تدبیر24 : بهمن 57 طی حکمی از سوی امام خمینی(ره)، مهندس بازرگان مامور تشکیل دولت موقت و برگزاری انتخابات می شود. 12 فررودین 58 مردم با حضور در پای صندوق های رای به جمهوریتی رای می دهند که اسلامی بودن را سرلوحه کار خود قرار می دهد، از همان روزهای ابتدایی انقلاب امام امت بر نقش مردم تاکید داشت، او میزان را رای ملت می دانست و تاکید داشت مردم ولی نعمتان نظام هستند. مردم ایران، همان جماعتی که در برابر رژیم پهلوی به پا خواستند و به برپایی نظام جمهوری اسلامی رای مثبت دادند و هشت سال برای دفاع از خاک وطنشان خون دادند نشان داده اند که خوب و بد را خوب می شناسند و بهترین قضاوت را انجام می دهند. کما اینکه اگر در فهیم بودن مردم ایران شک و شبهه ای وجود داشت حتی برای یکبار هم که شده ولی فقیه حداقل تذکری به مردم درباره انتخاباشان می داد یا انتخابی را که به اسلام ضرر می زد مورد تنفیذ قرار نمی داد.
امام خمینی(ره) و پس از او مقام معظم رهبری در تمامی عرصه ها سخن از ارحج بودن رای مردم کرده اند و همین اجرحیت و فهیم بودن است که انتخاب رهبری را از طریق انتخاب اعضا مجلس خبرگان رهبری بر عهده مردم گذاشته است تا این مردم باشند که در تمامی عرصه ها حرف اول را بزنند و برای خود تصمیم گیرند. هر چند سال 84 آرزوی اصولگرایان به قمر نشست و احمدی نژاد رئیس جمهور دولت نهم شد در همان مقطع محمد تقی مصباح یزدی که اطاعت از احمدی نژاد را اطاعت از خدا تلقی کرده بود در روزهای پس از انتخاب او به عنوان رئیس جمهور در دیدار با مرد گرمساری پاستور انتخاب احمدی نژاد را مشحون از کرامات و معجزات دانست و چنین مرتبه ای را مشابه به دوران پیامبر عنوان کرد.
آیت الله مصباح یزدی پدر معنوی جبهه پایداری و حامی سعید جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم روز گذشته ابتدا به حمایت دلواپسانی پرداخته بود که چهارشنبه بدون مجوز برابر وزارت کشور تجمع کرده بودند. او در بخشی از سخنانش آشکارا به دولت حسن روحانی اتهام می زند:"وقتی که برای کسب قدرت با یهودیها در این نظام لابی میکنند نمیتوان انتظار داشت که دغدغه فرهنگ را داشته باشند و برای رفع آن تلاش کنند."اما او پا را از این فراتر می نهد و میگوید:"امام خمینی (ره) در زمان انقلاب و شکل گیری نهضت انقلاب اسلامی که سئوال شد طلاب را شکنجه میدهند آیا بازهم نیاز به جهاد و مبارزه است، تاکید کردند که تقیه امروز حرام است و برای حفظ اسلام تا پای جان باید ایستادگی کرد.در شرایط کنونی باید ایستادگی و مقابله کرد و بت آزادی را شکست و قدم در راه صحیح گذاشت یا اینکه میتوان پای در راه شیطان و هوای نفس و آزادی گذاشت." وی همچنین به تعبیری به جمله تاریخی (( میزان رای ملت است )) حمله می کندو می گوید:"برخی ادعا میکنند که امام راحل (ره) به میزان بودن رای مردم تکیه داشتهاند، خب شاید روزی مردم رای دهند که امام عصر (عج) ظهور نکند، شاید مردم بر خلاف احکام الهی رای دادند آیا به این رای باید توجه داشت.ما که در این جامعه مسئولیت هدایت مردم را عهده دار هستیم باید توجه داشته باشیم که به پیامبران ما ساحر و مجنون میگفتند تا آنها را از قدم گذاشتن در مسیر خدا و اهدافشان باز دارند و به آنها توهین میکردند، بنابراین ما هم باید به شرایط اشراف داشته باشیم و از توهین و تحقیر هراس نداشته باشیم."
نظر رهبر معنوی دلواپسان درخصوص رای مردم سبقه ای تاریخی دارد و بار اول نیست که او رای مردم را بی اهمیت می داند. در زیر به چند نمونه از سخنان مصباح یزدی در همین زمینه اشاره می شود:
1.هفته نامه پرتو به تاریخ 7 دی ماه 84: اینکه امام قانون اساسی را تصویب کرد این یعنی من دستور می دهم این گونه عمل کنید و اعتبار پیدا می کند چون او امضا کرده است. اگر امضا نکرده بود هیچ اثری نداشت. حتی اگر تمام مردم هم رأی می دادند هیچ اعتبار قانونی و شرعی نداشت.
2.همایش جبهه پایداری 5 دی 91: یکی از اشتباهات این است که برخی گمان میکنند رای دادن حق مردم است و به هرکه دلشان بخواهد میتوانند رای بدهند.
3.دیدار با طلاب 16 اسفند 91:امام (ره) چون درصدد نفی حکومت سلطنتی بودند، لفط جمهوری را به کار بردند.اينكهامام(ره) مثلا ميفرمايند ميزان رأي ملت است، نه به اين معنا كه اگر ملت ديگر اسلام را نخواستند، ما هم اسلام را كنار بگذاريم، بلكه از آنجا كه آنچه در ادبيات سياسي امروز ملاك عمل قرار گرفته، رأي مردم است، امام (ره) براي اقناع طرفهاي مقابل، به رأي مردم استدلال ميكنند.
مصباح یزدی اینگونه درباره رای مردم نظر می دهد در حالیکه نظر امام خمینی(ره) به گونه ای دیگر بود؛ بازخوانی برخی سخنان پیر جماران و درک فاصله داشتن رهبر معنوی دلواپسان با سخنان رهبر انقلاب خالی از لطف نیست:
1.ملت باید الآن همه شان ناظر امور باشند، اظهار نظر بکنند در مسایل سیاسی، در مسایل اجتماعی، در مسایلی که عمل می کند دولت.
2.پشتوانه یک حکومتی ملت است، اگر یک ملتی پشتوانه حکومتی نباشد این حکومت نمیتواند درست بشود، این (حکومت)نمیتواند برقرار باشد.
3.از حقوق اولیه هر ملتی است که باید سرنوشت و تعیین شکل و نوع حکومت خود را در دست داشته باشد.
4.همان مردمى كه دست در دست هم دادند و دلیرانه عرصه را بر شاه تنگ كردند، همانها با هدایت كسانى كه همیشه دلسوز آنان بودهاند، نوع حكومت دلخواه خود را انتخاب مىكنند.
5.اگر مردم به خبرگان رأى دادند تا مجتهد عادلى را براى رهبرى حكومتشان تعیین كنند، وقتى آنها هم فردى را تعیین كردند تا رهبرى را به عهده بگیرد، قهرى او مورد قبول مردم است. در این صورت او ولىّ منتخب مردم مىشود و حكمش نافذ است.
امام خمینی در سخنان خود مردم را ولی نعمت می داند و رای و نظارت آنها را دارای ارجحیت اما برخی این روزها بر طبلی می کوبند که نظر مردم مهم نیست. در پایان به سخن حسن روحانی در 14 مهر 88 استناد می کنیم که در واکنش به نظراتی اینچنینی گفت:))امام گفته است میزان رای ملت است. برخی خوششان نمیآید و میگویند رای ملت باید تشریفاتی باشد. امام از پویایی فقه حرف زدند برخی که با تحجر بیشتر دمساز هستند از این موضوع خوششان نمیآید. امام گفتهاند نظامیها در اهداف سیاسی وارد نشوند ولی برخی ازاین حرفها خوششان نمیآید.))