تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

جهانبخش خانجانی» جريان اصلاحات كه در تداوم حركت تاريخي ملت ايران در انقلاب مشروطه، انقلاب شكوهمند اسلامي و حماسه بزرگ دوم خرداد همچنان بر مشي اصلاحي و رفرميستي خود تاكيد و اصرار دارد
اتحاد مثلث!

اتحاد مثلث!

فیاض زاهد - محمد مهاجری» وضعيت جديدي كه در سپهر سياست ايران رخ نموده تا حد كم نظيري استثنايي است. براي اثبات و انتقال اين باور تلاش مي‌شود در اين نوشته به برخي ابعاد آن اشاره شود
شنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۳ - 2024 November 02
کد خبر: ۲۴۰۱۴
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۷

اختلاف کارگردان و تهیه‌کننده در "هفت"

جمعه ۲۶ اردیبهشت ماه با نقد و تحلیل فیلم «زندگی جای دیگری است» و گفت‌ و گو با علیرضا زرین دست فیلم‌بردار روی آنتن رفت.
تدبیر24: 211 قسمت از برنامه «هفت» شب گذشته، جمعه 26 اردیبهشت ماه با نقد و تحلیل فیلم «زندگی جای دیگری است» و گفت‌ و گو با علیرضا زرین دست فیلم‌بردار روی آنتن رفت.
 
در ابتدای این برنامه فیلم سینمایی «زندگی جای دیگری است» با حضور منوچهر هادی کارگردان فیلم و شهرام خرازی و مانی باغبانی بررسی و نقد شد.
 
زندگی جای دیگری است داستان بهیار مجربی است که بیماران زیادی را از مرگ نجات داده است ولی پس از چندی حالا خودش دچار نوعی بیماری لاعلاج شده است  و فقط 3 ماه دیگر زنده خواهد بود... . حامد بهداد، نیکی کریمی، یکتا ناصر و پارسا پیروزفر  از بازیگران این فیلم سینمایی هستند که از 27فروردین روی پرده سینما رفته است.
 
منوچهر هادی کاگردان و فیلم نامه‌نویس این فیلم سینمایی از اختصاص زمان نامناسب برای اکران فیلمش گلایه کرد و گفت: اکران در شرایطی که چند فیلم میلیاردی روی پرده است و فصل امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها شروع شده و جام جهانی در پیش است اصلا زمان مناسبی نیست.
 
مانی باغبانی، منتقد سیما با اشاره به اینکه نقد جایگاه اصلی خودش را در ایران ندارد و روز به روز بدتر نیز می‌شود گفت: برای من به عنوان یک مخاطب با شروع فیلم چنین انتظاری ایجاد شد که می‌خواهم شیوه معامله یا رفتار یک مرد با مرگ را ببینم اما فیلم انتظار من را برآورده نکرد یعنی من فکر می‌کردم می‌خواهم روزهای آخر زندگی سخت مردی را ببینم که مرگ به او نزدیک می‌شود؛ اما از یک جایی به بعد عوض می‌شود و من احساس کردم دیگر فیلم را می‌دانم.
 
شهرام خرازی منقد سینما در ابتدای صحبت‌هایش اظهار داشت: ما در ایران نقد فیلم نداریم بلکه نقد فیلم‌نامه داریم و نقد تکنیکال، بازیگری و یا موسیقی نداریم و بیشتر نقد ادبی داریم. در جایی که نقد هم می‌کنیم فقط می‌گوییم بد یا خوب است و به چرایی بد یا خوب بودن نمی‌پردازیم.
 
بنا به نظر خرازی فیلم هادی فیلم موفقی است؛ یک مونوگرام اجتماعی است که داستان خودش را خوب پیش می‌برد و هنر هنرپیشه‌هایی خوبی را انتخاب کرده است.
خرازی در ادامه افروزد:  من بیشتر فیلم را  فیلم شخصیت می‌دانم تا فیلم ماجرا؛ یعنی اینکه سرطان صرفا یک بهانه است برای تحلیل شخصیت‌ها؛ اینکه آدم‌ها در واکنش به این قضیه و اینکه چه اتفاقاتی برایشان رخ می‌دهد و فضایی که برای داوود ایجاد می‌شود وقتی متوجه بیماری خودش می‌شود چه کار می‌کند. بنابراین وقتی می‌بینیم در آغار، پایان فیلم را لو می‌دهد با یک نگاه فرمولی و کلیشه‌ای این انتقاد وارد است اما فیلم در نیمه دومش بعد از اینکه قضیه فاش می‌شود واکنش داوود و اطرافیان فیلم را پیش می‌برد.
 
از نکات قابل توجه برنامه هفت دیشب، اختلاف نظر منوچهر هادی کارگردان و سیدامیر سیدزاده تهیه‌کننده(مهمان چند دقیقه‌ای تلفنی برنامه)  «زندگی جای دیگری است» در مورد زمان اکران این فیلم و همچنین پرداخت دستمزدها بود؛ هادی زمان اکران را کاملا نامناسب می‌دانست و از عدم پرداخت کامل دستمزدهای برخی از بازیگران گله داشت در حالی که سیدزاده معتقد بود بهترین زمان را برای اکران فیلم انتخاب کرده‌اند و دستمزد‌ها بصورت کامل پرداخت شده‌است.
 
علیرضا زرین‌دستِ فیلم‌بردار، دیگر میهمان هفت دیشب بود، زرین دست بیش از 100 فیلم سینمایی را فیلم‌برداری کرده است.
 
این فیلم‌بردار با سابقه در آغاز بیان داشت: تکنولوژی دیجیتال یک نوع جهش را در سینما ایجاد کرده است، اگر فیلم‌بردارهای ما با تکنولوژی‌های تصویربرداری دیجیتال آشنا شوند، توانایی‌هایی استثنایی به آنها می‌دهد.
 
زرین دست در جواب محمود گبرلو، مجری و سردبیر هفت که پرسید شما با کارگردانان جوان زیادی کار کرده‌اید؛ با چه شهامتی این ریسک را انجام دادید؟ گفت: اعتقادی به تفاوت بین کارگردان جوان و پیر ندارم و معمولا پس از چند روز ارتباط با هر فیلم‌ساز می‌فهمم که در کجای اندیشه و ذکاوت هنرمندانه قرار دارد.
 
وی در ادامه گفت: هر فیلم و هر فیلم‌نامه‌ای یک شخصیت تصوری دارد یعنی کسی که سینما برو است بعد از 5 دقیقه دیدن فیلم، می‌فهمد که با چه نوع فیلمی و ساختاری طرف است و با آن فیلم ارتباطی را که لازم است را برقرار می‌کند یعنی به خودش می‌گوید ذهنم را آماده کنم که یک فیلم خوب تماشا کنم. این چیزی است که شخصیت تصویری یک فیلم بوجود می‌آورد که نقش اساسی در وجود آمدن آن را مدیر تصویربرداری ایفا می‌کند، شخصیت تصویری مهم‌ترین عنصر تاثیر گذار بر روی مخاطب است. سینما در واقع یک نوع ساختن زندگی مصنوعی است و این یک توانایی خاص می‌خواهد یعنی یک نوع آفرینش است.
 
فیلم‌بردار فیلم «ضیافت» مسعود کیمیایی در مورد وضعیت فیلم سازان کشور گفت: کشور ما فیلم‌سازان، کارگردانان و تصویربرداران بسیار توانمندی دارد ما می‌توانیم فیلم‌های بی‌نظیری بسازیم، منتهی این همیشه وجود دارد که بعضی‌ها اشتباهی می‌آیند توی یک کاری، سینما ما هم همین‌طور است، سینما مثل دریا است چیزی را که لازم ندارد خودش به بیرون پرت می‌کند. خیلی ها هستند که چند سال دوام می‌آورند بعد می‌روند دنبال زندگی‌شان.
 
نظر سنجی برنامه هفت این هفته به شرح زیر بود:
 
از بین فیلم‌هایی که علیرضا زرین‌دست برای مسعود کیمیایی فیلم‌برداری کرده است، کدام یک را می‌پسندید؟
 
ضیافت / فریاد / حکم / رئیس
 
که در پایان، خود زرین دست «حکم» را و  33 درصد مردم «ضیافت» را پسندیدند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: