٍ فَعَلُوهُ لَبِئْسَ مَا کَانُواْ یَفْعَلُونَ؛ [و] از کار زشتى که آن را مرتکب میشدند یکدیگر را بازنمیداشتند راستى چه بد بود آنچه میکردند».
امام صادق علیهالسلام میفرماید: این دسته از بنیاسرائیل که خداوند از آنها در این آیه مذمّت کرده است، کسانى بودند که در جلسات گناه وارد نمیشدند، لیکن در برخورد با گنهکاران با لبخند و انس برخورد میکردند.
همچنین در روایت دیگرى از حضرت چنین آمده است: چون بنیاسرائیل از ظالمان، منکر را میدیدند اما به جهت منافعى که از آنان میبردند، نهى از منکر نمیکردند، (تا منافعشان به خطر نیفتد و یا خطرى متوجّه آنان نشود) خداوند از آنان به بدى یاد کرده است. (تفسیر نور)
مراقب خودمان باشیم
قرآن کریم «هُدیً لِلنّاس» است؛ یعنی هدایتی برای همه مردم و در همه زمانها پس یادمان باشد که از فرمان پیامبر اعظم(ص) نافرمانی نکنیم و اگر یکی از ما مرتکب این نافرمانی شد او را از این کار نهی کنیم.