ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

مینو خالقی - «صلح پایدار تنها زمانی ممکن است که طرفین به هزینه‌های تنش‌آفرینی بیشتر از منافع آن بیندیشند»، شاید بیش از هر زمان دیگری درباره رابطه ایران و آمریکا، خصوصا در شرایط فعلی، مصداق داشته باشد.
روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

محمدمهدی محمدی - اقتصاد دیجیتال با تعریف سازوکارهای اقتصادی مبتنی بر داده و فناوری، به یکی از مهم‌ترین عناصر ساختار اقتصادی جهانی تبدیل شده است. این مفهوم نه تنها شامل تجارت الکترونیک می‌شود، بلکه به تمامی ابعاد استفاده از فناوری‌های دیجیتال در زندگی روزمره، از مبادلات مالی تا ارتباطات، پرداخته و تأثیر قابل توجهی بر رفتارهای اجتماعی، فرآیندهای مدیریتی و ساختارهای زیرساختی جوامع دارد. با پیشرفت‌های مداوم و ظهور فناوری‌های نوآورانه، به‌ویژه در حوزه‌های هوش مصنوعی، بیگ دیتا، اینترنت اشیاء و بلاک‌چین، تحولات عمیق‌تری در بازارهای جهانی و شکل‌گیری مدل‌های کسب‌وکار جدید مشاهده می‌شود.
دوشنبه ۳۰ تير ۱۴۰۴ - 2025 July 21
کد خبر: ۲۵۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۸

مخاطبین ماهواره چه کسانی اند؟

کتاب پژوهشی «شکست انحصار» نوشته فواد صادقی تحقیقی درباره انحصار دولتی صداوسیما در ایران و توجه مردم به شبکه‌های ماهواره‌ای از سوی انتشارات ایران روانه بازار نشر شد.

«شکست انحصار» با عنوان فرعی نقشه راه تاسیس رادیو تلویزیون خصوصی در سه فصل «آیا الگوی مطلوب وجود دارد، موافقان و مخالفان،مدل رسانه ای مطلوب» با بخش‌هایی چون «مبانی نظام متکثر رسانه‌ای در اسلام، تکثر رسانه‌ای از منظر منافع و امنیت ملی، تکثر در تحولات جهانی رسانه، تلویزیون خصوصی در ایران، سابقه تلویزیون خصوصی بعد از انقلاب، علل مخالفت با تلویزیون خصوصی، روش‌های تاسیس رادیو و تلویزیون غیر دولتی از نظر اقتصادی، ایدئولوژیک و...، زمینه‌های موفقیت رادیو و تلویزیون خصوصی، مدل تلفیقی نظام رسانه‌ای، مقایسه کارایی نظام انحصاری و نظام متکثر، نقشه راه تاسیس رادیو و تلویزیون خصوصی در کشور، پیشنهادهایی برای آینده و...» تدوین شده است.

ناشر در مقدمه کتاب آورده است که این اثر برگرفته از تحقیقی است که با راهنمایی دکتر محمدسعید تسلیمی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران انجام شده و البته بخشی از این تحقیق شامل مصاحبه با 14 تن از شخصیت ها و صاحب نظران است و در مجموعه‌ای مجزا منتشر خواهد شد.


جدول 1- مقایسه بیننده شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان و مهمترین دلایل رجوع به آنها در نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما(سال 90)

 

شبکه های ماهواره ای

زیاد و خیلی زیاد

کم و خیلی کم

اصلا

مهمترین دلیل رجوع

فارسی وان

40

16

45

جذابیت، تنوع و سرگرم کنندگی

من و تو

32

14

54

تنوع، جذابیت و علنی بودن

بی بی سی فارسی

29

23

49

اخبار صحیح و تحلیل سیاسی

VOA

14

14

72

اخبار صحیح و بیان واقعیت

mbcفارسی

13

14

72

فیلم، تنوعٰ جذابیت و سرگرم کنندگی


به گزارش خبر، در ابتدای کتاب و برای شروع بحث فصل اول می‌خوانیم:
«نتایج حاصل از نظرسنجی جامع مرکز تحقیقات صداوسیما که در سال 90 انجام شده در رابطه با بینندگان شبکه‌های ماهواره‌ای در 31 مرکز استان کشور که حدود 60 درصد جمعیت کشور را در خود جای داده اند برای نخستین بار در این کتاب درج شده است.

52 درصد پاسخگویان در حد زیاد و خیلی زیاد و 40 درصد در حد کم و خیلی کم برنامه های تلویزیون داخلی را تماشا می‌کنند. از نظر پاسخگویان، مهمترین انگیزه کسانی که شبکه‌های ماهواره‌ای را تماشا می‌کنند به ترتیب عبارتند از تنوع، جذابیت، فیلم‌ها، شاد و سرگرم کننده بودن آنها و سرعت پوشش اخبار.

33 درصد در حد زیاد و خیلی زیاد و 32 درصد در حد کم و خیلی کم به تماشای برنامه های ماهواره ابراز علاقه کرده‌اند. 35 درصد نیز اصلا به تماشای این شبکه ها علاقه ای ندارند. 58 درصد پاسخگویان اصلا شبکه‌های ماهواره‌‌ای را تماشا نمی کنند در حالی که 42 درصد، بیننده برنامه‌های ماهواره هستند. بینندگان ماهواره در هر شبانه روز به طور متوسط حدود 3 ساعت برنامه های ماهواره را تماشا می کنند.

مهمترین قالب مورد علاقه بینندگان ماهواره به ترتیب عبارتند از: «فیلم و سریال، شوی تلویزیونی، مسابقات و سرگرمی، برنامه های ورزشی، خبر و تحلیل سیاسی، موسیقی و هنر و برنامه های علمی.» از میان بینندگان شبکه های ماهواره‌ای 40 درصد گفته‌اند در مقایسه با سال گذشته(89) ماننده قبل به تماشای ماهواره می پردازند در حالی که 28 درصد بیش از قبل و 27 درصد کمتر از قبل ماهواره تماشا می کنند.

در حالی که بنابر نتایج این نظرسنجی، شبکه های ماهواره‌ای به طور متوسط دارای 42 درصد بیننده در مراکز استان‌های کشور هستند، در پایان سال 90 شبکه بی‌بی‌سی فارسی نتایج نظرسنجی مستقل خود را منتشر کرد که طبق آن بینندگان این شبکه 28 درصد بینندگان کل شبکه‌های ماهواره‌ای در کشور را تشکیل می‌دهد و مجموع بیننده در کل ایران برابر با حدود 40 درصد جمعیت است.»

این کتاب پژوهشی و کاربردی در 230 صفحه و با قیمت مناسب 7 هزار تومان وارد بازار نشر شده است.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
0
0
فکر کنم عددها را پس و پیش نوشته اید.
نظر شما: