تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

جهانبخش خانجانی» جريان اصلاحات كه در تداوم حركت تاريخي ملت ايران در انقلاب مشروطه، انقلاب شكوهمند اسلامي و حماسه بزرگ دوم خرداد همچنان بر مشي اصلاحي و رفرميستي خود تاكيد و اصرار دارد
اتحاد مثلث!

اتحاد مثلث!

فیاض زاهد - محمد مهاجری» وضعيت جديدي كه در سپهر سياست ايران رخ نموده تا حد كم نظيري استثنايي است. براي اثبات و انتقال اين باور تلاش مي‌شود در اين نوشته به برخي ابعاد آن اشاره شود
شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - 2024 September 28
کد خبر: ۲۵۷۱۵
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۶

هاشمی پدر توسعه سیاسی در ایران

سعید لیلاز قائم‌مقام حزب کارگزاران در گفت‌وگویی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را پدر توسعه سیاسی توصیف کرد، وی با بیان اینکه سیر تحولات فکری آقای هاشمی نشان می‌دهد این امر مطابق نیازهای واقعی جامعه ایران در قعر مناسبات اجتماعی و سیاسی بوده است
تدبیر24:سعید لیلاز قائم‌مقام حزب کارگزاران در گفت‌وگویی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را پدر توسعه سیاسی توصیف کرد و درباره تغییر رویکرد هاشمی و حمایت وی از عدالت اجتماعی و پس از آن حرکت به سمت سیاست‌های تعدیل اقتصادی و بازار آزاد، اظهار داشت: ایدئولوژی و نظریات عقیدتی هیچ کدام اصالت ندارند،‌ من نمی‌گویم واقعیت یا اهمیت ندارد اما دارای اصالت نیست.

لیلاز با بیان اینکه سیر تحولات فکری آقای هاشمی نشان می‌دهد این امر مطابق نیازهای واقعی جامعه ایران در قعر مناسبات اجتماعی و سیاسی بوده است، افزود: قبل از انقلاب ایشان مناسبات سیاسی خود را بنا بر ضرورتی که در جامعه ایران احساس می‌شد یعنی مبارزه با رژیم پهلوی گذاشته بود.

این فعال سیاسی ادامه داد: بعد از انقلاب و همزمان با وقوع جنگ طولانی ایران و عراق و به خاطر آموزه اصلی یا انگیزه اصلی انقلاب اسلامی که عدالت اجتماعی بود، ایشان مسیر عدالت اجتماعی را بنا به ضرورت در پیش گرفت.

وی تصریح کرد: بنابراین آقای هاشمی در دوران جنگ بنا به ضرورت حفظ نظام و حفظ پایگاه‌های طبقاتی و اجتماعی عمل کرد و این رفتار نه تنها در ایران بلکه در کاپیتالیستی‌ترین کشورهای دنیا هم در زمان جنگ اتفاق می‌افتد.

لیلاز به تغییرات هاشمی در دوران پس از جنگ اشاره کرد و اظهار داشت: تغییراتی که پس از جنگ در آقای هاشمی حادث شد بنا به ضروریات جامعه و حفظ نظام بود چرا که در پایان جنگ ایران و عراق در سال 67 اقتصاد ایران تقریبا در مرحله اضمحلال و فروپاشی کامل قرار داشت.

قائم‌مقام حزب کارگزاران با تأکید بر اینکه ما پس از جنگ چاره‌ای جز در پیش گرفتن استراتژی اقتصاد بازار آزاد نداشتیم، گفت: حتی در همان دوره‌ای که ما به اقتصاد دربسته دولتی روی آورده بودیم باز هم بنا به ضرورت بود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از منتقدان باور دارند آقای هاشمی از سیاست تعدیلی که منشأ آن بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول بود پیروی کرد و هیچ برنامه خاصی نداشت، گفت:‌یادتان باشد که ما هم از جامعه جهانی و یا تجربه جهانی الهام گرفتیم و همین تجربه بومی‌سازی شد به گونه‌ای که هیچ کدام از اصولی که بانک جهانی گفت به طور کامل در کشور به اجرا درنیامد ضمن اینکه همه آن چیزی که اجرا شد یکسره درست نبود بلکه با آزمون و خطای بسیار زیادی انجام شد بنابراین بدیهی بود که اجرای این سیاست پر آزمون و خطا می‌شد.

لیلاز در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار آفتاب یزد، مبنی بر اینکه در همان موقع جریان چپ مذهبی انتقادهایی به سیاست‌های آقای هاشمی داشت، تصریح کرد: جریان چپ هرگز غیر از انتقاد کار دیگری نمی‌کرد یعنی هنوز هیچ راه حل روشنی به کشور ارائه نکرده بود، اگر ما نخواهیم در ظرف زمان و مکان صحبت کنیم انتقاد کردن خیلی ساده است.

قائم‌مقام حزب کارگزاران تأکید کرد: حتما اشتباهات بزرگی در دوران هاشمی صورت گرفته اولی اگر بخواهیم داوری کنیم همواره داوری من در مورد محصول نهایی سیستم‌هاست و من هرگز از طریق پروسه در مورد چیزی داوری نمی‌کنم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا شما هیچ انتقادی به دولت هاشمی و سیاست‌های اقتصادی ایشان ندارید، یادآور شد: تجربه‌های بعدی به ما نشان داد که در ابتدای دوره اول ریاست جمهوری آقای هاشمی شاید تصور می‌شد بدون جناح چپ و بدون اینکه ما به یک وفاق و همبستگی در کشور برسیم امکان پیشبرد این برنامه وجود دارد.

لیلاز گفت: نکته دیگر این است که آقای هاشمی بیش از اندازه به جناح راست تکیه کرده بود و برای اینکه بتواند توجه آنها را جلب کند در پایان دولت اولش حاضر شد که نیروهای چپ و میانه را از کابینه خودش کنار بگذارد؛ در این حد من به دولت آقای هاشمی این انتقاد را داشتم و فکر می‌کنم که می‌شد این را تغییر داد اما با خطوط کلی اقتصادی همواره به این اندیشیدم که در این سیاست‌ها نه تنها راه گریزی وجود نداشت بلکه به نتایج مثبتی هم رسیدیم.
منبع: پویش
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: