بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بهاره آروین» مشکل از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان اولیه نیست و در دیگر ممالک هم اوضاع کم‌وبیش به همین منوال است. مشکل در ساختاری است که قرار است کاهش این تعداد اولیه به تعدادی محدود و قابل قبول برای برگزاری انتخابات را امکان‌پذیر کند
نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

شهیندخت مولاوردی» نامزدها باید پاسخ بدهند مساله اصلی برای آنها حجاب و گشت ارشاد است یا اینکه معیشت، زنانه شدن فقر، زنانه شدن اعتیاد، زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی، زنانه شدن ایذر، زنانه شدن سالمندی و... هم برای آنها دارای اهمیت است.
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 17
کد خبر: ۲۵۲۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۹
دکتر یوسف مولایی استاد حقوق بین‌الملل

تحریم‌هایی از نوع آمریکا!

همه از مذاکرات ایران و 1+5 سخن می‌گویند اما در واقع این مذاکرات بین ایران و آمریکاست به همین دلیل است که باید دستور اوباما برای تمدید تعلیق تحریم‌ها را مثبت ارزیابی کرد . . .
تدبیر24: اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحده برای 6ماه آینده تعلیق تحریم‌های نفتی علیه ایران را تمدید کرده است. این اقدام براساس برنامه اقدام مشترک ایران و 1+5 انجام گرفت. تحریم‌هایی که اوباما می‌تواند در آنها تاثیرگذار باشد هم تحریم‌های مصوب کنگره آمریکاست و هم شامل تحریم‌هایی می‌شود که بر اساس دستورالعمل‌های اجرایی رئیس‌جمهوری آمریکا علیه ایران وضع شده. در زمینه تحریم علیه ایران، آمریکا بیشتر از هر کشور دیگری فعال است. مناسبات گسترده اقتصادی آمریکا با کشورهای مختلف و شرکت‌های متعدد در سراسر جهان و سیاست ناگزیرسازی آمریکا که کشورها و شرکت‌ها را وادار می‌کند بین ایران و آمریکا یکی را انتخاب کنند تحریم‌هایی بوده که به مناسبات اقتصادی ایران آسیب‌هایی وارد کرده است.

در حال حاضر تحریم‌هایی که علیه کشورمان وجود دارد شامل تحریم‌های اتحادیه اروپایی، تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل و تحریم‌های آمریکاست اما نگاهی به این تحریم‌ها نشان می‌دهد تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل که در قالب قطعنامه‌های صادر شده علیه پرونده هسته‌ای کشورمان یا در مورد فعالیت‌های نظامی و... بوده است بیشتر به دنبال بحث تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای یا برنامه‌های نظامی بوده و اثر مالی و اقتصادی بر وضعیت کشور ایران نداشته و دست و پای ایران را برای برنامه‌های دیگر نمی‌بندد. در این میان این آمریکا بوده که با تحریم‌های «ناگزیرسازی» بیشترین فشار را به اقتصاد ایران وارد ‌کرده و وقتی دستور برای تعلیق این تحریم‌ها صادر می‌شود یعنی آمریکا نیز نمی‌خواهد فضای مذاکرات را سرد کند و برای به نتیجه رسیدن مذاکرات تلاش می‌کند.

در واقع با اینکه در لفظ همه از مذاکرات ایران و 1+5 سخن می‌گویند اما در واقع این مذاکرات بین ایران و آمریکاست و مطالبی که با کشورهای دیگر مطرح می‌شود بیشتر بحث‌های فنی و جزئی است. به همین دلیل است که باید دستور رئیس جمهور جدید آمریکا را برای تمدید تعلیق تحریم‌ها باید مثبت ارزیابی کرد اما با توجه به این که مذاکرات امروز ایران و کشورهای 1+5 در تاریخ سیاست جهان بی‌سابقه است، عرفی وجود ندارد و بحثی شبیه ایران وجود نداشته که بتوان با اطمینان از حل شدن پرونده هسته‌ای ابراز خوشحالی کرد. مطرح شدن مسائلی مانند حقوق بشر ممکن است در روند به نتیجه رسیدن این مذاکرات مشکلاتی را ایجاد کند و رویه جهانی درباره مذاکرات و مناسبات سیاسی آن قاعده و قانون خاصی ندارد که بتوان با استناد به آن نسبت به موفقیت پرونده با اطمینان ابراز خوشبینی کرد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کاظم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
0
0
اولاچه تعلیقی؟.امریکارسمااعلام کرده چنین خبری صحت ندارد.ثانیاچراهیچگاه گفته نمیشودتکلیف پولهای نفتی که بعداز توافق ژنوفروخنه شده ومیشودچه میشود؟ثالثاچگونه استکه مدعیان سیاست اینرانمیدانندامامن که الفبای سیاست راهم نمیدانم اینرامیدانم که غربیهاخصوصاامریکااصولاقراردادامضامیکنندبرای اجرانکردن ازیکطرف وازطرف دیگر,مجبورکردن طرف مقابل خودبه اجرای تعهداتش بااستفاده ازاهرمهای بین المللی خودساخته ای چون نهادها وقوانین موجود.نمونه بارزآن شورای امنیت وسازمان ملل متحد(سازمان دول استکباری)یاحقوق بشرودموکراسی ومبارزه باتروریسم وغیره.مذاکرات با1+5نیزازاین قاعده مستثنا نخواهدبود.همانگونه که درتوافق اولیه هم همینگونه بود.ازماگفتن بود.آینده نزدیک صحت این مطلب راروشن خواهدکرد.فقط جهت ثبت درتاریخ عرض شد.رابعاباتوجه به دبه درآوردن غربیهادرتفسیرقراردادهاوپیمانهای بین المللی رسم شده بودکه دراینگونه توافقات بنویسنددرصورت نیازبه تفسیر,نسخه مثلافارسی توافق معتبراست نه متن انگلیسی که ظاهرااستادان حرفه ای امورسیاسی وروابط بین الملل اینراهم فراموش کرده اند.
نظر شما: