ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

مینو خالقی - «صلح پایدار تنها زمانی ممکن است که طرفین به هزینه‌های تنش‌آفرینی بیشتر از منافع آن بیندیشند»، شاید بیش از هر زمان دیگری درباره رابطه ایران و آمریکا، خصوصا در شرایط فعلی، مصداق داشته باشد.
روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

محمدمهدی محمدی - اقتصاد دیجیتال با تعریف سازوکارهای اقتصادی مبتنی بر داده و فناوری، به یکی از مهم‌ترین عناصر ساختار اقتصادی جهانی تبدیل شده است. این مفهوم نه تنها شامل تجارت الکترونیک می‌شود، بلکه به تمامی ابعاد استفاده از فناوری‌های دیجیتال در زندگی روزمره، از مبادلات مالی تا ارتباطات، پرداخته و تأثیر قابل توجهی بر رفتارهای اجتماعی، فرآیندهای مدیریتی و ساختارهای زیرساختی جوامع دارد. با پیشرفت‌های مداوم و ظهور فناوری‌های نوآورانه، به‌ویژه در حوزه‌های هوش مصنوعی، بیگ دیتا، اینترنت اشیاء و بلاک‌چین، تحولات عمیق‌تری در بازارهای جهانی و شکل‌گیری مدل‌های کسب‌وکار جدید مشاهده می‌شود.
چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۴ - 2025 August 13
کد خبر: ۲۲۷۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۷
به بهانه ی توقیف روزنامه ی ابتکار

نقش و جایگاه مطبوعات در ایران و جهان

جامعه ی رسانه ای و وسایل ارتباط جمعی به ویژه مطبوعات و روزنامه ها ، چه در ایران و چه در دیگر کشورهای جهان، عامل تعیین کننده ای در پیدایش و گسترش بحران های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و نیز کنترل و مدیریت این بحران ها هستند.
تدبیر24: از دیدگاه صاحبنظران، وسایل ارتباط جمعی مانند روزنامه ها، رادیو، تلویزیون، اینترنت و مطبوعات از یک سو می توانند با جعل و تحریف و تخریب و فریب، جامعه ای «یکسر همگن» به بار بیاورند و در شکل گیری دولت های خودکامه، اقتدارطلب و استبدادی نقش بیافرینند و از سوی دیگر، قادرند تلاش های انحصارطلبانه ی برخی حکومت ها و دولت ها را بی اثر سازند، جامعه ی مدنی را تقویت و مفاهیم تعاون اجتماعی، تساهل، انتقاد سازنده و آزادی های سیاسی را ترویج کنند.

مطبوعات و روزنامه ها می توانند علت ها و دلایل فرهنگی، اقتصادی و سیاسی بحران ها را برای حاکمیت تبیین سازند، کمک کار دولت ها در ایفای وظایفشان از جمله پیشبرد امر مهم توسعه ی همه جانبه باشند و به ابزار و عناصر مهمی برای گسترش تنوع و تکثر فرهنگ ها و جهان نگری های گوناگون بدل شوند.

** اهمیت، ضرورت و جایگاه رسانه ها

ظرف دویست سال گذشته در بخش هایی از شرق و خاورمیانه و نیز ایران (دهه هایی پیش از پیروزی نهصت مشروطیت تاکنون) در اثر ظهور و تقویت تدریجی رسانه ها ، عامه ی مردم و حتی اقلیت های مذهبی و قومی توانسته اند با حقوقشان آشنا شوند. به دلیل تلاش وسایل ارتباط جمعی، فرهنگ ها و خرده فرهنگ های مختلفی به کانون توجه افکار عمومی راه یافته اند و گروه های گوناگون سیاسی و اقتصادی به داشتن حق بیان و آزادی سیاسی و قدرت اقتصادی اذعان دارند.

بی شک، رسانه ها در جهان سوم و خاورمیانه از جمله ایران، تکیه و تاکید بر گسترش پیوسته ی کمی و کیفی خود داشته و دارند و این گسترش همواره با چندگانه سازی، آزادی و حقوق جوامع، اقلیت ها، گروه های متفاوت و گونه گون (متنوع) و نیز با معرفی هر چه بیش تر خرده فرهنگ ها همراه بوده است. به همین دلیل است که جامعه ی سیاسی مبتنی بر مطبوعات آزاد و مستقل و رسانه های گروهی گوناگون در تقابل جدی با جامعه ی بسته و تک صدایی قرار گرفته و می گیرد.

رسانه ها و مطبوعات که به ارایه اطلاعات در باره ی «هر چه که در جامعه و دولت می گذرد» می پردازند در واقع می توانند و تا حد زیادی توانسته اند به تدریج به خودآگاهی و تحقق توسعه ی فراگیر کمک کنند. همچنین آزادی ای که رسانه ها به بسیاری از جوامع، فرهنگ ها و جهان نگری ها عرضه کرده اند، آرمان «جامعه ی شفاف» و «دولت حداقل و پاسخگو» را عینیت بخشیده اند.

** مسوولیت و وظایف مطبوعات

رسانه ها به ویژه مطبوعات و روزنامه ها، کاربردشان به رعایت اصول اخلاقی و حرفه یی است که پایبندی به آنها، به ویژه در دوره ی بحرانی اهمیت دارد. رعایت این اصول، تلاش برای انعکاس «واقعیت»، تشویق به مشارکت فعال و حداکثری مردم از جمله گروه های مرجع (دانشگاهیان، روشنفکران، روحانیان و به طور کلی قشر تحصیل کرده) در امور سیاسی، امیدوار کردن مردم به اثر گذار بودن میزان مشارکت و آرایشان، اطلاع رسانی در راستای برگزاری انتخابات سالم، آزاد و قانونمند، کمک به نامزدها برای ارایه برنامه و نیز ایجاد رقابت میان آن ها، کوشش برای ایجاد وفاق و تساهل میان مقام ها، احزاب و گروه های سیاسی و کمک به توسعه ی سیاسی کشور از مهم ترین مسوولیت ها و وظایف رسانه ها و روزنامه ها است.

تکیه بر غریزه و غرض، صداقت نداشتن در اطلاع رسانی ( تناقض گویی، مبالغه و اغراق ، تفرقه افکنی، تحریف ، سانسور)، ترس و خودسانسوری، بداخلاقی، ارعاب، ایجاد دشمن فرضی ، موثق نبودن پیامها، عینی و واقعی نبودن پیامها و اخبار، بی طرف نبودن، استقلال نداشتن، جریان سازی توهم آمیز و غیراخلاقی و ...از جمله مواردی است که نه تنها جزو وظایف و مسوولیت های رسانه ها و روزنامه ها به شمار نمی رود که در روند انجام رسالتشان، خلل و مانع ایجاد می کند.

** مشکل تراشی برای رسانه ها و مطبوعات

برخی دولت ها و شخصیت های اقتدارطلب همواره از رسانه ها و مطبوعات به عنوان ابزار تخریب، تحریف واقعیت و بدنام کردن منتقدان و مخالفانشان استفاده کرده اند و مانع ایفای مسوولیت هایشان شده اند. دخل و تصرف دولت ها ، امیال ِافراد متنفّذ و برخی باندهای سیاسی و اقتصادی در سیاست ها و برنامه های وسایل ارتباطی و جامعه ی رسانه ای و مطبوعاتی به سانسور و خودسانسوری منجر شده و می شود و آینه ی ارتباطی میان جامعه و دولت را کدر کرده و می کند.

بالاتر از این، تحریف، تحدید، تهدید و دخل و تصرف دولت ها و شخصیت های متنفذ در امور و مسوولیت مطبوعات و رسانه هایی که می خواهند مستقل بوده و کار حرفه یی خود را انجام دهند «انگاره ی آزادی که بر خودآگاهی و دانش مبتنی است» جای خود را به مردم فریبی، قطع ارتباط میان جامعه مدنی و دولت و در نهایت افول عقلانیت و واژگونی واقعیت می دهد.

مطبوعات و رسانه ها در غرب، شرق، جهان سوم و خاورمیانه دست کم با 2 مانع اساسی دیگر رو به رو هستند: یکی موانع محیطی همچون قوانین و مقررات غیر عقلانی، سانسور حکومتی، توقیف و تهدید و دخالت (1) و موانع اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی.

دوم موانع درون سازمانی مانند تاثیر مستقیم سلیقه ی مدیریت ها بر محتوای رسانه و مطبوعات، نبود تخصص های لازم و فقدان کادر مناسب حرفه ای. به بیان دیگر، بیش تر افرادی که در رسانه های کشورهای خاورمیانه مشغول کار هستند از آموزش های لازم حرفه ی خبری و روزنامه نگاری برخوردار نیستند.

به یقین رسانه ها و مطبوعات در چنین شرایطی نمی توانند مسوولیت واقعی خویش را انجام دهند و به شکل گیری و جهت دهی دقیق افکار عمومی آن گونه که منافع ملی اقتضا می کند، دست یازند.

پیامد این امر (توقیف و مانع تراشی برای رسانه ها و مطبوعات) بی اعتبار شدن کارکرد آن ها و در نتیجه کدر شدن رابطه ی میان جامعه و دولت و بروز تدریجی بحران های سیاسی مانند بحران هویت، مشروعیت، سلطه ،نفوذ و کارآمدی است؛ همانند بحران و سپس فروپاشی و تجزیه ای که در اتحاد جماهیر شوروی و نیز در برخی کشورهای خودکامه ی عربی به وقوع پیوست.

به طور کلی و خلاصه، در اثر توقیف روزنامه ها یا دخالت و تحکم دیگران به ویژه حکومت ها و دولت ها در امور رسانه ها و روزنامه ها، آن ها سه ویژگی زیر پیدا می کنند. در این صورت خواه ناخواه زمینه های بحران سیاسی به وجود می آید. تاریخ سیاسی معاصر کشورهای خاورمیانه و اسلامی گواه این مدعا است:

- یک دستی و همسویی صاحبان امتیاز و مدیران مسوول مطبوعات و رسانه ها و بیشتر قلم زنان آن ها با سیاست های دولت (به معنای فراگیر و مجموعه ی قوا).

- اِعمال سانسور بر رسانه ها و روزنامه ها و نویسندگان مطبوعات و کتاب ها.

سانسور و تحدید مطبوعات و نشریات باعث می شود آن ها قدم به قدم رو به سطحی شدن و روزمرگی بروند و در عمل، نشریات بی محتوا و سرگرم کننده یکه تاز میدان شوند. وقتی محتوا و فحوای رسانه ها و مطبوعات یک کشور فاقد هنجارها و ارزش های خبری لازم باشد در نتیجه، تازگی و قابلیت انتشار - که از عناصر اصلی رسانه ها و مطبوعات به شمار می آید- مورد توجه دست اندرکاران آن ها قرار نمی گیرد.

- حساسیت برخی از حاکمان و دولتمردان در برابر کوچک ترین خرده گیری سبب می شود تا هیچ گونه مطلب جدی و انتقادی در رسانه ها و روزنامه ها درج نشود.

در صورت نبود سه نکته و ویژگی یاد شده ، رسانه ها و مطبوعات به عنوان پیام و نیز کانال های انتقال پیام می توانند با پرهیز از افراط و تفریط و تخریب و شایعه سازی و نیز حفظ و رعایت اصل بی طرفی، نقش اصلاحی خود را ایفا کنند.

ارتقای فرهنگ سیاسی، افزایش حضور و مشارکت عمومی، ایجاد وفاق، نشاط و امید در جامعه، افزایش سطح آگاهی در میان شهروندان، شناساندن وظیفه و تقویت حس مسوولیت پذیری افراد، نقد و پاسخگو کردن مقام ها و دولتمردان، شفاف ساختن روابط میان جامعه مدنی و حاکمیت با اطلاع رسانی دقیق و بموقع و اجتناب از سانسور و خودسانسوری و ... از جمله نقش های اصلاحی رسانه ها و مطبوعات است که باعث جلوگیری از بحران سیاسی یا کنترل و مدیریت آن می شود.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: