در حقیقت وقتی که شما قوائدی نداشته باشید و در وزارت کشور سابقه فعالیت نداشته باشید و اهمیت فرماندار و بخشدار و... را به دلیل فقدان تجربه درک نکنید، طبیعیست ...
تدبیر24: از همان زمان شروع به کار رحمانی فضلی در وزارت کشور، انتصابات جنجالی و همچنین برخی رفتارهای حاشیهساز در زیرمجموعه این وزارتخانه حاشیههایی را پدید آورده است. یک روز خبر از تصمیم رحمانی فضلی برای فرمانداری شخصی میرسد که پیش از این راننده اتبوس بوده و روز دیگر خبر از سیلی ناحق فرماندار شهری دیگر به صورت افسر راهنمایی و رانندگی میرسد. در همین رابطه سلام نو گفتوگویی با محمد علی مشفق، مدیرکل اسبق وزارت کشور انجام داده که در ادامه میخوانید:
وی در این رابطه گفت: حتی در زمان پهلوی هم یک دست شاخصها و ملاکهایی وجود داشتند که بر اساس آنها، فرمانداران مناطق مختلف انتخاب میشدند. البته در اینکه افراد تعیین شده مطابق سیاستهای رژیم پهلوی بودند شکی نیست، اما افرادی که برای تصدی این پستها انتخاب میشدند دورههای متعددی برای فرمانداری و بخشداری و معاونتهای متعدد استانداری و علیالخصوص معاونت سیاسی میگذراندند. حتی آن موقع هم به هیچ عنوان امکان نداشت که کسی معاون سیاسی و امنیتی استاندار شود که پیش از آن دورههای قبلی بخشداری و فرمانداری و دورههای پایینتر را طی نکرده باشد.
اما پس از سقوط رژیم طاغوت چهرههای جوان و کمتجربه مدیریت در حوزههای مختلف اجرایی و سیاسی وارد عرصه مدیریت شدند و در راس مدیریت کشور قرار گرفتند که البته این طبیعت هر انقلابی است.
مشفق افزود: متاسفانه امروز هم این روند صورت میگیرد و به صورت یک رفتار در وزارت کشور درآمده است و این احساس پدید آمده که برای انتخاب افراد در پستهای کلیدی نیاز به تجربه آنچنانی نیست و تنها رابطهها هستند که اهمیت دارند.
وی افزود: متاسفانه اکنون شاخصهای مدونی برای انتخاب استاندار و فرماندار وجود ندارد تا برای انتخاب مقامات وزارت کشور به عنوان ملاک قرار گیرد.
مشفق گفت: در کشور هند فرمانداران بین شش ماه تا یک سال تحت آموزش قرار میگیرند و دورههایی مختلفی را طی میکنند تا بتوانند مسائل مختلف را در منطقه خود حل و فصل کنند و پس از آنکه این دورهها را به اتمام رساندند، فرماندار منطقه میشوند. به این ترتیب فرماندار انتخاب شده به تمام مسائل کاری حوزه خود آشنا است و به خوبی از پس وظیفه خود بر میآید.
مدیرکل اجتماعی وزیر کشور در دوران اصلاحات ادامه داد: متاسفانه این روند در ایران برقرار نیست و سبب شده تا تجارب بعضا ناخوشایندی در کشور ما بر سر این قضایا پدید آید. به عنوان نمونه چند سال پیش در استان خوزستان یک نفر با مدرک لیسانس معارف اسلامی شهردار شد و یا شخصی در مجلس شورای اسلامی وجود داشت که چندین دوره نماینده شد و پیش از نمایندگی، راننده آمبولانس بهداری بود. در حقیقت این نوع اتفاقات در مملکت ما چیز جدیدی نیست و نشان از فقدان یک مدیریت بر اساس قوائد و علم دارد.
مشفق افزود: ریشه این اتفاقات در فقدان ضوابط و معیارهای مدون و شاخصهایی است که برای کشور لازم است. در حقیقت به این علت که شاخصهایی برای انتخاب نداریم تا وزیر کشور را در انتخاب همکارانش ملزم به رعایت آنها کنیم، وزیر نیز طبیعتا بر اساس تشخیص و سلیقه خود عمل میکند و یاران خود را بر اساس تشخیصاتش انتخاب میکند.
وی در خصوص برخی از انتصابات اخیر در وزارت کشور گفت: هم اکنون در وزارت کشور دو اداره کل حقوقی و اداره کل بازرسی با هم ادغام شده و ریاست آن نیز به یک دکتر دندان پزشک سپرده شده است که اتفاقا از بستگان آقای وزیر است. حال در این بین سوالی که پدید میآید آن است که تجربه یک دندان پزشک چه ارتباطی با این شغل دارد؟
مشفق در پایان افزود: اگر قواعدی وجود داشته باشد و این قوائد تعیین کننده باشند و همچنین مرجعی وجود داشته باشد که در صورت تخلف مقامات از این قوائد با آنها برخورد کند، از بسیاری از مشکلات در وزارت کشور جلوگیری خواهد شد. اما چون این قوائد وجود ندارد، وزیر کشور نیز بر اساس تشخیص خود عمل میکند و تشخیص میدهد که یک راننده اتوبوس بهتر میتواند شهرستان شاهرود را اداره کند. در حقیقت وقتی که شما قوائدی نداشته باشید و در وزارت کشور سابقه فعالیت نداشته باشید و اهمیت فرماندار و بخشدار و... را به دلیل فقدان تجربه درک نکنید، طبیعیست که راننده را فرماندار کرده و دندان پزشک را هم معاون حقوقی میکنید.