ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

مینو خالقی - «صلح پایدار تنها زمانی ممکن است که طرفین به هزینه‌های تنش‌آفرینی بیشتر از منافع آن بیندیشند»، شاید بیش از هر زمان دیگری درباره رابطه ایران و آمریکا، خصوصا در شرایط فعلی، مصداق داشته باشد.
روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

محمدمهدی محمدی - اقتصاد دیجیتال با تعریف سازوکارهای اقتصادی مبتنی بر داده و فناوری، به یکی از مهم‌ترین عناصر ساختار اقتصادی جهانی تبدیل شده است. این مفهوم نه تنها شامل تجارت الکترونیک می‌شود، بلکه به تمامی ابعاد استفاده از فناوری‌های دیجیتال در زندگی روزمره، از مبادلات مالی تا ارتباطات، پرداخته و تأثیر قابل توجهی بر رفتارهای اجتماعی، فرآیندهای مدیریتی و ساختارهای زیرساختی جوامع دارد. با پیشرفت‌های مداوم و ظهور فناوری‌های نوآورانه، به‌ویژه در حوزه‌های هوش مصنوعی، بیگ دیتا، اینترنت اشیاء و بلاک‌چین، تحولات عمیق‌تری در بازارهای جهانی و شکل‌گیری مدل‌های کسب‌وکار جدید مشاهده می‌شود.
سه‌شنبه ۳۱ تير ۱۴۰۴ - 2025 July 22
کد خبر: ۲۳۶۲۱
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۱

شرایط عجیب فروش اقساطی خودرو!

شرایط فروش اقساطی خودرو در برخی دفاتر فروش و نمایشگاه‌های اتومبیل غیرشفاف و به ضرر مصرف‌کنندگان است.
تدبیر24: برخی از دفاتر فروش خودرو در سطح شهر محصولات خود را به صورت اقساطی نیز به خریداران عرضه می‌کنند با این حال در بیشتر موارد این شرایط نامناسب و به ضرر خریداران است.
طبق عرف معمول در بازار آزاد خودرو، نمایشگاه‌های اتومبیل برای فروش اقساطی محصولات خود سالانه بیشتر از 35 درصد سود بابت اقساط خودرو از خریداران دریافت می‌کنند.
 
از آن سو نمایشگاه‌های اتومبیل قیمت خودرو را برای فروش اقساطی گران‌تر از قیمت نقدی آن اعلام می‌کنند به عنوان مثال قیمت فروش اقساطی یک خودروی 40 میلیون تومانی حدود 42 میلیون تومان اعلام می‌شود.
 
بخش حساس خرید اقساطی خودرو از نمایشگاه‌های اتومبیل، ارائه تعدادی چک (معمولا به صورت حامل و بی‌نام) به فروشنده است. به عنوان مثال در صورت تسویه یک ساله باقی مانده قیمت خودرو، 12 فقره چک به مبلغ اصل و فرع مبلغ اقساط ماهانه از خریدار دریافت می‌شود.
 
نکته جالب‌تر آن است که فروشندگان این چک‌ها را برای خرید خودرو و دیگر خدمات مورد نیاز به فروشندگان سایر بازارها واگذار می‌کنند آن هم در حالی که تا زمان تسویه کامل اقساط، سند خودرو در رهن فروشنده بوده و به نام خریدار نمی‌شود.
 
درواقع این شیوه فروش اقساطی خودرو به این معناست که فروشندگان از یک سو سود سالانه بیش از 35 درصدی بابت فروش اقساطی از خریداران دریافت می‌کنند و از آن سو نیز با خرج کردن و واگذاری چک‌های دریافتی به دیگر افراد، این چک‌ها را پیش از موعد اصلی تبدیل به پول نقد می‌کنند.
 
درواقع فروشنده پول کامل خودروی فروخته شده را بخشی به صورت نقد و بخشی به صورت چک‌هایی که به سرعت تبدیل به پول نقد می‌شود، همان ابتدا از خریدار دریافت کرده و از آن سو بهره 35 درصدی هم از خریدار دریافت می‌کند.
 
علاوه بر شرایط یاد شده که تبدیل به عرف نمایشگاه‌های اتومبیل شده است برخی از دفاتر فروش خودرو در ضرب و تقسیم مربوط به محاسبه میزان سود و بهره تسهیلات پرداختی نیز دست برده و معمولا بهره بیشتری نسبت به نرخ عنوان شده از خریداران دریافت می‌کنند.
 
در برخی از این موارد خریداران پس از انعقاد قرارداد و پی بردن به این تخلف به دفتر فروش خودرو مراجعه کرده‌اند با این حال به دلیل امضا کردن قراداد خرید موفق به احقاق حقوق خود نمی‌شوند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: