بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بهاره آروین» مشکل از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان اولیه نیست و در دیگر ممالک هم اوضاع کم‌وبیش به همین منوال است. مشکل در ساختاری است که قرار است کاهش این تعداد اولیه به تعدادی محدود و قابل قبول برای برگزاری انتخابات را امکان‌پذیر کند
نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

شهیندخت مولاوردی» نامزدها باید پاسخ بدهند مساله اصلی برای آنها حجاب و گشت ارشاد است یا اینکه معیشت، زنانه شدن فقر، زنانه شدن اعتیاد، زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی، زنانه شدن ایذر، زنانه شدن سالمندی و... هم برای آنها دارای اهمیت است.
يکشنبه ۰۳ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 23
کد خبر: ۲۵۷۹۲
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۰

مدل اصلاحات من با روحاني فرق دارد

سعيد حجاريان مي گويد : اواخر دوران خاتمي، او هم مشت به نمد مي‌زد.
تدبیر24:مجله انديشه پويا گفت و گويي با سعيد حجاريان انجام داده که آراي بخش هايي از آن را بازنشر مي کند:

* نگاه من اين است که اگر روحاني کاري کند که ميزان سفر توريست‌ها به ايران بيش‌تر شود کافي است. آن‌وقت مي‌توان گفت که چطور خارجي‌ها حق دارند اما ما حق نداريم. همين داستان هپي‌ها که روحاني به بازداشت آن‌ها اعتراض کرد مهم بود. روحاني مي‌تواند در فضاي داخلي به‌تبع اعتمادسازي خارجي گشودگي ايجاد کند. نمي‌گويم توسعۀ سياسي، مي‌گويم گشودگي در خارج که ايجاد شد در داخل هم تحرک ايجاد مي‌شود. اما شما مي‌تواني اسمش را بگذاريد توسعۀ سياسي. اگر روحاني بتواند فضايي را فراهم کند که جواناني که از ايران خارج شدند به داخل ايران برگردند خيلي مهم است. روحاني دنبال همين هدف است و اين تلاش‌ها فضا را درنهايت باز مي‌کند.

*شرايط قبل براي همه کابوس است و همه مي‌دانند که وضعيت سابق ممکن است کشور را ته دره ببرد. شنيديد که مي‌گويند علت مُبقيه همان علت مُحدَثه است. درواقع علت حدوث شيء باعث بقايش هم هست. چه چيزي باعث شد روحاني رأي بياورد؟ بقاي روحاني در همان خواهد بود.

*در زمان اصلاحات هم علت مُحدثه از بين رفت. اواخر دوران خاتمي، او هم مشت به نمد مي‌زد. مردم ديدند که جريان مقابل جلو آمده است و سنگرهاي خاتمي را فتح کرد. مجلس و شوراها را گرفت. من ترور شدم. 18 تير اتفاق افتاد. زوال اصلاحات رخ داد. همان زمان بود که من مقاله «اصلاحات مرد – زنده‌باد اصلاحات» را نوشتم. بايد تجديدنظر مي‌شد در اصلاحات. آقاي روحاني هم مدام بايد در شرايط تجديد‌نظر بکند و نقاط ضعف کارش را برطرف کند و قدرت خودانتقادي‌اش را بالا ببرد.

*مدل من با مدل روحاني فرق مي‌کند. اصلاحاتي که من مي‌گويم بن‌اش دموکراسي است. ممکن است اصلاحات آقاي روحاني هم به تبع دموکراسي بياورد اما بن‌اش دموکراسي نيست. خودش هم چنين ادعايي ندارد. نمي‌گويد که من اصلاح‌طلبم.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: