تدبیر24: سهیل صحرانورد- زمانی که سی و دومین جشنواره فیلم فجر به پایان رسید ، تهیه کنندگان فیلم هایی که در جشنواره مورد توجه مردم و منتقدین قرار گرفته بودند برای نمایش فیلمشان در اکران نوروزی به شورای صنفی نمایش درخواست دادند که این شورا فیلم های«خط ویژه» مصطفی کیایی، «چ» ابراهیم حاتمیکیا، «طبقه حساس» کمال تبریزی، «فرشتهها با هم میآیند» حامد محمدی، «آرایش غلیظ» حمید نعمتالله، «کلاشینکف» سعید سهیلی، «زندگی مشترک آقای محمودی وبانو» روحالله حجازی و همچنین «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» بهروز افخمی را برای عید نوروز۹۳در نظر گرفته اند.که از این بین فیلم های «خط ویژه» ، «چ» ، «طبقه حساس» توانستند با سینماها قرارداد اکران امضا کنند. اما «معراجی ها» آخرین ساخته مسعود ده نمکی که هم اکنون با فروش 4 میلیون تومانی اش در کشور در صدر جدول فروش فیلم ها در سال 93 است ، اکران خود را بلافاصله پس از پایان جشنواره و در فصل مرده اکران یعنی اسفند ماه آغاز کرد و به دلیل فروش فوق العاده ای که داشت در اکران نوروزی باقی ماند. همچنین فیلم «بادیگران» ناصر ضمیری توفیق اجباری نصیبش شد و به دلیل عدم ثبت قرارداد سایر فیلم ها به جمع اکران نوروزی اضافه شد.
هر فیلم برای اکران خود در سینماها باید با یکی از دفاتر پخش قرار داد امضا کنند . این دفاتر علاوه بر توافق با سینماداران برای اکران فیلم ، وظیفه تبلیغات را نیز بر عهده دارند. تعداد سینماهای پخش کننده ی یک فیلم به جز خواسته سینمادار ، به دفتر پخش کننده آن نیز بستگی دارد که تا چه اندازه دارای اعتبار و ارتباط باشد. طبیعی است سینماداران مایلند فیلمی پر فروش در سینمایشان اکران شود به همین دلیل است که «معراجی ها» سالن های بیشتری را اشغال کرد.
یکی از اصلی ترین عوامل فروش فیلم ، تبلیغات تلویزیونی است که به شکل تیزر و زیرنویس به فیلم ها تعلق میگیرد. معمولا صدا و سیما تعدادی تیزر به صورت رایگان به فیلم ها اختصاص میدهد که معمولا مانند قطره ای در دریا می ماند و آنچنان دیده نمیشوند بنابراین صاحبان فیلم مجبوراند جهت دیده شدن ، متحمل پرداخت هزینه به صدا و سیما شوند.
صدا و سیما در این زمینه بین فیلم های اکران نوروزی تفاوت آشکاری قائل شده است .تهیه کننده فیلم«طبقه حساس» درباره عدم پخش تیزرش در تلویزیون گفت: «قبل از عید نوروز، چند تیزر از فیلم طبقه حساس پخش شد اما در ایام عید مسوولان ذی ربط حاضر به پخش تیزر نشدند و این در حالی بود که ما برای پرداخت هزینه تیزرها نیز اعلام آمادگی کرده بودیم.»
جواد نوروزبیگی در ادامه افزود: « فیلم طبقه حساس اثری مفرح است که به لحاظ قانونی مجوزهای مورد نیاز را از وزارت ارشاد و دیگر مراجع قانونی اخذ کرده و عدم اختصاص تیزر در ایام نوروز امسال به این اثر سینمایی دور از عدالت است.»
یکی از شیوه های فروش ، بمباران تبلیغاتی مخاطب است . به این معنا که یک محصول درجه سوم را به شیوه های مختلف و به صورت متعدد و پیاپی تبلیغ میشود و به صورت معجزه آسایی به فروش میرسد. به نظر میرسد «معراجی ها» که محصول شبکه یک سیماست مورد توجه ویژه مسئولان قرار گرفته و به نوعی از رانت سیما جهت بمباران تبلیغاتی مردم استفاده میکند . اینجاست که عدالت معنی خود را از دست میدهد.
ای کاش مسئولان صدا و سیما ، به «خط ویژه» که سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را در جشنواره فیلم فجر را از آن خود کرده ، توجه بیشتری میکردند. فیلمی که به خود لقب "کمدی ترین فیلم جدی سال" را داده که به مسأله رانت خواری در جامعه نیز میپردازد.