بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بهاره آروین» مشکل از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان اولیه نیست و در دیگر ممالک هم اوضاع کم‌وبیش به همین منوال است. مشکل در ساختاری است که قرار است کاهش این تعداد اولیه به تعدادی محدود و قابل قبول برای برگزاری انتخابات را امکان‌پذیر کند
نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

شهیندخت مولاوردی» نامزدها باید پاسخ بدهند مساله اصلی برای آنها حجاب و گشت ارشاد است یا اینکه معیشت، زنانه شدن فقر، زنانه شدن اعتیاد، زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی، زنانه شدن ایذر، زنانه شدن سالمندی و... هم برای آنها دارای اهمیت است.
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 17
کد خبر: ۲۳۶۴۸
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۹
سوالی که باید مصباح و پیروانش پاسخ دهند:

از اندیشه امام(ره) عبور میکنید؟ میزان، رای کیست؟!

مصباح یزدی: "وقتی که برای کسب قدرت با یهودی‌ها در این نظام لابی می‌کنند نمی‌توان انتظار داشت که دغدغه فرهنگ را داشته باشند و برای رفع آن تلاش کنند. "

تدبیر24 : بهمن 57 طی حکمی از سوی امام خمینی(ره)، مهندس بازرگان مامور تشکیل دولت موقت و برگزاری انتخابات می شود. 12 فررودین 58 مردم با حضور در پای صندوق های رای به جمهوریتی رای می دهند که اسلامی بودن را سرلوحه کار خود قرار می دهد، از همان روزهای ابتدایی انقلاب امام امت بر نقش مردم تاکید داشت، او میزان را رای ملت می دانست و تاکید داشت مردم ولی نعمتان نظام هستند. مردم ایران، همان جماعتی که در برابر رژیم پهلوی به پا خواستند و به برپایی نظام جمهوری اسلامی رای مثبت دادند و هشت سال برای دفاع از خاک وطنشان خون دادند نشان داده اند که خوب و بد را خوب می شناسند و بهترین قضاوت را انجام می دهند. کما اینکه اگر در فهیم بودن مردم ایران شک و شبهه ای وجود داشت حتی برای یکبار هم که شده ولی فقیه حداقل تذکری به مردم درباره انتخاباشان می داد یا انتخابی را که به اسلام ضرر می زد مورد تنفیذ قرار نمی داد.

امام خمینی(ره) و پس از او مقام معظم رهبری در تمامی عرصه ها سخن از ارحج بودن رای مردم کرده اند و همین اجرحیت و فهیم بودن است که انتخاب رهبری را از طریق انتخاب اعضا مجلس خبرگان رهبری بر عهده مردم گذاشته است تا این مردم باشند که در تمامی عرصه ها حرف اول را بزنند و برای خود تصمیم گیرند. هر چند سال 84 آرزوی اصولگرایان به قمر نشست و احمدی نژاد رئیس جمهور دولت نهم شد در همان مقطع محمد تقی مصباح یزدی که اطاعت از احمدی نژاد را اطاعت از خدا تلقی کرده بود در روزهای پس از انتخاب او به عنوان رئیس جمهور در دیدار با مرد گرمساری پاستور انتخاب احمدی نژاد را مشحون از کرامات و معجزات دانست و چنین مرتبه ای را مشابه به دوران پیامبر عنوان کرد.

آیت الله مصباح یزدی پدر معنوی جبهه پایداری و حامی سعید جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم روز گذشته ابتدا به حمایت دلواپسانی پرداخته بود که چهارشنبه بدون مجوز برابر وزارت کشور تجمع کرده بودند. او در بخشی از سخنانش آشکارا به دولت حسن روحانی اتهام می زند:"وقتی که برای کسب قدرت با یهودی‌ها در این نظام لابی می‌کنند نمی‌توان انتظار داشت که دغدغه فرهنگ را داشته باشند و برای رفع آن تلاش کنند."اما او پا را از این فراتر می نهد و میگوید:"امام خمینی (ره) در زمان انقلاب و شکل گیری نهضت انقلاب اسلامی که سئوال شد طلاب را شکنجه می‌دهند آیا بازهم نیاز به جهاد و مبارزه است، تاکید کردند که تقیه امروز حرام است و برای حفظ اسلام تا پای جان باید ایستادگی کرد.در شرایط کنونی باید ایستادگی و مقابله کرد و بت آزادی را شکست و قدم در راه صحیح گذاشت یا اینکه می‌توان پای در راه شیطان و هوای نفس و آزادی گذاشت." وی همچنین به تعبیری به جمله تاریخی (( میزان رای ملت است )) حمله می کندو می گوید:"برخی ادعا می‌کنند که امام راحل (ره) به میزان بودن رای مردم تکیه داشته‌اند، خب شاید روزی مردم رای دهند که امام عصر (عج) ظهور نکند، شاید مردم بر خلاف احکام الهی رای دادند آیا به این رای باید توجه داشت.ما که در این جامعه مسئولیت هدایت مردم را عهده دار هستیم باید توجه داشته باشیم که به پیامبران ما ساحر و مجنون می‌گفتند تا آن‌ها را از قدم گذاشتن در مسیر خدا و اهدافشان باز دارند و به آن‌ها توهین می‌کردند، بنابراین ما هم باید به شرایط اشراف داشته باشیم و از توهین و تحقیر هراس نداشته باشیم."

نظر رهبر معنوی دلواپسان درخصوص رای مردم سبقه ای تاریخی دارد و بار اول نیست که او رای مردم را بی اهمیت می داند. در زیر به چند نمونه از سخنان مصباح یزدی در همین زمینه اشاره می شود:

1.هفته نامه پرتو به تاریخ 7 دی ماه 84: اینکه امام قانون اساسی را تصویب کرد این یعنی من دستور می دهم این گونه عمل کنید و اعتبار پیدا می کند چون او امضا کرده است. اگر امضا نکرده بود هیچ اثری نداشت. حتی اگر تمام مردم هم رأی می دادند هیچ اعتبار قانونی و شرعی نداشت.

2.همایش جبهه پایداری 5 دی 91: یکی از اشتباهات این است که برخی گمان می‌کنند رای دادن حق مردم است و به هرکه دلشان بخواهد می‌توانند رای بدهند.

3.دیدار با طلاب 16 اسفند 91:امام (ره) چون درصدد نفی حکومت سلطنتی بودند، لفط جمهوری را به کار بردند.اينكهامام(ره) مثلا مي‌فرمايند ميزان رأي ملت است، نه به اين معنا كه اگر ملت ديگر اسلام را نخواستند، ما هم اسلام را كنار بگذاريم، بلكه از آنجا كه آنچه در ادبيات سياسي امروز ملاك عمل قرار گرفته، رأي مردم است، امام (ره) براي اقناع طرف‌هاي مقابل، به رأي مردم استدلال مي‌كنند.

مصباح یزدی اینگونه درباره رای مردم نظر می دهد در حالیکه نظر امام خمینی(ره) به گونه ای دیگر بود؛ بازخوانی برخی سخنان پیر جماران و درک فاصله داشتن رهبر معنوی دلواپسان با سخنان رهبر انقلاب خالی از لطف نیست:

1.ملت باید الآن همه شان ناظر امور باشند، اظهار نظر بکنند در مسایل سیاسی، در مسایل اجتماعی، در مسایلی که عمل می کند دولت.

2.پشتوانه یک حکومتی ملت است، اگر یک ملتی پشتوانه حکومتی نباشد این حکومت نمی‌تواند درست بشود، این (حکومت)نمی‌تواند برقرار باشد.

3.از حقوق اولیه هر ملتی است که باید سرنوشت و تعیین شکل و نوع حکومت خود را در دست داشته باشد.

4.همان مردمى كه دست در دست هم دادند و دلیرانه عرصه را بر شاه تنگ كردند، همانها با هدایت كسانى كه همیشه دلسوز آنان بوده‏اند، نوع حكومت دلخواه خود را انتخاب مى‏كنند.

5.اگر مردم به خبرگان رأى دادند تا مجتهد عادلى را براى رهبرى حكومتشان تعیین كنند، وقتى آنها هم فردى را تعیین كردند تا رهبرى را به عهده بگیرد، قهرى او مورد قبول مردم است. در این صورت او ولىّ منتخب مردم مى‏شود و حكمش نافذ است.

امام خمینی در سخنان خود مردم را ولی نعمت می داند و رای و نظارت آنها را دارای ارجحیت اما برخی این روزها بر طبلی می کوبند که نظر مردم مهم نیست. در پایان به سخن حسن روحانی در 14 مهر 88 استناد می کنیم که در واکنش به نظراتی اینچنینی گفت:))امام گفته است میزان رای ملت است. برخی خوششان نمی‌آید و می‌گویند رای ملت باید تشریفاتی باشد. امام از پویایی فقه حرف زدند برخی که با تحجر بیشتر دمساز هستند از این موضوع خوششان نمی‌آید. امام گفته‌اند نظامی‌ها در اهداف سیاسی وارد نشوند ولی برخی ازاین حرف‌ها خوششان نمی‌آید.))


بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
4
1
واقعا شما فکر میکنید ...برای نظر مردم اصالت قائل بود؟
بیطرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
1
8
جالبه که اینها و شما فکر میکنید مساله رای مردم و حضورشان مساله باید و نبایده. نه! مساله اینه که چه مردم رو تحویل بگیرید چه نه این مردم هستند که سرنوشت کشورها و آینده سیاسی سیاستمداران را تعیین میکنند. اگر مردم کسی رو نخوان عمرا طرف بتونه خودش رو به زور تحمیل کنه. این اون چیزی بود که امام با فراستشان دریافتند. ندیدید وقتی مردم با علی همراهی نکردند چی شد؟ باید میکردند ولی خب نکردند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
ایول!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
این که ربطی به بحث نداره بحث اینجاست که اسلام تا کجا برا نظر مردم ارزش قائله
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
فکر کنم نفهمیدی این بنده خدا چی گفت. گفت هرقدر هم نظریه پردازی کنیم راجع به اینکه رای مردم تا کجا ارزش داره باز هم واقعیت اینه که تا مردم چیزی رو نخوان نمیشه بهشون تحمیل کرد. اسلام هم برای نظر مردم اونقدر ارزش قائله که مجتهدش میگه میزان رای مردم است! وقتی چیزی میزان باشه دیگه بحث بر سر اینکه تا کجا برای اون ارزش قائلیم وقت تلف کردنه. مگه اینکه بدونیم رای مردم با ما همراه نیست و بخواییم یه جورایی خودمون و تحمیل کنیم!! شیطونا قضیه چیه؟ دیگه به امام تمسک نمیکنید؟ ها؟ چی شده؟
مریدون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
3
6
یکی نیست بگه آخه حاج آقا......
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
3
6
آقای مصباح اگرحکومت اسلامی بود شماراست میگوئید میزان رای مردم نبود . ولی امام میدانست که قراره چی بشه فرمود نه حکوکت اسلامی بلکه جمهوری اسلامی یعنی میزان رای مردم است . حالااگرقبول ندارید جمهوری اسلامی را حکومت اسلامی بکنید آنوقت میزان رای حکومت میشود نه مردم.
دارا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
3
3
مردم هیچ حقی ندارند. مردم کاره ای نیستند . مردم ....
پس چرا وایسادن و تعارف میکنن . یه دفعه همه ی مردم رو بذارن سینه ی دیوار و .... بعد بشینن و با خیالت راحت . این دروغها و تفسیرهای به رای ، چیه به اسم امام به خورد مردم میدن . صد البته همان مردم به نظر ایشان فاقد حق خودشون همه چی رو میفهمن .
چشم براه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
3
2
زمان ما قدیمیا میگفتن : فلانی کلاهت را بگیر بالا تا چشات ببینه. حالا نمیدونم چی بگم . فکر میکنم باید بگم حاج آقا ....
دوستدار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
2
3
آقا کاری باش نداشته باشید عاقبتش معلومه ..فقط بهش متذکر شوید امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند.
تازه اول عشق است
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
1
4
فرق تمام علمای ما با امام خمینی وامام خامنه ای بر سر همین است که عده ای از آقایان جمهوریت را از اسلامیت و عده ای اسلامیت را از جمهوریت جدا میدانند
وگرنه یکی دیگر از ایشان رهبر این مملکت بود
ضد خاله بازی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
3
1
من فکر می کنم نویسنده کمی شیطنت کرده است و عزیزان متوجه نشدند ؛ وقتی که با دقت مطالب بیان شده از سوی آقای مصباح را مطالعه کنید می بینید که جملات به هم نمی خورند و گزینشی انتخاب شده است . یعنی از اصل موضوع جملاتی استفاده شده که منظور شخصی و سلیقه ای نویسنده را برساند .
بهتر است قبل از نظر دادن دوباره متن را با دقت بخوانید شما هم متوجه می شوید
متأسفانه این بیماری هم در راستی ها و هم در چپی ها و و حتی در ولایتی ها هم دیده می شود .
پاسخ ها
بیطرف
| Iran (Islamic Republic of)
حتی در ولایتی ها!
جالب بود.
نظر شما: