ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

مینو خالقی - «صلح پایدار تنها زمانی ممکن است که طرفین به هزینه‌های تنش‌آفرینی بیشتر از منافع آن بیندیشند»، شاید بیش از هر زمان دیگری درباره رابطه ایران و آمریکا، خصوصا در شرایط فعلی، مصداق داشته باشد.
روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

محمدمهدی محمدی - اقتصاد دیجیتال با تعریف سازوکارهای اقتصادی مبتنی بر داده و فناوری، به یکی از مهم‌ترین عناصر ساختار اقتصادی جهانی تبدیل شده است. این مفهوم نه تنها شامل تجارت الکترونیک می‌شود، بلکه به تمامی ابعاد استفاده از فناوری‌های دیجیتال در زندگی روزمره، از مبادلات مالی تا ارتباطات، پرداخته و تأثیر قابل توجهی بر رفتارهای اجتماعی، فرآیندهای مدیریتی و ساختارهای زیرساختی جوامع دارد. با پیشرفت‌های مداوم و ظهور فناوری‌های نوآورانه، به‌ویژه در حوزه‌های هوش مصنوعی، بیگ دیتا، اینترنت اشیاء و بلاک‌چین، تحولات عمیق‌تری در بازارهای جهانی و شکل‌گیری مدل‌های کسب‌وکار جدید مشاهده می‌شود.
دوشنبه ۳۰ تير ۱۴۰۴ - 2025 July 21
کد خبر: ۲۵۷۲۹
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۱

سهم ماموران اطلاعات از سینمای ایران

«آژانس شیشه‌ای»‌، «به رنگ ارغوان»، «نفوذی» و «قلاده‌های طلا» از جمله آثار سینمایی ایران هستند که ماموران اطلاعات نقش تاثیرگذاری در آن‌ها دارند.
تدبیر24:«آژانس شیشه‌ای»‌، «به رنگ ارغوان»، «نفوذی» و «قلاده‌های طلا» از جمله آثار سینمایی ایران هستند که ماموران اطلاعات نقش تاثیرگذاری در آن‌ها دارند.

ایسنا، همزمان با هفته سربازان گمنام امام زمان (عج)، به بررسی نقش آنان در برخی آثار سینمایی پرداخته است.

«آژانس شیشه‌ای» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا، از آثار موفق و مطرح سینمای ایران، از جمله این فیلم‌ها است که رضا کیانیان در آن به ایفای نقش یک مامور اطلاعات پرداخته است. او در طول فیلم سعی دارد به طرق مختلف «حاج کاظم» را از راهی که در پیش گرفته منصرف کند و دست به اقدامات مختلفی می‌زند.

ابراهیم حاتمی‌کیا در «به رنگ ارغوان» دیگر ساخته سینمایی‌اش هم موضوع را کاملا براساس کاراکتر ماموران اطلاعات با محوریت یکی از آنان گذاشته است. این فیلم از معدود آثار سینمایی ایران است که به جزییان کار یک مامور اطلاعاتی می‌پرداخت و به‌خاطر همین سال‌ها به‌خواست وزیر اطلاعات وقت در محاق توقیف‌ مانده بود تا سرانجام موفق به اکران عمومی شد. حمید فرخ‌نژاد ایفاگر نقش اصلی «به رنگ ارغوان» است که در ماموریتی، با دخیل شدن احساسات، مسیر کاری‌اش تغییر می‌کند.

در فیلم «نفوذی» ساخته احمد کاوری و مهدی فیوضی که به موضوع حضور جاسوسی در میان اسیران در اردوگاه بعثی‌ها می‌پردازد، به نقش ماموران اطلاعات در روشن شدن واقعیت پرداخته می‌شود.

در فیلم «قلاده‌های طلا» ساخته ابوالقاسم طالبی هم که به ماجراهای اتفاقات بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ می‌پردازد، ماموران وزارت اطلاعات به‌عنوان کارکترهای اصلی فیلم دیده می‌شوند که در پایان نیز شاهد انحراف یکی از آن‌ها هستیم.

سال گذشته هم محمد رسول‌اف فیلمی را که مخفیانه ساخته بود با عنوان «دست‌نوشته‌ها نمی‌سوزند» به جشنواره کن برد که در این فیلم نیز ماموران اطلاعات نقش محوری را در طول داستان داشتند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: